تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,607 |
مدل کهکشانی، استعاره ای نو در حوزۀ فرهنگ سازمانی (مطالعۀ موردی: برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) دانشگاه علوم پزشکی شیراز) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 145-172 اصل مقاله (684.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2019.230619.1007192 | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم ابراهیمی1؛ عباس عباسی1؛ سیده شیما کارانجام* 2 | ||
1دانشیار دانشکدة اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فرهنگ یکی از موضوعات نظری جدالآمیز در سازمانهاست که بهرغم تلاش پژوهشگران جهت توصیف ظریف این پدیده، هنوز در مسیر شناخت ماهیت آن مشکلات بسیار وجود دارد. پژوهش حاضر درصدد است، با طراحی مدلی در این حوزه، گامی جهت بهبود شناخت مقولة پیچیدة فرهنگ بردارد. این پژوهش مطالعهای آمیخته، از نظر روش اکتشافی و از نظر هدف توسعهای و کاربردی است. به منظور اجرای این پژوهش، پس از بررسی مبانی فلسفی و پارادایمی و انتخاب پراگماتیسم، به منزلة مبنای مناسب، مقالات داخلی و خارجی موجود و مرتبط به صورت گسترده مطالعه و 60 بُعد فرهنگ از میان آنها استخراج شد. سپس، برای دستیابی به معرفت وحدتگرایانه، در کنار کثرت حاصلشده، با تکیه بر ویژگیهای مفهوم فرهنگ سازمانی، این ابعاد در قالب مدلی استعاری ـ مفهومی، تحت عنوان «مدل کهکشانی»، استقرار داده شد و برای دستیابی به این مهم همة ابعاد در یک جلسة گروه کانونی، متشکل از مدیران برج پژوهشی محمد رسول الله(ص)، دستهبندی شد. به منظور سنجش روایی مدل، از نظر بیست تَن از خبرگان فرهنگ سازمانی و جهت سنجش پایایی از شاخص کاپا استفاده شد. توجه اجمالی به این مدل میتواند اختلافات نظری در این حوزه را کاهش دهد و دریچهای جدید جهت شناخت این مفهوم رو به اندیشمندان و نظریهپردازان بگشاید. | ||
کلیدواژهها | ||
استعارة فرهنگی؛ برج پژوهشی محمد رسول الله(ص)؛ فرهنگ سازمانی؛ گروه کانونی؛ مدل کهکشانی | ||
مراجع | ||
10. رعناییکردشولی، حبیبالله و سید فرامرز قرآنی (1386). «کاربرد چارچوب ارزشهای رقابتی در پژوهشهای فرهنگ سازمانی»، فرهنگ مدیریت، 5 (15)، صص 89 ـ 116. 11. زارعیمتین، حسن (1393). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تهران، آگه. 12. زمینی، سهیلا و داوود حسینینسب، سمیرا زمینی، پروین زارعی (1390). «بررسی رابطة فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز»، سلامت کار ایران، ۸ (۱)، صص 30 ـ 40. 13. سعیدی، پرویز (1390). «شناسایی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل کویین و گارت»، روانشناسی تربیتی، 1 (2)، صص 44 ـ 54.14. سلطانی، محمدرضا (1391). «تحلیل وضعیت و طراحی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی یکی از سازمانهای نیروی مسلح مبتنی بر مبانی دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی»، مدیریت اسلامی، 20 (1)، صص 99 ـ 122. 15. ضیایی، محمدصادق و طاهر روشندل اربطانی، عباس نرگسیان (1390). «بررسی رابطة بین فرهنگ و تعهد سازمانی در میان کارکنان کتابخانههای دانشگاه تهران: بر اساس مدل فرهنگ سازمانی دنیسون»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 45 (55)، ص 51. 16. عبدی، سهیل و عادل صلواتی (۱۳۹۱). «به سوی شناخت شاخصهای فرهنگ سازمانی دانشمحور (بر مبنای چهارچوب ترکیبی معیارهای فرهنگی)»، پنجمین کنفرانس مدیریت دانش، تهران. 17. فرهی بوزجانی، برزو و محمدابراهیم سنجقی (1388). «ارزیابی و تحلیل روشهای شناخت و سنجش فرهنگ سازمانی»، راهبرد فرهنگ، (5)، صص 29 ـ 54. 18. فضایلی، احمد و علی شمشیری (1392). «ارائة چارچوب مفهومی مدل فرهنگ سازمانی فقهمحور، ولایتمدار، و مبتنی بر کرامت انسانی در سازمانهای نظارتی»، آفاق امنیت، 5 (18)، صص 35 ـ 65. 19. کارانجام، سیده شیما (1395). «طراحی مدل جامع فرهنگ سازمانی با استفاده از روش فراترکیب و اولویتبندی عوامل این مدل با استفاده از روش گروه متمرکز (سازمان مورد مطالعه: برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) دانشگاه علوم پزشکی شیراز»، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز. 20. کریتنر، رابرت و آنجلو کینگی (1391). مدیریت رفتار سازمانی (مفاهیم ـ نظریهها و کاربردها)، ترجمة علیاکبر فرهنگی و حسین صفرزاده، چ 5، تهران، برآیند پویش. 21. میرفخرالدینی، سید حیدر و داریوش فرید، سعید صیادیتورانلو (1388). «بهکارگیری مدل EFQM در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی (مطالعة موردی: بیمارستانهای یزد)، مجلة دانشکدة علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید صدوقی یزد، 17 (2)، صص 163 ـ 175. 22. هادوینژاد، مصطفی و ولیالله تقیپورفر، حسن داناییفرد (1390). «پیشفرضها و ارزشهای فرهنگ سازمانی اسلامی: پژوهشی در چارچوب مدل فرهنگ سازمانی شاین»، دوفصلنامة دانشور رفتار، 1 (47)، ص 94. 23. هچ، مری جو (1394). نظریة سازمان: مدرن، نمادین، تفسیری، و پستمدرن، ترجمة حسن داناییفرد، چ 8، ویرایش جدید، تهران، مؤسسه کتاب مهرباننشر. 24. Abdul Halim, H., Hazlina Ahmad, N., Ramayah, T., & Hanifa, H. (2014). The Growth of Innovative Performance among SMEs: Leveraging on Organizational Culture and Innovative Human Capital. Journal of Small Business and Entrepreneurship Development, 1 (2), p. 11.
25. Bryson, J. (2008). Dominant, emergent, and residual culture: the dynamics of organizational change. Journal of Organizational Change Management, 21 (6), pp. 743-757.
26. Cornelissen, J. P. (2006). Making sense of theory construction: Metaphor and disciplined imagination. Organization Studies, 27 (11), pp. 1579-1597.
27. Denison, D. R. (1984). Bringing corporate culture to the bottom line. Organizational Dynamics, 13 (2), pp. 5-22.
28. Hallett, T. (2003). Symbolic power and organizational culture. Sociological Theory, 21 (2), pp. 128-149.
29. Hermans, M., Volker, L., & Eisma, P. (2014). A Public Commissioning Maturity Model for Construction Clients. Real Estate and Housing, Julianalaan, 134, 1309.
30. Howard-Grenville, J. A. (2006). Inside the “Black Box” How Organizational Culture and Subcultures Inform Interpretations and Actions on Environmental Issues. Organization & Environment, 19 (1), pp. 46-73.
31. Kulkarni, U. R., Ravindran, S., & Freeze, R. (2006). A knowledge management success model: Theoretical development and empirical validation. Journal of Management Information Systems, 23 (3), pp. 309-347.
32. Lewis, D. (1998). How useful a concept is organizational culture? Strategic Change, 7 (5), pp. 251-260.
33. McKenzie, J. F., Wood, M. L., & Kotecki, J. E. (1993). Establishing content validity: using qualitative and quantitative steps. Am Journal of Health Behavior, 23 (4), pp. 311-318.
34. Pedersen, J. S. & Dobbin, F. (2006). In search of identity and legitimation bridging organizational culture and neoinstitutionalism. American Behavioral Scientist, 49 (7), pp. 897-907.
35. Sandelowski, M. & Barros, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research, New York: Springer publishing company Inc.
36. Schein, E. H. (1983). The role of the founder in creating organizational culture. Organizational dynamics, 12 (1), pp. 13-28.
37. Schein, E. H. (1999). Sense and nonsense about culture and climate. Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology.
38. Tolfo, C., Wazlawick, R. S., Ferreira, M. G. G., & Forcellini, F. A. (2011). Agile methods and organizational culture: Reflections about cultural levels. Journal of Software Maintenance and Evolution: Research and Practice, 23 (6), pp. 423-441.
39. What is a galaxy? (2015, September 8). Retrieved March 25, 2017, from https://spaceplace.nasa.gov/galaxy/en./
40. آشنایی با منظومه شمسی (2006, August, 19). Retrieved March 25, 2017, from http://www.hamshahrionline.ir/details/2514.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,027 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 696 |