تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,404 |
تأثیر سبک زندگی الکترونیک بر اجتناب از تبلیغات اینترنتی با تبیین نقش تعدیلگری تجربه منفی و ازدحام تبلیغات | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 2، 1398، صفحه 341-356 اصل مقاله (440.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.256738.3032 | ||
نویسندگان | ||
شبنم جلالت1؛ علی قلی پور سلیمانی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازاریابی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اقتضای کسبوکارهای امروزی، ضرورت آشنایی با الگوهای زندگی الکترونیکی را ایجاب میکند که بتواند بستر و محتوای مفیدی برای بازاریابی و طراحی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم کند و ارائه تبلیغات هدفمند را که به کاهش اجتناب از تبلیغات اینترنتی و افزایش میزان کلیک کمک خواهد کرد، ممکن سازد. در پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سبک زندگی الکترونیک بر اجتناب از تبلیغات اینترنتی با اثر تعدیلکنندگی تجربه منفی قبلی کاربران و ازدحام درک شده از تبلیغات توسط کاربر در صفحات اینترنتی بررسی شده است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از جنبه روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی به شمار میرود. جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در استان گیلان بود که از میان آنها، 385 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و با توزیع پرسشنامه میان آنها، دادههای پژوهش جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها: سبک زندگی الکترونیک بر اجتناب از تبلیغات اینترنتی تأثیر منفی و معناداری دارد. همچنین تجربه منفی قبلی و ازدحام تبلیغات، بر اجتناب از تبلیغات تأثیرگذار بوده و آن را تقویت میکند. نتیجهگیری: نتایج بررسی فرضیههای پژوهشی نشان داد به هر اندازه که فرد در زندگی خود از اینترنت تأثیر میپذیرد (درگیری کاربر با اینترنت بیشتر باشد)، میزان اجتناب وی از تبلیغات کاهش مییابد. بر اساس این نتیجه، سبک زندگی الکترونیکی کاربران شاخص و معیار بسیار مهم برای چگونگی طراحی تبلیغات اینترنتی و نحوۀ ارائه آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی الکترونیک؛ اجتناب از تبلیغات اینترنتی؛ تجربه منفی قبلی؛ ازدحام تبلیغات | ||
مراجع | ||
ابراهیمی نژاد رفسنجانی، مهدی؛ نامدار، محمدرضا؛ توسلی فرد، مرجان (1396). ارائه نوعی مدل تصمیم جدید در برنامهریزی تبلیغات اینترنتی با استفاده از الگوریتم ژنتیک چندهدفه. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(1)، 1-20. روستا، احمد؛ ابوالفضلی، سید ابوالفضل؛ قربانی، حسن (1388). بررسی نقش تعدیلکننده عدم اعتماد به اجتناب از تبلیغات اینترنتی. مدیریت فناوری اطلاعات، 1(2)، 51- 66. روشندل اربطانی، طاهر؛ محمودزاده، احد (1396). طراحی مدل تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(4)، 763- 786. عابدینی کشکسرای، امیر؛ حیدرزاده هنزائی، کامبیز (1393). بررسی تأثیر سبک زندگی اینترنتی بر اجتناب از تبلیغات اینترنتی. کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی، تهران، مرکز همایشهای بینالمللی شهید بهشتی. طباطبایی نسب، سید محمد؛ پزشکی نجف آبادی، فرشته (1395). بخشبندی مصرفکنندگان بر مبنای مدل سبک زندگی مرتبط با تغذیه. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8(2)، 375 - 394. مانیان، امیر؛ رونقی، محمدحسین (1394). ارائه چارچوب جامع پیادهسازی بازاریابی اینترنتی با استفاده از روش فراترکیب. فصلنامه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، 7(4)، 901- 920.
