تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,829 |
پرسهزنی زنانه و گذار از ابژۀ بتواره به سوژۀ ناظر: مطالعۀ موردی فیلم کلئو از 5 تا 7 | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 1-23 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2019.274618.1203 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا صیاد* 1؛ سجاد ستوده2؛ میلاد ستوده3 | ||
1استادیار گروه آموزشی سینما، دانشکدة سینما تئاتر، دانشگاه هنر | ||
2مربی گروه آموزشی سینما، دانشکدة سینما تئاتر، دانشگاه هنر | ||
3کارشناسارشد ادبیات نمایشی، دانشکدة هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
در نظریة فیلم سالهای اخیر، سینما در غالب موارد بهمثابة تکنولوژی برآمده از ظهور کلانشهر مدرن و مدرنیتة شهری در نظر گرفته میشود. تجربة ادراکی پرسهزن مرد (فلانور)، بهمنزلة سرنمون تجربة ادراکی مدرنیته، اغلب بهمثابة الگویی برای تحلیل تجربة ادراکی تماشاگر فیلم مورد مطالعه قرار میگیرد. بااینحال، بهرغم آنکه پرسهزنی تا سالها عملی ذاتاً مردانه محسوب میشد، زنان در سالهای انتهایی سدة نوزدهم کوشیدند جایگاه خود را بهعنوان ناظر متحرک در میان فضاهای شهری بهدست آورند. این مقاله تلاش دارد با تمرکز بر چگونگی ظهور زنان در شهر و فرایند پرسهزنی، ویژگیهای پرسهزن مؤنث (فلانوس) را مشخص کند و تمایزهای آن را با پرسهزن مذکر آشکار کند. این پژوهش نشان میدهد تمرکز بر ویژگیهای ادراکی پرسهزن مؤنث میتواند در به چالش کشیدن نگرههای مسلط، که ادراک و نگاه سینمایی را ذاتاً ادراک و نگاهی مردانه در نظر میگیرند، یاریرسان باشد. مقالة حاضر با بررسی فیلم کلئو از 5 تا 7، ساختة آینس واردا، مشخصههای منحصربهفرد پرسهزنی زنانه را بازشناسی میکند و نحوة بازنمایی تعامل سوبژکتیو زنانه با شهر به هنگام عمل پرسهزنی را بررسی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابژة بتواره؛ پرسهزن مؤنث؛ سوژه ناظر؛ کلئو از 5 تا 7؛ مدرنیتة شهری | ||
مراجع | ||
[1] بنیامین، والتر (1377) .«دربارة برخی از مضامین و دستمایههای شهر بودلر»، ترجمة مراد فرهادپور، ارغنون، ش 14، ص 27ـ48. [2] بودلر، شارل (1384). «برگرفتهای از نقاش زندگی مدرن»، ترجمة مهتاب بلوکی، در از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ویراستار انگلیسی لارنس کهون، ویراستار فارسی عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی. [3] بودلر، شارل (1395). ملال پاریس و برگزیدهای از گلهای بدی، ترجمة محمدعلی اسلامی ندوشن، تهران: فرهنگ جاوید. [4] بوسیـ گلاکزمان، کریستین (1396). صحنة امر مدرن و سیمای مدوسا، ترجمة فرزام امینصالحی، نشریة شیوه، مرداد و شهریور، تهران: خانة هنرمندان ایران. [5] جارویس، هلن؛ کانتر، پاولا؛ کلاک، جاناتان (1397). شهر و جنسیت، ترجمة محمود شارعپور، تهران: علمی و فرهنگی. [6] کاظمی، عباس (1396). پرسهزنی و زندگی روزمرة ایرانی: تأملی بر مصرف مراکز خرید، تهران: فرهنگ جاوید. [7] لاجوردی، هاله (1393). زندگی روزمره در ایران مدرن: با تأمل بر سینمای ایران، تهران: ثالث. [8] نفیسی، حمید (1394). تاریخ اجتماعی سینمای ایران، ج اول، دورة تولید کارگاهی (1320ـ1276)، ترجمة محمد شهبا، تهران: مینوی خرد. [9] Bruno, Giuliana (1993). Streetwalking on a Ruined Map: Cultural Theory and the City Films of Elvira Notari, Princeton University Press, Princeton. [10] Bruno, Giuliana (2002). Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film, Verso, London & New York. [11] Buck-Morss, Susan (1986). “The Flaneur, the Sandwichman and the Whore: The Politics of Loitering”, New German Critique, No. 39, Second Special Issue on Walter Benjamin (Autumn,1986), PP 99-140. [12] Cohen, Walter (2013). August Macke, Parkstone International. [13] Parsons, Deborah L. (2000). Streetwalking the Metropolis: Women, the City, and Modernity, Oxford: Oxford University Press. [14] Friedberg, Anne (1991). “Les flaneur du mal(l): cinema and the postmodern condition”, Publications of the Modern Language Association of America, Vol. 106, NO. 3, PP 419-431. [15] Friedberg, Anne (1993). Window shopping: cinema and the postmodern, University of California Press, Berkeley. [16] Gleber, Anke (1997). “Female Flanerie and the Symphony of the City, in Women in the Metropolis”: Gender and Modernity in Weimar Culture, Edited by Katharina von Ankum, University of California Press, PP 67-88. [17] Gleber, Anke (1999). The Art of Taking a Walk, Princeton University Press. [18] Godtsenhoven, Karen Van (2006). Women’s Passages: A Bildungsroman of Female Flânerie, Ghent University. [19] Hansen, Miriam (1991). Babel and Babylon: Spectatorship in American Silent Film, Harvard University Press [20] Iskin, Ruth (2003). “The Pan-European Flâneuse in Fin-de-Siecle Posters: Advertising Modern Women in the City, Nineteenth-Century Contexts”, An Interdisciplinary Journal, 25: 4, PP 333-356. [21] Larsson, Lisbeth (2017). Walking Virginia Woolf’s London: An Investigation in Literary Geography-Palgrave Macmillan, Geocriticism and spatial literary studies. [22] Mouton, Janice (2001). “From Feminine Masquerade to Flâneuse: Agnès Varda's Cléo in the City”, Cinema Journal, Vol. 40, No. 2, PP 3-16. [23] Murphy, Amy (2006). Traces of the Flaneuse from Roman Holiday to Lost In Translation. [24] Nelson, Roy Jay (1983). “Reflections in a Broken Mirror: Varda's Cléo de 5 à7”, The French Review Volume: 56 Issues: 5, PP 735-743. [25] Nesci, Catherine (2001). “Flora Tristan's Urban Odyssey: Notes on the Missing Flaneuseand Her City”, Journal of Urban History, Volume:27, Issue:6, PP 709-722. [26] Nesci, Catherine (2012). “Sensual Re-Readings: Gender, Sensibility, and the Classes of Flânerie”, Dix Neuf, 16:2, PP 133-148. [27] Pollock, Griselda (2008). Vision and Difference: Feminism, Femininity and the Histories of Art, Routledge. [28] Rabinovitz, Lauren (1998). For the Love of Pleasure: Women, Movies, and Culture in Turn-of-the-century Chicago, Rutgers University Press. [29] Schivelbusch, Wolfgang (1986). The Railway Journey: The Industrialization and Perception of Time and Space, University of California Press. [30] Wilson, Elizabeth (2001). The Contradictions of Culture: Cities, Culture, Women, SAGE Publications Ltd. [31] Wolff, Janet (1985). “The Invisible Flaneuse: Woman and Literature of Modernity”, Theory Culture Society, Vol 2, No 3, PP 37-46. [32] Woolf, Virginia (1930/2018). Street Haunting: A London Adventure, https://ebooks.adelaide.edu.au/w/woolf/virginia/w91d/chapter5.html. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 937 |