
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,181,994 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,010,810 |
بررسی نقش ساز تمبک در همنوازی با سازهای ملودیک موسیقی کلاسیک ایران | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 24، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 5-14 اصل مقاله (845.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.244853.615141 | ||
نویسندگان | ||
مازیار کنعانی1؛ هومان اسعدی2 | ||
1کارشناسی ارشد رشته ی نوازندگی موسیقی ایرانی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه موسیقی، دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فقدان نظام منسجم، مدوّن و معین ریتمیک-متریک برای ساز تمبک در همنوازی با سازهای ملودیک موسیقی کلاسیک حال حاضر ایران، موجب سردرگمی نوازندگان، آشفتگی اجراها و عدم دستیابی به نتایج دلخواه در همنوازیها وغیره میشود. مانند شاخههای دیگر علوم میتوان از تجارب موفق که به هر شکل پدیدآمدهاست به نتایجی برای رفع این مشکلات دست پیدا کرد. هدف کلی این مقاله ایجاد منبعی برای کمک به تدوین روش های علمی تر اجرا و آهنگسازی برای تمبک، توسط نوازندگان این ساز و آهنگسازان است. شیوهی تحقیق در مقالهی حاضر، توصیفیوتحلیلی میباشد. اطلاعات و دادههای اولیهی پژوهش از طریق آوانگاری و شنود آثار صوتی موجود، توسط نگارنده بهدستآمده است. جامعهی آماری در این تحقیق تمامی آثار صوتی از همنوازیها- شامل سازهای ملودیک و تمبک در موسیقی کلاسیک ایران می باشد. نمونهگیری به صورت غیرتصادفی و انتخابی است. دادههای تولیدشدهی مقاله شامل زمان و شکل ورود تمبک در ابتدای قطعه، میزاننماها، فیگورهای ریتمیک اجرایی تمبک و سایر سازها، تکنیکهای مورد استفادهی تمبک، اساس بداهه یا غیربداهه بودن،کمی و کیفی بودن ریتم اجرایی سازها، حضور و نقش تقسمات استقراضی، نسبت خط ریتم تمبک با ملودی، بخش پایانی و تمپو می باشد. نگارنده پساز بررسی موارد فوق و یافتن نتایجی کلی، با نگاهی بر تمام یافتهها، نتایج دقیقتر و جامعتری را نیز ارائه کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تمبک؛ همنوازی؛ موسیقی کلاسیک ایران؛ ساز کوبه ای؛ ریتم | ||
مراجع | ||
بابایی، بهداد و افقه، نوید (1389)، جوی نقرهای مهتاب، تهران، هفت اقلیم، سی دی. پایور، فرامرز و تهرانی، حسین (1385)، زرد ملیجه. تهران، ماهور، سی دی. پایور، فرامرز (1385)، آثار درویشخان. تهران، ماهور، سی دی. پایور، فرامرز و اسماعیلی، محمد (1375)، پراکنده. تهران، چهارباغ، سی دی. پایور، فرامرز و حسین، تهرانی (1385)، زرد ملیجه. تهران، ماهور، سی دی. جواهری، علیرضا و رجبی، بهمن (1392)، گلچین 1، تهران، آوای چکاد، سی دی. جواهری، علیرضا و رجبی، بهمن (1392)، گلچین 2، تهران، آوای چکاد، سی دی. سیفی زاده، ارژنگ و افقه، نوید (1386)، نغمهی ساز ضربهی آغاز، تهران، چهارباغ، سی دی. شهناز، جلیل و افتتاح، امیر ناصر (1388)، شهناز شهنواز، تهران، آوای باربد، سی دی. شهناز، جلیل و افتتاح، امیرناصر (بیتا)، اجرا در تلوزیون ملی ایران، تهران. طلایی، داریوش؛ تبریزیزاده، محمود و شمیرانی، جمشید (بیتا)، کنسرت فرانسه. طلایی، داریوش؛ قربانی، علیرضا و شمیرانی، جمشید (1390)، جلوهی گل، تهران، آوای باربد، سی دی. علیزاده، حسین (1367)، رازو نیاز، تهران، ماهور، سی دی. کامکار، پشنگ؛ کامکار، اردشیر وکامکار، ارژنگ (1373)، به یاد صبا، تهران، نوای همایون، سی دی. متبسم، حمید (1386)، لولیان، اصفهان، آوای نوین اصفهان، سی دی. متبسم، حمید (1378)، ساز نو آواز نو، تهران، سروش، سی دی. مشکاتیان، پرویز و فرهنگفر، ناصر (1388)، دونوازی، تهران، چهارباغ، سی دی. مشکاتیان، پرویز؛ شجریان، محمدرضا و فرهنگفر، ناصر (1364)، بر آستان جانان، تهران : دل آوا، سی دی. مشکاتیان، پرویز (1368)، صبح مشتاقان، تهران، چهارباغ، سی دی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 991 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,936 |