
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,221,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,051,233 |
تحلیل نشانهشناختی روایت اقلیت دوچندان در هنر لورنا سیمپسون | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 3، مهر 1397، صفحه 333-350 اصل مقاله (1006.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.252891.1038 | ||
نویسنده | ||
صدرالدین طاهری* | ||
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
تأثیرگذارترین دیدگاه در زمینة فمنیسم سیاه، که جنسیتگرایی و نژادپرستی را همپیوند میداند، نظریة نقطة اشتراک است. اقلیت دوچندان به شهروندانی گفته میشود که قربانی کاستیهای برآمده از نقطة اشتراکاند. آثار تحلیلشده در این مقاله به برشی چهارساله از فعالیت هنری لورنا سیمپسون، یکی از روایتگران مهم هنری اقلیت دوچندان، تعلق دارند. این پژوهش یک موردکاوی نشانهشناختی با رویکرد تحلیلیـ تفسیری و با هدف توسعهای است که دادههای کیفی آن بهشیوة اسنادی دادهاندوزی شدهاند. نظام/ رمزگان در این نوشتار هنر فمنیستی است و گفتاری که درون این نظام شکل گرفته سبک شخصی سیمپسون. بافت در این مقاله جریان فمنیسم سیاه است و آثار سیمپسون متنهایی آفریدهشده درون این بافت. در آثار سیمپسون رمزگانهای زبانی و تصویری همنشینی دارند. مهمترین نشانه در آثار او شخصیتهای بیچهرهایاند که نمایندة همة زنان رنگینپوست بهشمار میروند. سیمپسون حمله به جنسیت و نژاد را همبسته با یکدیگر میداند و گستاخی بخشی از جامعه در تعیین هویت برای دیگران را نمایش مینهد و همزمان ریشههای نیاکانی شهروندان رنگینپوست را بدانها یادآوری میکند. سیمپسون تلاش دارد تصویر کلیشهای برساختهشده از بانوی رنگینپوست درون نظم نمادین بصری جامعهاش را نشانهشکنی و سپس این نشانه را بازتعریف کند و بدان معنا و کارکردی تازه ببخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقلیت دوچندان؛ فمنیسم سیاه؛ لورنا سیمپسون؛ نقطة اشتراک؛ هنر فمنیستی | ||
مراجع | ||
[1] اسکات، آلن (1388). فرهنگ سیاسی و جنبشهای اجتماعی، ترجمة رامین کریمیان، تهران: آگه. [2] طاهری، صدرالدین (1396). نشانهشناسی کهنالگوها در هنر ایران باستان و سرزمینهای همجوار، تهران: شورآفرین. [3] فریدمن، جین (1381). فمنیسم، ترجمة فیروزه مهاجر، تهران: آشیان. [4] کرسمیر، کارولین (1390). فمنیسم و زیباشناسی: زن در تحلیلها و دیدگاههای زیباییشناختی، ترجمة افشنگ مقصودی، تهران: گلآذین. [5] مکدانل، دیان (1380). مقدمهای بر نظریههای گفتمان، ترجمة حسینعلی نوذری، تهران: فرهنگ گفتمان. [6] Beasley, Chris (1999). What is Feminism?, New York: Sage. [7] Chiang, S.Y., T. Fleming, M. Lucassen, J. Fenaughty, T. Clark, and S. Denny (2017). “Mental Health Status of Double Minority Adolescents: Findings from National Cross-Sectional Health Surveys”, Journal of Immigrant and Minority Health, 19 (3), PP 499-510. [8] Collins, Patricia Hill (2000). Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment, New York: Routledge. [9] ------- (2015). “Intersectionality's definitional dilemmas”, Annual Review of Sociology, 41: PP 1-20. [10] Crenshaw, Kimberlé (1991). “Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color”, Stanford Law Review, 43 (6), PP 1241-1299. [11] Davis, Angela Y. (1982). Women, Race, & Class, New York: Random House. [12] Devereaux, Mary (1995). “Oppressive Texts, Resisting Readers, and the Gendered Spectator: The "New" Aesthetics”, in: Feminism and tradition in aesthetics, Pennsylvania: Penn State University Press. [13] Enwezor, Okwui (2006). “Repetition and Differentiation - Lorna Simpson’s Iconography of the Racial Sublime”, in: Lorna Simpson, New York: Abrams. [14] Foucault, M., (1978). The History of Sexuality, transl. by: R. Hurley, London: Penguin Books. [15] Gonzales, P. M., Blanton, H., and Williams, K. J. (2002). “The effects of stereotype threat and double-minority status on the test performance of Latino women”, Personality and Social Psychology Bulletin, 28 (5), PP 659-670. [16] Halliday, Michael Alexander Kirkwood, and Ruqaiya Hasan (1985). Language Context and Text: Aspects of Language in a Social Semiotic Perspective, Victoria: Deakin University Press. [17] Hooks, Bell (1981). Ain't I a Woman: Black Women and Feminism, New York: South End Press. [18] Krolokke, Charlotte, and Anne Scott Sorensen (2005). “Three Waves of Feminism: From Suffragettes to Grrls”, in: Gender Communication Theories and Analyses: From Silence to Performance, New York: Sage. [19] Lamm, Kimberly (2008). “Portraits of the Past, Imagined Now”, in: Unmaking Race, Remaking Soul: Transformative Aesthetics and the Practice of Freedom, New York: SUNY Press, PP 103-139. [20] Mulvey, Laura (1975). “Visual pleasure and narrative cinema”, Screen, Oxford Journals, 16 (3): PP 6-18. [21] Mason, V.C., Meyer, A.V., and Klicka, M.V. (1982). Summary of Operational Rations, Natick: U.S. Army Natick Research & Development Laboratory Technical Report. [22] Nochlin, L. (1971). “Why have there been no great woman artists?”, in: Woman in Sexist Society: Studies in Power and Powerlessness, New York: Basic Books. [23] Saussure, Ferdinand (1916). Cours de linguistique générale, Paris: Payot. [24] www.artsy.net. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 513 |