تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,605 |
تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر مهارتهای بنیادی کودکان با اختلال بینایی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 3، آذر 1397، صفحه 451-465 اصل مقاله (255.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.250808.1343 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سادات حسینی* 1؛ امید فرج الهی2 | ||
1دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2کارشناسارشد رفتار حرکتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
اختلال بینایی بهعنوان یک محدودیت فردی، میتواند موجب عدم ادراک بینایی کافی شده، و بر همۀ جنبههای رشد کودک تأثیر بگذارد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات ثبات مرکزی بر مهارتهای بنیادی در پسران کودک کمبینا بود. تعداد 30 کودک کمبینا با دامنۀ سنی 7-5 سال، با استفاده از نمونههای در دسترس انتخاب و پس از انجام پیشآزمون اولریخ بهصورت تصادفی به دو گروه تمرینات ثبات مرکزی و فعالیتهای معمول روزانه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 16 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در تمرینات ثبات مرکزی شرکت کردند. گروه کنترل در این مدت فعالیتهای روزانۀ خود را اجرا کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2*2 و آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد تفاوت معناداری بین نمرههای دو گروه وجود دارد، بهصورتی که آزمودنیهای گروه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد بهتری در تمامی خردهمقیاسهای جابهجایی نسبت به گروه کنترل داشتند (05/0P<). بهطور کلی، نتایج پژوهش تمرین ثبات مرکزی را بهدلیل ارتقای سطوح انگیزش و لذت از فعالیت بدنی، رشد خودپندارۀ جسمانی در کودکان و ارتقای عملکرد عضلات شکمی و پشتی بهعنوان مدل تمرینی مناسب برای ارتقای مهارتهای حرکتی بنیادی در کودکان دارای اختلال بینایی پیشنهاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال بینایی؛ تمرینات ثبات مرکزی؛ کودکان؛ مهارتهای جابهجایی؛ هماهنگی حرکتی | ||
مراجع | ||
1. Reimer AM, Smits-Engelsman B. Development of an Instrument to Measure Manual Dexterity in Children with Visual Impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness. 1999;93(10). 2. Houwen S, Visscher C, Hartman E, Lemmink KA. Gross motor skills and sports participation of children with visual impairments. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2007;78(2):16-23. 3. Robinson BL, Lieberman LJ. Effects of Visual Impairment, Gender, and Age on Self-Determination. Journal of visual Impairment and Blindness. 2004;98(60):350-66. 4. Payne VG, Isaacs LD. Human motor development: A lifespan approach: Routledge; 2017. 5. Aki E, Atasavun S, Turan A, Kayihan H. Training motor skills of children with low vision. Perceptual and motor skills. 2007;104(3_suppl):1328-36. 6. Gallahue DL, Ozmun JC, Goodway J. Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults: Boston; 2006. 7. Haywood K, Getchell N. Life span motor development USA: Human Kinetics. 2005. 8. Hartman E, Houwen S, Visscher C. Motor skill performance and sports participation in deaf elementary school children. Adapted Physical Activity Quarterly. 2011;28(2):132-45. 9. Houwen S, Hartman E, Visscher C. Physical activity and motor skills in children with and without visual impairments. Medicine and science in sports and exercise. 2009;41(1):103-9. 10. Haegele JA, Porretta D. Physical activity and school-age individuals with visual impairments: A literature review. Adapted Physical Activity Quarterly. 2015;32(1):68-82. 11. Houwen S, Visscher C, Lemmink K, Hartman E. Motor skill performance of school‐age children with visual impairments. Developmental Medicine & Child Neurology. 2008;50(2):139-45. 12. Haegele JA, Aigner CJ, Healy S. Physical activity, body mass index, and health status among youth with severe visual impairments aged 13–17 years in the United States. Disability and health journal. 2018. 13. Piva da Cunha Furtado OL, Allums-Featherston K, Lieberman LJ, Gutierrez GL. Physical activity interventions for children and youth with visual impairments. Adapted Physical Activity Quarterly. 2015;32(2):156-76. 14. Juliana I-J, Izuagbe R, Itsekor V, Fagbohun MO, Asaolu A, Nwokeoma MN. The Role of the School Library in Empowering Visually Impaired Children With Lifelong Information Literacy Skills. Instructional Strategies in General Education and Putting the Individuals With Disabilities Act (IDEA) Into Practice: IGI Global; 2018. p. 245-71. 15. Kibler WB, Press J, Sciascia A. The role of core stability in athletic function. Sports medicine. 2006;36(3):189-98. 16. Clark DR, Lambert MI, Hunter AM. Contemporary perspectives of core stability training for dynamic athletic performance: a survey of athletes, coaches, sports science and sports medicine practitioners. Sports medicine-open. 2018;4(1):32. 17. El Shemy SA. Trunk endurance and gait changes after core stability training in children with hemiplegic cerebral palsy: A randomized controlled trial. Journal of back and musculoskeletal rehabilitation. 2018(Preprint):1-9. 18. Houwen S, Hartman E, Visscher C. The relationship among motor proficiency, physical fitness, and body composition in children with and without visual impairments. Research quarterly for exercise and sport. 2010;81(3):290-9. 19. Seiler S, Skaanes PT, Kirkesola G, Katch FI. Effects of sling exercise training on maximal clubhead velocity in junior golfers. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2006;38(5):S286. 20. Shinkle J, Nesser TW, Demchak TJ, McMannus DM. Effect of core strength on the measure of power in the extremities. The Journal of Strength & Conditioning Research. 2012;26(2):373-80. 21. Mohammadi M, Soleimani, M, Sheikh,M. ; . (1). The Effect of a Special Growth Exercise Course on the Development of Disability Skills in Pre-School Boy with Visual Impairment. . Motor behavior and sports psychology. 2014;5(1). 22. Wagner MO, Haibach PS, Lieberman LJ. Gross motor skill performance in children with and without visual impairments—Research to practice. Research in developmental disabilities. 2013;34(10):3246-52. 23. Ulrich DA. The test of gross motor development-3 (TGMD-3): Administration, scoring, and international norms. Spor Bilimleri Dergisi. 2013;24(2):27-33. 24. Zarezadeh M. Validation of the Uriach 200 in children aged 3 to 11 years in Tehran. PhD thesis: University of Tehran. 2010. 25. Akuthota V, Ferreiro A, Moore T, Fredericson M. Core stability exercise principles. Current sports medicine reports. 2008;7(1):39-44. 26. Aslan UB, Calik BB, Kitiş A. The effect of gender and level of vision on the physical activity level of children and adolescents with visual impairment. Research in developmental disabilities. 2012;33(6):1799-804. 27. Lewis MD. The promise of dynamic systems approaches for an integrated account of human development. Child development. 2000;71(1):36-43. 28. Norouzi E, Farsi A, Vaezmousavi M. Effects of proprioceptive and visual disturbance on inphase and anti-phase hand performance. Physical Treatments-Specific Physical Therapy Journal. 2015;5(1):41-8. 29. Robinson LE, Rudisill ME, Goodway JD. Instructional climates in preschool children who are at-risk. Part II: Perceived physical competence. Research quarterly for exercise and sport. 2009;80(3):543-51. 30. Salmon J, Booth ML, Phongsavan P, Murphy N, Timperio A. Promoting physical activity participation among children and adolescents. Epidemiologic reviews. 2007;29(1):144-59. 31. Stodden DF, Goodway JD, Langendorfer SJ, Roberton MA, Rudisill ME, Garcia C, et al. A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: An emergent relationship. Quest. 2008;60(2):290-306. 32. Bailey R, Armour K, Kirk D, Jess M, Pickup I, Sandford R, et al. The educational benefits claimed for physical education and school sport: an academic review. Research papers in education. 2009;24(1):1-27. 33. Lyu M, Gill DL. Perceived physical competence, enjoyment and effort in same‐sex and coeducational physical education classes. Educational Psychology. 2011;31(2):247-60. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |