تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,527 |
تأثیر متقابل انتقال پیشگستر شنای کرال سینه و پشت روی یادگیری این دو شنا | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 3، آذر 1397، صفحه 413-429 اصل مقاله (528.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.140809.1033 | ||
نویسندگان | ||
سوری حیدری* 1؛ عبدالرحمن خضری2؛ محمود شیخ3 | ||
1مربی دانشگاه پیامنور و دانشجوی دکتری رفتار حرکتی پردیس کیش دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، مقایسۀ میزان انتقال یادگیری پیشگستر بین مهارتهای شنای کرال سینه و کرال پشت در دختران نوآموز بود. برای این منظور، 60 دانشجو که در درس شنای مقدماتی ثبتنام کرده بودند، انتخاب شدند و در چهار گروه (دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل) جای گرفتند. گروههای آزمایشی در تکلیف اولیه به مدت 10 جلسه به یادگیری یکی از دو شنای کرال سینه یا پشت پرداخته و سپس به یادگیری تکلیف ثانویه (یکی از دو شنای کرال سینه یا پشت؛ متقابل تکلیف اولیه) پرداختند. شرکتکنندگان گروه کنترل فقط در تکلیف ثانویه شرکت کردند. نتایج نشان داد میزان انتقال پیشگستر شنای کرال سینه به کرال پشت 06/3 درصد بود که این مقدار انتقال از نظر آماری معنادار نبود (977/0P=). اما میزان انتقال شنای کرال پشت به کرال سینه 45/13درصد بود که این مقدار انتقال از نظر آماری معنادار بود (013/0P=). از سوی دیگر، نتایج آزمون یومان- ویتنی برای مقایسۀ میزان انتقال دو شنا نیز نشان داد که میزان انتقال پیشگستر شنای کرال پشت به کرال سینه بهطور معناداری بالاتر از انتقال شنای کرال سینه به کرال پشت است (001/0P=). بنابراین، نتایج تحقیق حاضر از توالی آموزش کرال پشت- کرال سینه در نوآموزان حمایت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
انتقال پیشگستر؛ کرال سینه؛ کرال پشت؛ نوآموزان دختر؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
1. Lobato J. Alternative perspectives on the transfer of learning: History, issues, and challenges for future research. The Journal of the Learning Sciences. 2006;15(4):431-49. 2. Magill RA. motor learning concepts and applications (1999). 3. Wrisberg CA. Sport skill instruction for coaches: Human Kinetics; (2004). 4. Rahmaninia. foundations and applications motor learning. rasht: university of guilan; 2000, (In Persian). 5. Bebko JM, Demark JL, Im-Bolter N, MacKewn A. Transfer, control, and automatic processing in a complex motor task: an examination of bounce juggling. Journal of motor behavior. 2005;37(6):465-74. 6. Sanders RH. Can skilled performers readily change technique? An example, conventional to wave action breaststroke. Human movement science. 1995;14(6):665-79. 7. Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning: A behavioral emphasis: Human kinetics Champaign, IL; 2005. 8. Pimperton H, Nation K. Suppressing irrelevant information from working memory: Evidence for domain-specific deficits in poor comprehenders. Journal of Memory and Language. 2010;62(4):380-91. 9. Baker ST, Friedman O, Leslie AM. The opposites task: Using general rules to test cognitive flexibility in preschoolers. Journal of Cognition and Development. 2010;11(2):240-54. 10. Mostafapoor H. A study of transferring the skill of shooting an air rifle and mild stroke in male novices. mesbah. 2003;44(11):213-22 (in Persian). 11. Lustig C, Hasher L, Tonev ST. Inhibitory control over the present and the past. European Journal of Cognitive Psychology. 2001;13(1-2):107- 122. 12. Panzer S, Wilde H, Shea CH. Learning of similar complex movement sequences: proactive and retroactive effects on learning. Journal of Motor Behavior. 2006;38(1):60-70. 13. Brown AS, Brown CM, Mosbacher JL, Dryden WE. Proactive and retroactive effects of negative suggestion. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2006;32(6):123- 4. 14. Tallet J, Kostrubiec V, Zanone P-G. Proactive transfer of learning depends on the evolution of prior learned task in memory. Human movement science. 2010;29(3):349-68. 15. Seidler RD. Differential effects of age on sequence learning and sensorimotor adaptation. Brain research bulletin. 2006;70(4):337-46. 16. Seidler RD. Aging affects motor learning but not savings at transfer of learning. Learning & memory. 2007;14(1-2):17-21. 17. Panzer S, Shea CH. The learning of two similar complex movement sequences: Does practice insulate a sequence from interference? Human movement science. 2008;27(6):873-87. 18. Sanders RH. What stroke should be taught first? Swimming and recreations 2003, 21:240- 52. 19. Thow J. The development and validation of a battery of swimming technique measures associated with strength deficits among competitive front-‐crawl swimmers. Unpublished Masters Thesis, The University of Edinburgh. 2010. 20. Castro F, Guimaraes A. Front crawl kinematic: breathing and pace acute effects. Portuguese Journal of Sport Sciences. 2006;6. 21. Guzman RJ. Swimming drills for every stroke: Human Kinetics 1; 1998. 22. H SR, Seifert L, Chollet D. Rhythms in Crawl and Backstroke Swimming. World book of swimming: From Science to Performance: Nova Science Publishers; 2011. 23. Wilde H, Shea CH. Proportional and nonproportional transfer of movement sequences. The Quarterly journal of experimental psychology. 2006;59(9):1626-47. 24. O'keeffe S, Harrison A, Smyth P. Transfer or specificity? An applied investigation into the relationship between fundamental overarm throwing and related sport skills. Physical Education and Sport Pedagogy. 2007;12(2):89-102. 25. Sanders. R. H. Rhythms in Crawl and Backstroke Swimming, in L, Seifert. D, Chollet, and Mujika. I (Eds) World Book of Swimming: from Science to Performance, New York, Nova Science Publisher.2011: 191- 202. 26. Ilic DB, Mirkov DM, Jaric S. Learning transfer from flexion to extension movements: importance of the final position. Motor control. 1998;2(3):221-7. 27. Wilde, H. J. Proportional and non-proportional transfer of movement sequences. unpublished doctoral dissertation. Texas A & M University. 2004.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 550 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 548 |