تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,971 |
اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 4، اسفند 1397، صفحه 159-175 اصل مقاله (413.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2019.70395 | ||
نویسندگان | ||
کیوان کاکابرایی* 1؛ مریم صیدی2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه، ایران | ||
2عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه | ||
چکیده | ||
حل مسئله اجتماعی فرایندی است که کودکان بهواسطه آن تلاش میکنند برای مسائلی که در زندگی روزمره با آن مواجه میشوند، راهحلهای موثر و انطباقی پیدا کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه کنترل بود. 30 دانش آموز پیش دبستانی بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب، و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس حل مسئله اجتماعی دزوریلا ( 2004) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل اندازه گیری مکرر انجام شد. نتایج پژوهش حاضر از بهکارگیری حل مسئله بین فردی پشتیبانی میکند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی تأثیر معناداری در کاهش جهت گیری منفی، سبک حل مسئله اجتنابی و سبک حل مسئله تکانشگری/بی دقتی و افزایش جهت گیری مثبت و سبک حل مسئله منطقی دانش آموزان پیش دبستانی دارد (05/0 >P ). نتایج آزمون پیگیری مشابه بود. برنامه حل مسئله بین فردی بهعنوان یک چارچوب با اهمیت برای فهم و توسعه سلامت روانی و اجتماعی در کودکان پیش دبستانی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله بین فردی؛ حل مسئله اجتماعی؛ دانش آموز پیش دبستانی | ||
اصل مقاله | ||
حل مسئله اجتماعی فرایندی است که کودکان به واسطه آن تلاش می کنند برای مسائلی که در زندگی روزمره با آن مواجه می شوند، راه حل های موثر و انطباقی پیدا کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی دانش آموزان پیش دبستانی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. 30 دانش آموز پیش دبستانی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس حل مسئله اجتماعی دزوریلا (2004) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل اندازه گیری مکرر انجام شد. نتایج پژوهش حاضر از به کارگیری حل مسئله بین فردی پشتیبانی می کند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های حل مسئله بین فردی تأثیر معناداری در کاهش جهت گیری منفی، سبک حل مسئله اجتنابی و سبک حل مسئله تکانشگری/بی دقتی و افزایش جهت گیری مثبت و سبک حل مسئله منطقی دانش آموزان پیش دبستانی دارد (05/0 >P ). نتایج آزمون پیگیری مشابه بود. برنامه حل مسئله بین فردی به عنوان یک چارچوب با اهمیت برای فهم و توسعه سلامت روانی و اجتماعی در کودکان پیش دبستانی پیشنهاد می شود. | ||
مراجع | ||
Beck, S., Williams, C., Cutting, N., Apperly, I., & Chappell, J. (2016). Individual differences in children’sinnovative problem-solving are notpredicted by divergent thinking or executive functions. Philosophy Transaction, 1-11. Cote, D., Pierce, T., Higgins, K., Miller, S., Tandy, R., & Sparks, S. (2010). Increasing Skill Performances of Problem Solving in Students with Intellectual Disabilities. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 45(4), 512-524. D’Zurilla, T. J; Nezu, A. M. (2007). Problem-solving therapy: a positive approach to clinical intervention. (3rded.). New York: springer. D’Zurilla, T. J; Nezu, A. M; Maydeu-Olivares, A. (2004). social problem solving: theory and assessment. in e. c. chang, t. J. D’zurilla, & l. J. sanna (eds.), Social problem solving: theory, research, and training. New york: american Psychological association. Pp. 11-27. Fusaro, M., & Smith, M. (2018). Preschool Inquisitiveness and Science - Relevant Problem Solving. Early Childhood Research Quarterly, 42, 119-127. Glago, K., Mastropieri, M., & Scruggs, T. (2009). Improving problem solving of elementary students with mild disabilities. Remedial and Special Education, 30, 372-380. Hu, Y., Fan, X., Wu, z., Locasala-Crouch, J., Yang, A., & Zhang, J. (2017). Teacher- Child Interactions and Children`s Cognitive and Social Skills in Chinese Preschool Classrooms. Children & Youth Service, 79, 78-86. kakabraee, K., & Moradi, A. (2017). The Family Orinted Problem Solving Training to Parents and the Impactt on Child`s perception of parents. Counseling Culture and Psychotherapy, 165-185.In Persian. Khalili , SH, Lavasani ,M, Azad Farsane, Y.)2015). The Study of the Effectiveness of Group Training Problem-Solving Skills,on Anger Control High School Students. Journal of Applied Psychological Research Quarterly, 6(1), 1-10.In Persian. Miller, P. (2011). Theories of Developmental Psychology. New York, United States of America: Catherine Woods. Mokhberiو A, dortaj ,F, dorekordi, A.)2011). Questionnaire, psychometrics, and standardization of indicators of social problem solving ability. Journal of Educational Measurement , 1(4), 1-21.In Persian. Morin, E. (2017). How to Teach Kids Problem-Solving Skills: Give them skills to make good decisions. Retrieved from Very Well Family (Website). Ozkan, E. K., & Aksoy, B. A. (2017). An investigation of Maternal Emotion Socialization Behavios, Children`s Self-Perceptions and Social Problem Solving Skills. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 125-129. Rodzalan, A.Sh; Saat, M.M. (2014). The Perception of Critical Thinking & Problem Solving Skill among Malaysian Undergraduate Students. Global Conference of Business & Social Science. Kuala Lumpur. Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Shahabi R.)2015). Teaching Problem Solving for Parents: Effects on Resolving Family Conflicts and Parenting Style. Journal of Applied Psychological Research Quarterly, 5(4), 1-12.In Persian. Shokoohi-Yekta M, Zamani N. (2013). Application program interpersonal problem solving in reducing problematic behaviors slow-learning students: a single subject, Journal methods and psychological models.; 8:55-71. In Persian. Shokouhi Yekta, M., Davaei.M, Zamani.n, Poorkarimi.J, & Sharifi, A. (2014). The Efficacy of “I Can Problem Solve” Program in improving Problem solving and Social skills amongst Preschoolers and first grade Students. Advances on Cognitive Sciences, 15(3). In Persian. Shure, M. (2000). I Can Problem Solve: An Interpersonal Cognitive Problem Solving Program for Children. Affiliated with MCP. Hahnemann University. Shure, M. B. (2001). I Can Problem Solve (ICPS): An Interpersonal Cognitive Problem Solving Program for Children. Residential Treatment for children and You, 18, 3- 14. Siu, A. H; Shek, D. L. (2005). Relations between social problem solving and indicators of interpersonal and family well-being among Chinese adolescents in Hong Kong. Social Indicators Research, 71, 517-539. Smetana, J., & Rote, W. (2015). What do mothers want to know about teens' activities? Levels, trajectories, and correlates. Journal of Adolescence, 38, 5-15. Yeh, Y., Tsai, J., Hsu, W., & Lin, C. (2014). A model of how working memory capacity influences insight problem solving in situations with multiple visual representations: An eye tracking analysis. 13, 153-167.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,768 |