تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,421 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,784,918 |
میزان حضور نرم افزارهای مدیریت استناد در وب گاههای دانشگاههای ایران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 52، شماره 4، اسفند 1397، صفحه 127-145 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2019.233671.1214 | ||
نویسندگان | ||
مریم صراف زاده* 1؛ نرگس خالقی2 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی حضور آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد در وب گاههای دانشگاههای دولتی ایران انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی است و برای گردآوری دادهها از سیاهه وارسی محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری شامل وب گاه 80 دانشگاه جامع دولتی و صنعتی ایران بود. یافتهها: یافته ها نشان می دهد بیش از نیمی از وب گاههای دانشگاههای مورد بررسی به نرم افزارهای مدیریت استناد اشاره نکرده اند. در بیشتر دانشگاهها، اندنوت تنها نرم افزار مدیریت استناد مورد استفاده و آموزش بوده است. در کمتر از نیمی از دانشگاهها، آموزش نرم افزار مدیریت استناد توسط کتابخانه مرکزی انجام شده است و در سایر موارد، معاونت پژوهشی و دانشکدهها و انجمن های دانشجویی عهده دار این امر بوده اند. بجز 11 دانشگاه، آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد به صورت منظم و همیشگی در کتابخانه های دانشگاهی انجام نمیشود. آموزش ها فقط به صورت کارگاه های حضوری بوده اند و از انواع آموزش مثل راهنماهای آنلاین متنی و صوتی و تصویری غفلت شده است. نتیجهگیری: کتابخانه های دانشگاهی نقش کمرنگی در آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد دارند. برای اینکه کتابداران قادر به آموزش نرم افزارهای مدیریت استناد باشند، خود باید قبلا آموزش دیده باشند. آموزش کتابداران از دو طریق میسر است: نخست، آموزش ضمن خدمت کتابداران که میتواند توسط انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران و یا سایر نهادهای متولی آموزش حرفهای انجام شود. دوم، آموزش دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی که کتابداران بالقوه آینده هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
نرم افزار مدیریت استناد؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ سواد اطلاعاتی؛ اندنوت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |