![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,716 |
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر تبریز | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 52، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 137-115 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2018.249063.1286 | ||
نویسندگان | ||
عباس دولانی* 1؛ آمنه شناور2؛ رویا برادر1 | ||
1علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه الزهرا- تهران- ایران | ||
2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش نشاسی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر تبریز میباشد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کتابخانههای دانشگاه تبریز، علوم پزشکی تبریز، شهید مدنی تبریز، هنراسلامی و سهند تبریز تشکیل میدهند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. پرسشنامه اول براساس مدل سنگه برای سنجش یادگیری سازمانی و پرسشنامه دوم براساس مدل ناهاپیت و گوشال برای سنجش سرمایه اجتماعی طراحی شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است وضعیت سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی تبریز در سطح متوسط قرار دارد و از میان مؤلفههای آن مؤلفه روابط گروهی کمترین میانگین و مؤلفه هویت بیشترین میانگین را دارد. یافتهها: همچنین یافتهها نشان میدهد میزان یادگیری سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی نیز در سطح متوسط قرار دارد و از میان مؤلفههای آن مؤلفه مهارتهای فردی بیشترین میانگین و مؤلفه یادگیری تیمی کمترین میانگین را دارد. یافتههای مقایسه میانگینها نیز نشان میدهد تفاوت معنیداری بین یادگیری سازمانی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی بر اساس سطوح سرمایه اجتماعی وجود دارد و همچنین آزمون تحلیل همبستگی نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین تمام مؤلفههای سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد، ابعاد سرمایه اجتماعی به ترتیب اهمیت اثرگذاری بر یادگیری سازمانی شامل؛ بعد شناختی با اثر کل 439/0، بعد ارتباطی با اثر کل 405/0 و بعد ساختاری با اثر کل 304/0 بود. در مجموع مؤلفههای سرمایه اجتماعی 8/50 درصد از تغییرات یادگیری سازمانی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی را تبیین نمودند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سازمانی؛ سرمایه اجتماعی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ تبریز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 360 |