تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,841 |
تحلیل تقابل سکون / حرکت در سینمای عباس کیارستمی بر مبنای نظریۀ زیباییشناسی سکون لورا مالوی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 8، دوره 24، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 79-86 اصل مقاله (732.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.247938.615156 | ||
نویسندگان | ||
اکرم جمشیدی* 1؛ شهاب اسفندیاری2؛ اسماعیل بنی اردلان3 | ||
1گروه پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران | ||
2استادیار دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران | ||
3دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
لورا مالوی به عنوان منتقد روش سینمای کلاسیک هالیوود در بازنمایی تصویر زن، لحظۀ توقف زمان در فیلم و ثابت شدن تصویر سینمایی را بسیار مهم میداند. او در کتاب مرگ ۲۴ بار در ثانیه: سکون و تصویر متحرک به تحلیل حضور همزمان و متناقض سکون و حرکت در سینما میپردازد. سینمای عباسکیارستمی مطالعۀ موردی مالوی در این زمینه است و از آن به عنوان سینمای عدم قطعیت یاد میکند. در این پژوهش به این مسأله پرداخته شده است که مالوی چگونه سینمای کیارستمی را به عنوان سینمای تأخیر و سکون معرفی میکند، در حالی که استفاده از نماهایی از اتومبیلِ درحالحرکت ویژگی سبکشناختی سینمای کیارستمی است. روش تحقیق در این پژوهش روش کیفی است و رویکرد اصلی نیز تحلیل روانکاوانه بر مبنای نظریات ژاک لاکان است. نقد روانکاوانۀ لاکانی تحلیل روشهای متجلی شدن امیال ناخودآگاه شخصیت یا نویسنده نیست بلکه تحلیل خود متن و رابطۀ متن باخواننده است. در تحلیل تقابل سکون و حرکت در آثار کیارستمی ، مفاهیم تکرار و بازگشت و تأثیر آنها بر خاطرۀ تماشاگر و همچنین نگاه خیرۀ دوربین بررسی شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نگاه دوربین کیارستمی در داخل اتومبیل حس اقامتگزیدن در حرکت و در نتیجه حضور چندوجهی در فضا و زمان را به بیننده منتقل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
"لورا مالوی"؛ "عباسکیارستمی"؛ "سکون"؛ "حرکت"؛ "نگاه خیره"؛ "لاکان" | ||
مراجع | ||
هومر، شون (۱۳۸۸)، ژاک لاکان، ترجمۀ محمدعلی جعفری و سید محمد ابراهیم طاهایی، ققنوس، تهران. Balfour, I (2010), Nancy on Film: Regarding Kiarostami, Re- Thinking Representation (with a coda on Claire Denis), Journal of Visual Culture, 9(1), pp.29-43, https://doi.org/10.1177/1470412909354254.
Dibazar, P (2017), Wandering Cars and Extended Presence: Abbas Kiarostami’s Embodied Cinema of Everyday Mobility, New Review of Film and Television Studies, 15(3), pp.299-326, http://dx.doi.org/ 10.1080/17400309.2017.1308156.
Gyenge, Zsolt (2016), Subjects and Objects of the Embodied Gaze: Abbas Kiarostami and the Real of the Individual Perspective, Film and Media Studies, 13(1), pp.127-141, https://doi.org/10.1515/ausfm-2016-0018.
Manlove, T.C (2007), Visual Drive and Cinematic Narrative: Reading Gaze Theory in Lacan, Hitchcock, and Mulvey, Cinema Journal, 46(3), pp.83-108, http://dx.doi.org/10.1353/cj.2007.0025.
Merriman, P (2004), Marc Auge, Non places, and the Geographies of England‘s M1 Motorway, Theory Culture & Society 21, 4(5), pp. 145 -167.
Mulvey, L (2007), Repetition and Return, The Spectator’s Memory in Abbas Kiarostami’s Koker Trilogy, Third Text, 21(1), pp.19-29, http://dx.doi.org/10.1080/09528820601138121.
Mulvey, L (1975), Visual pleasure and Narrative Cinema, Screen, 16(4), 6-18, https://doi.org/10.1007/978-1-349-19798-9_3.
Mulvey, L (2006), Death 24X a Second: Stillness and the Moving Image, ReaKtion, London.
Walsh, Maria (2006), Against Fetishism: The Moving Quiescence of Life 24 Frames a Second, Film Philosophy, 10(2), 1-10, http://www.film-philosophy.com/2006v10n2/walsh.pdf.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,071 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,139 |