
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,229,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,448 |
بررسی شخصیتپردازی زنان در آثار هارولد پینتر با تمرکز بر بازگشت به خانه | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 3، مهر 1397، صفحه 435-449 اصل مقاله (273.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.252587.1032 | ||
نویسنده | ||
مریم دادخواه تهرانی* | ||
دکترای تئاتر، گروه هنرهای نمایشی، دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هارولد پینتر، نمایشنامهنویس برندة جایزة نوبل، یکی از نویسندگان بنام معاصر جهان است. نقش زنان در آثار او همواره در میان منتقدان مورد بحث بوده است. بسیاری از آثار او پرسوناژ زن ندارند و در مابقی آثاری که پرسوناژ زن دارند، این شخصیتها کارکردهای جنسیتی پربحثی را از خود به نمایش میگذارند و گاه در کلیشههای رایج از این شخصیتها میگنجند. در این پژوهش، تلاش میشود بازنمایی شخصیتهای زن در آثار او، و بهویژه نمایشنامة چالشبرانگیز بازگشت به خانه بررسی شود. بسیاری از منتقدان این متن را بهمنزلة متنی فمنیستی و بسیاری دیگر متنی ضدزن خواندهاند. این پژوهش ابتدا با بررسی این نظریات تلاش میکند نشان بدهد چطور هر دو دیدگاه در این اثر قابل جستوجوست و چگونه پینتر با استفاده از تمهیدهای خاص کلامی و نمایشیاش، در بازگشت به خانه، از ساخت پدرسالار خانواده، و به تبع آن جامعه، مرکززدایی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازگشت به خانه؛ زنانگی؛ شخصیت نمایشی؛ هارولد پینتر | ||
مراجع | ||
[1] اسلین، مارتین (1366). بررسی آثار پینتر، ترجمة فرشید ابراهیمیان و لیلی عمرانی، تهران: واحد فوقبرنامة بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی. [2] پینتر، هارولد (1390). بازگشت به خانه، ترجمة فتاح محمدی، چ 3، زنجان: هزارة سوم. [3] دوبووار، سیمون (1384). جنس دوم: ج اول، ترجمة قاسم صنعوی، چ 4، تهران: توس. [4] Aston, Elaine (1988) “Foreword” in Feminism and Theatre by Sue Ellen Case, London: Macmillian. [5] Aston, Elaine (1995) An Introduction to Feminism and Theatre, London: Routledge. [6] Case, Sue-Ellen (2008) Feminism and Theatre, London: Macmillan. [7] Esslin, Martin (1984) Pinter the Playwright, London, Methuen. [8] Gordon, Robert (2012) Harold Pinter: The Theatre of Power, Ann Arbor: University of Michigan Press. [9] Haney, S. William (2002) Culture and Consciousness: Literature Reagined, Lewisburg: Bucknell UP. [10] Hewes, Henry (1967) “Probing Pinter’s Plays”, Saturday Revies, 50, pp. 56-96. [11] Lahr, John (1978) “Homecoming: Criticism”, Play & Players, 25, pp. 24-5. [12] Millet, Kate (2000) Sexual Politics, Champaign: Illinois. [13] Milne, Drew (2001) “Pinter’s sexual politics” in The Cambridge Companion to Harold Pinter, ed. Peter Raby, Cambridge: Cambridge UP. [14] Morris, Pam (1993) Literature and Feminism: An Introduction, New Jersey: Wiley-Blackwell. [15] Mulvey, Laura (1999) “Visual Pleasure and Narrative Cinema” in Film Theory and Criticism: Introductory Reading, eds. Leo Braudy and Marshall Cohen, New York: Oxford UP. [16] Pinter, Harold (1999) Various Voices: Prose, Poetry, Politics 1948-2009, London: Faber and Faber. [17] Quigley, Austin E. (1975) The Pinter Problem, Princeton: Princeton UP. [18] Silverstein, Marc (1993) Harold Pinter and the Language of Cultural Power, Lewisburg: Bucknell UP. [19] Sakellaridou, Elizabeth (1988) Pinter’s Female Portraits: a Study of Female Characters in the Plays of Harold Pinter, London: Macmillan Press. [20] Pinter, Harold (2018) “Harold Pinter Nobel Lecture: Art, Truth & Politics,” Nobelprize.org. Nobel Media AB 2014. Web. <http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/2005/pinter-lecture-e.html> May 3 2014 [21] Bergoffen, Debra (2018) "Simone de Beauvoir", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2015 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/fall2015/entries/beauvoir/> | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,303 |