References Abedini Kashksaray, A. & Heydarzadeh Hanzaei, K. (2014). Reviewing the impact of e-lifestyle on avoiding internet advertising. 1ST National Conference on Marketing Research, Tehran. (in Persian) Abedini Koshksaray, A., Franklin, D., Heidarzadeh Hanzaee, K. (2015). The relationship between e-lifestyle and Internet advertising avoidance. Australasian Marketing Journal (AMJ), 23(1), 38-48. Cho, C., Cheon, H. (2004). Why do people avoid advertising on the internet? Journal of Advertising, 33(4), 89-97. Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-40. Ebrahimi Nejad Rafsanjani, M., Namdar, M. & Tavassoli Fard, M. (2017). Providing a New Decision Model in Internet Advertising Planning Using Non-dominated Sorting Genetic Algorithm II. Journal of Business Management, 9(1), 11-20. (in Persian) Fazio, R.H., Mark, P. Z. (1981). Direct Experience and Attitude Behavior Consistency. in Proceedings of Advances in Experimental Social Psychology, Leonard Berkowitz, ed., New York: Academic Press, 161–202. Fennis, B.M., Bakker, A.B. (2001). Stay Tuned: We Will Be Back Right after These Messages: Need to Evaluate Moderates the Transfer of Irritation in Advertising. Journal of Advertising, 30(3), 15–25. Hassan, S. H., Thurasamy, T. R., Loi, W. Y. (2017). E-lifestyle, Customer Satisfaction and Loyalty among Mobile Subscribers in Thailand. International Review of Management and Marketing, 7(1), 354-362. Hassan, S. H., Thurasamy, T. R., Mohamed, O., Maghsoudi, A. (2015). E-lifestyle, Customer Satisfaction, and Loyalty among the GenerationY Mobile Users. Asian Social Science, 11 (4), 157-168. Henseles, J., Ringle, C., Sinkovics, R. (2009). the use of partial least squares path modeling in international marketing. New Challenges to International Marketing, 20, 277-320. Hoch, S.J. & Deighton, J. (1989). Managing What Consumers Learn from Experience. Journal of Marketing, 53 (April), 1–20. Homer, P.M. (2006). Relationships Among Ad-Induced Affect, Belief, and Attitudes. Journal of Advertising, 35 (1), 35–51. Hong, J., & Sternthal, B. (2010). The Effects of Consumer Prior Knowledge and Processing Strategies on Judgments. Journal of Marketing Research, 47 (2), 301–311. Jagani, K., Goldsmith, R. (2017). Impact of relevance and clutter of advertisement on irritation. Available at: marketing-trends-congress.com. Kamakura, W., Wedel, M. (1995). Life-Style Segmentation with Tailored Interviewing. Journal of Marketing Research, 32(3), 308-317. Kaynak, E., & Kara, A. (2001). An examination of the relationship among consumer lifestyles, ethnocentrism, knowledge structures, attitudes and behavioural tendencies: A comparative study in two CIS states. International Journal of Advertising, 20(4), 457-482. Kelly, L., Kerr, L., Drennan, J. (2010). Avoidance of advertising in social networking sites: The teenage perspective. Journal of Interactive Advertising, 10 (2), 16-27.
Kim, K.H., Park, J.Y., Ki, D.Y., Moon, H.I. (2001). Internet user lifestyle: its impact on effectiveness and attitude toward Internet advertising in Korea. In C. Ray (ed.), Proceedings of the 2001 Annual Conference of the American Academy of Advertising. Salt Lake City:American Academy of Advertising, pp. 19–23. Kolb, D.A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Li, W., Huang, Z. (2016). The Research of Influence Factors of Online Behavioral Advertising Avoidance. American Journal of Industrial and Business Management, 6(9), 947-957. Li. H., Edwards, S.M., Lee, J. (2002). Measuring the Inclusiveness of Advertisements: Scale Development and Validnrion. Journal of advertising, 31(2), 38-47. Manian, A. & Ronaghi, M. H. (2016). A Comprehensive Framework for E-marketing Implementation by Meta-Synthesis Method. Journal of Business Management, 7(4), 901-920. (in Persian) Mehta, A. (2000). Advertising attitudes and advertising effectiveness. Journal of Advertising Research, 40(3), 67–72. Mehta, R., Sivadas, E. (1995). Direct marketing on the internet: An empirical assessment of consumer attitudes. Journal of Direct Marketing, 9(3), 21–32. Obermiller, C., Spangenberg, E., MacLachlan, D.L. (2005). Ad Skepticism: The Consequences of Disbelief. Journal of Advertising, 34 (3), 7–17. Roosta, A., Abolfazli, S.A., Ghorbani, H. (2010). Assessing the role of moderating the lack of trust in Avoid Online Advertising. Journal of Information Technology Management, 1(2), 51-66. (in Persian) Rosengren, S., Dahlèn, M. (2015). Exploring Advertising Equity: How a Brand's Past advertising May Affect Consumer Willingness to Approach Its Future Ads. Journal of advertising, 44(1), 1-13. Roshandel Arbatani, T. & Mahmoud Zadeh, A. (2017). Advertising through Social Media to Influence the Customers' Willing. Journal of Business Management, 9(4), 763-786. Schiffman, L.G., Sherman, E., Long, M.M. (2003). Toward a better understanding of the interplay of personal values and the Internet. Psychology & Marketing, 20 (2), 169–186. Schlosser, A.E., Shavitt, S., Kanfer, A. (1999). Survey of Internet users’ attitudes toward Internet advertising. Journal of Interactive Marketing, 13(3), 34–54. Seyedghorban, Z., Matanda, M.J., Tahernejad, H. (2016). Reinquiry into Advertising Avoidance on the Internet: A Conceptual Replication and Extension. Journal of Advertising, 45(1), 120–129. Speck, P.S., Elliot, M.T. (1997). Predictors of advertising avoidance in print and broadcast media. Journal of Advertising, 26(3), 61–76.
Tabatabaee Nasab, S. M. & Najafabadi, F. (2016). Consumer Segmentation on the Basis of Food-related Lifestyles. Journal of Business Management, 8(2), 375-394. (in Persian) Yang, K.C.C. (2004). A comparison of attitudes towards Internet advertising among lifestyle segments in Taiwan. Journal of Marketing Communications, 10(3), 195–212. Yu, C. S. (2011). Construction and validation of an e-lifestyle instrument. Internet Research, 21(3), 214-235. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,164 |