تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,994 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,871 |
رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 52، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 57-82 اصل مقاله (951.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2019.213459.1119 | ||
نویسندگان | ||
عادل زاهد بابلان* 1؛ علی خالق خواه1؛ مهدی حسنی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2;دانش اموخته کارشناسی ارشد تحقیقات اموزشی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی با اضطراب پژوهش در معلمان پژوهنده شهرستان اردبیل می باشد. پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعهی آماری شامل 344 نفر معلم پژوهنده شهر اردبیل درسال تحصیلی 94-93 بود که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی مدیریت زمان هاشمی زاده و همکاران (1385)، پرسشنامهی سواد اطلاعاتی دوئل ( 1994) و پرسشنامه-ی اضطراب پژوهش هیگینز و کوترلیک (2006) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تأیید اساتید و صاحبنظران رسید. همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، برای پرسشنامهی مدیریت زمان (83/. )، برای پرسشنامهی سواد اطلاعاتی (89/.) و برای پرسشنامهی اضطراب پژوهش (35/.) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمونt تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی معلمان پژوهنده از حد متوسط بهگونهای معنیدار بالاتر و میزان اضطراب پژوهش آنها از حد متوسط بهگونهای معنیدار پایین تر است و روابط منفی معناداری بین مدیریت زمان، سواد اطلاعاتی و ابعاد آنها با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی پیش بینی کننده معکوس معنی دار اضطراب پژوهش است. و از میان هفت بعد سواد اطلاعاتی، تفسیر،ترکیب و استفاده از اطلاعات رابطهی پیشبینی کنندهی معکوس معنی دار اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت زمان؛ سواد اطلاعاتی؛ اضطراب پژوهش و معلمان پژوهنده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 505 |