تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,453 |
تعداد مقالات | 69,723 |
تعداد مشاهده مقاله | 121,787,299 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,279,858 |
اعتبار سنجی مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 52، شماره 2، تیر 1397، صفحه 131-146 اصل مقاله (928.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2019.220112.1153 | ||
نویسندگان | ||
علی رضائی شریف* 1؛ عادل زاهد2؛ فاطمه رضایی شریف3 | ||
1استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان بود. روش: بدین منظور 262 نفر دانشجو (125 نفر پسر و 137 نفر دختر) از دانشجویان دانشگاه های اردبیل که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند به روش در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اطلاع یابی پاسخ دادند. داده ها با روش آلفای کرونباخ، اعتبار باز آزمایی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 24 و LISREL 8.8 تحلیل شدند. یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه موانع مربوط به منابع اطلاعاتی 85/0، مؤلفه موانع مربوط به رایانه و اینترنت 79/0، مؤلفه موانع مربوط به کتابخانه 83/0، موانع مربوط به جست و جوی اطلاعات 80/0، موانع فنی 82/0 و موانع انتخاب موضوع 87/0 به دست آمد. اعتبار باز آزمایی نیز در فاصله 2 هفته اجرا در دامنه 79/0 تا 84/0 به دست آمد. یافته های حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است (93/0=CFI، 96=GFI، 91=NFI و 056/0=RMSEA). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان ابزار مناسبی برای سنجش اضطراب مربوط به جست و جوی اطلاعاتی در دانشجویان است | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبارسنجی؛ اضطراب اطلاع یابی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
حسنی، مهدی. (1395). رابطهٔ بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل، پایان نامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی نوکاریزی، محسن، محمدرضا، داورپناه. (1385). تحلیل الگوهای رفتار اطلاع یابی. کتابداری و اطلاع رسانی, 9(2)، 119-152. عرفانمنش، محمدامین. (1391). مطالعه میزان اضطراب اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: مطالعه موردی دانشجویان ایرانی در کشور مالزی. پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی، 2(2)، 72-53. نوکاریزی، محسن؛ نارمنجی، مهدی. (1388). بررسی اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای بیرجند و فردوسی در فرایند جستجوی اطلاعات. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 25(1)، 129-111. گزنی، ع. (1381). دیدگاههای تعاملی در طراحی نظامهای بازیابی اطلاعات. فصلنامه کتاب، 13(1)، ص 76-83. به نقل از تحلیل الگوهای رفتار اطلاع یابی. Refrences
Branch, J.L. (2001). Information seeking process of junior high school students: A case study of CDROM encyclopedia use. School Libraries Worldwide,7(1), 11-27. Byron, S. M. (1999). Information Seeking in a Virtual Learning Environment. Ph.D. Dissertation. University of North Texas. Cooper, L. Z. (2002). A case study of information seeking behavior in 7-year-old children in a semi structured situation. Journal of American Society for Information Science and Technology, 53(11): 904-922 Dalrymple, P.W. & Zweizig, D. L. (1992). Users ‘experience of information retrieval systems: An exploration of the relationship between search experience and affective measures. Library & Information Science Research, 14(2), 167-181 Erfanmanesh, A. a. N. H. A. K. (2012). Development and validation of the Information Seeking Anxiety scale. Malaysian Journal of Library & Information Science, 17(1), 39-21. Eisenberg. M. (2007). Information literacy in the educational process. the educational forum 57(2), pp.312-324 Hayden, K.A. (2003). Information seeking models. Available at: http://www.ucatgary.ca/~ahayden/seeking.html. Retrieved 2003/08/06 Holliday, W. a. Q. L. (2004). Understanding the millennial: updating our knowledge about students. Reference Services Review, 32(4), 356-366. Jiao, Q. G. O., Anthony J.. (2002). Dimensions of library anxiety and social interdependence: implications of library services. Library Review, 51(2), 71-78. Jiao, Q. G., Onwuegbuzie, Anthony J. & Bostick, Sharon L. (2004). Racial differences in library anxiety among graduate students. Library Review, 53(4), 228-235. Kuhlthau, C. C. e. a. (1990). Validating a model of the search process: A comparison of academic, public, and school Library users. Library and Information Science Research, 12(1), 5-31. Kuhlthau, C. C. (1988). Perceptions of the information search process in library A study of changes from high school through college. Information Processing and Management, 24(4), 419-427. Kuhlthau, C. C. (1991). Inside the search process: Information seeking from the user perspective. Journal of the American Society for Information Science. (5)42, 361-371. Kuhlthau, C. C. e. a. (1990). Validating a model of the search process: A comparison of academic, public, and school Library users. Library and Information Science Research. Library and Information Science Research, 12 (1), 5-31 Kuhlthau, C.C. (1991). Inside the search process: information seeking from the user’s perspective. Journal of the American Society for Information Science. 52 (5). p. 361-371. Available at: http://www.scils.rutgers.edu/~belkin/612-05/kuhlthau-jasist-91.pdf Marchionini, G. K., A. (1998), Design of Interfaces for Information Seeking. [Online] available at:http//:www.ils.edu /~march/arist.pdf. (1998). Mellon, C. A. (1986). Library anxiety: A grounded theory and its development. College & Research Libraries, 47, 160-165 Shamo, E. E. (2001). University Students and the Internet: Information Seeking Study. Ph.D. Dissertation. University of North Texas. Sonnenwald, D., & Iivonen, M. (1999). An integrated human information behavior framework for information studies. Library and Information Science Research, 21, 429−45. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 503 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |