تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,346 |
بازنمایی سینمایی بافت سیاسی ایران؛ تحلیل گفتمان انتقادی موردی فیلم «هویت» | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 26، اسفند 1397، صفحه 171-188 اصل مقاله (852.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/gmj.2019.70863 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله بیچرانلو1؛ محمدحسن هاشم خانلو* 2 | ||
1استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات گرایش مطالعات سیاستگذاری از دانشگاه امام صادق (ع). | ||
چکیده | ||
مقالهی حاضر با استفاده از نظریهی بازنمایی و بهرهگیری از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، به چگونگی بازنمایی مناسبات سیاسی در فیلم «هویت» (حاتمیکیا، 1364) میپردازد و پس از تبیین زمینهی سیاسی و معرفی جناحها و گروههای موجود در دورهی تولید متن، موضعگیری فیلم در میان گفتمانهای رقیب را مشخص میکند. در نهایت پس از تحلیل متن فیلم، استخراج انواع گفتمان (و تفاسیر آنها از زمینههای موقعیتی و بینامتنی) و تبیین آنها، ادعا میشود فیلم «هویت» در ابتدا با حمایت از گفتمان اسلامگرای طرفدار امام خمینی، که بهطور خاص، حزب جمهوری اسلامی نمایندهی آن بوده است، با گفتمانهای لیبرال سکولار، چپ سکولار و دیگر نگرشهای اسلامی رقیب، مخالفت میکند و سپس با توجه به اختلاف درونی این گروه اسلامگرا، با حمایت از موضعگیریها و رویکردهای جناح چپ سنتی (که در آن زمان جریان حاکم در کشور بوده است) آن را بر جناح راست سنتی ترجیح میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فیلم سینمایی هویت؛ بازنمایی؛ تحلیل گفتمان فرکلاف؛ گفتمان اسلامگرا؛ چپ سنتی؛ راست سنتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 681 |