تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,558 |
مُنتسکیو نویسنده ای متعهد است؟ | ||
پژوهش های ایران شناسی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 93-109 اصل مقاله (521.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jis.2019.71436 | ||
نویسندگان | ||
آیدا شاهنیانس1؛ محمد زیار2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
تعهد به معنای عهدهدار شدن است. نویسنده عهدهدار بیان حقیقت است. علاوه بر این، نویسنده و فیلسوف متعهد خیالپرداز نیز نیست. او نباید خود را دانای کل بداند و فیالمثل با ادیان یا دین خاصی دشمنی بورزد. در تاریخ ادبیات فرانسه، منتسکیو نویسنده و فیلسوف بنام و طلایهدار قرن هجدهم میلادی است، اما در آثار او تحریفاتی هست، زیرا منعکسکنندة حقیقت نیست؛ چه در سفرنامهنویسی، در نامههای ایرانی، که حاوی ذهنباوری او در تاریخ است و چه در روح القوانین که حاوی تاریخباوری اوست. در ناگفتههای درهَم منتسکیو،که حاوی بریده نوشتارهای اوست، آمده است که روح القوانین حاوی تفکرات پختهتر او در سیر زمان در مورد فروبستگیهای بی بیرونشو در نامههای ایرانی است. بنابراین، این دو کتاب از لحاظ محتوی جداییناپذیرند. تعهد در نوشتار منتسکیو، با آنکه برخی او را نویسندهای متعهد شمردهاند، سؤالبرانگیز است. در این مقاله موضوعیت تعهد در ثبت حقیقت نزد منتسکیو در سه بخش بررسی میشود و نتیجه عبارت از این است که: آثار منتسکیو در بیان حقیقت خلاف واقع است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفة تاریخ؛ ادبیات قرن هیجدهم فرانسه؛ تعهد؛ منتسکیو؛ روحالقوانین؛ نامههای ایرانی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. باستانی، پاریزی (مترجم)، 1370، اصول حکومت آتن، مقدمۀ غلامحسین صدیقی، تهران، امیرکبیر. جعفری تبریزی، محمد تقی، 1378، تاریخ از دیدگاه امام علی(ع)، گردآوری تنظیم و تخلیص محمدرضا جعفری، تهران، پیام آزادی. حدیدی، جواد، 1374، اسلام از نظر ولتر، تهران، مرکز نشر دانشگاهی. دشتی، محمد (مترجم)، 1386، نهج البلاغه، تهران، سنبله. سیلایف، نیکلای و دیگران، 1352، مسائل زیباییشناسی و هنر، ترجمۀ محمد تقی فرامرزی، تهران، پویا. طباطبایی، محمد حسین، 1405، تفسیر المیزان، بیروت، الاعلمی. فلسفی، نصرالله، 1347، زندگی شاه عباس، تهران، دانشگاه تهران. مکی عاملی، سید حسین یوسف، 1411 ق، الاسلام و التناسخ، قم، انتشارات دارالزهراء. نیچه، فردریش، 1379، در هرمونوتیک مدرن، ترجمۀ بابک احمدی و دیگران، تهران، نشر مرکز. هگل، گئورگ فردریش، 1390، منتخب فلسفة تاریخ، ترجمۀ مسعود تقیزادة منظری، سوئد، گوتنبرگ. Calmet, A., 1737, Histoire de l'ancien et du nouveau Testament et des Juifs, pour servir d'introduction à l'histoire ecclésiastique de M. L’abbé Fleury, Vol. 2, Nouvelle Edition, Paris. Chardin, J., 1711, Voyages en Orient, Vols. 1, 4, 6, Amsterdam, Jean Louis de Lorme. ـــــــــــــــــــــ, 1811, Voyages en Orient, Vols. 4, 6, 8, 9, 10, Paris, Édition de Louis Langlès. Dacier et Grou, 1873, Œuvres complètes de Platon, Vol. 7 : La République, avec notes et arguments par MM. E. Chauvet et A. Saisset, Paris, Librairie-Editeur. Hegel, G. F., 1998, Leçons sur la philosophie de l'histoire, traduit par J. Gibelin, Paris, Librairie philosophique J. Vrin. Montesqieu, Charles Louis de Secondat, 1875, Les Lettres persanes, Paris, Édition Édouard Laboulaye Garnier Frères. ـــــــــــــــــــــ, 1892, Mélanges inédits de Montesquieu,Paris, Guyenne. ـــــــــــــــــــــ, 1899, Pensées et fragments inédits, Vol. 1, Paris. ـــــــــــــــــــــ, 1995, De l’esprit des lois, Paris, Edition Gallimard. Schlegel, Friedrich, 1836, Philosophie de L'histoire, traduit par l’abbé Lechat, Vols. 1 et 2), Paris, Librairie-Editeur. Tracy, Antoine Louis Claude Destutt de, 1827, Commentaire sur l'Esprit des lois, Paris, Dalibon-Librairie. Rilliet, A., 1860, Les Livres du nouveau Testament, d’après le texte grec le plus ancien, Paris - Genève. Tavernier, Jean- Baptiste, 1712, Voyages en Orient, Vols. 1, 2), Paris. Watelet, Claude Henri, 1792, Dictionnaire des arts de Peinture, Vol. 1, Paris, L. F. Prault-Imprimeur. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,330 |