تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,418 |
مطالعۀ اثرات سیاست بهبود عملکرد سیستم اتوبوسرانی در محدودۀ مرکزی تهران (مطالعۀ موردی: منطقۀ 12) | ||
پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 2، تیر 1397، صفحه 405-426 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی - کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jurbangeo.2018.254335.882 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سالاروندیان* 1؛ سعید ارونقی2؛ سید جمال حسینی3 | ||
1دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشکدة جغرافیای دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی حملونقل و ترافیک، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت پیشگیری از جرم، دانشگاه علوم انتظامی امین | ||
چکیده | ||
منطقة 12 بهعنوان قلب تهران اتکای زیادی به سیستم حملونقل عمومی دارد. راهاندازی خطوط حملونقل همگانی جدید در حالیرخ داده که سیستم اتوبوسرانی کنونی متناسب با آن تغییر نکرده و ضروری است این سیستم بازنگری شود. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهمترین اقدامات ممکن برای بازنگری سیستم اتوبوسرانی و بررسی آثار این سیاست در بهبود شاخصهای ابعاد حملونقل، زیستمحیطی-کالبدی، و اجتماعی-فرهنگی در منطقه است. در ابتدا، مهمترین راهکارهای عملی در راستای این سیاست با تکنیک دلفی معرفی شد. سپس با استفاده از آزمون کایاسکوئر، تأیید ارتباط معنادار میان شاخصهای پژوهش صورت گرفت. پس از آن، با بهکارگیری آزمون میانگین رتبهای فریدمن، شاخصهای سه بعد حملونقل، زیستمحیطی-کالبدی و اجتماعی-فرهنگی رتبهبندی شدند. براساس نتایج، ابعاد اجتماعی-فرهنگی، حملونقل و کالبدی-زیستمحیطی بهترتیب بیشترین تأثیر را از سیاست بازنگری سیستم میپذیرند. بررسی معایب و موانع طرح از نظر متخصصان نشان داد لزوم هماهنگی با سیستم اتوبوسرانی سایر مناطق مجاور و افزایش تعداد سفر، مهمترین معایب این طرح است. درحالیکه مهمترین موانع اجرای طرح شامل تداخل وظایف نهادهای تصمیمگیر، و نبود نیروی متخصص محسوب میشود. در ادامه، پتانسیل اجرایی هرکدام از اقدامات سهگانة طرح از نظر متخصصان آزموده شد. برایناساس، مکانیابی هابهای انتقال مسافر در مرزهای منطقه، بالاترین پتانسیل اجرایی را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم اتوبوسرانی؛ هابهای انتقالی؛ مسیرهای ویژه؛ منطقة 12 | ||
مراجع | ||
سلطانی، علی و افروز فلاحمنشادی، 1391، «یکپارچهسازی سیستم حملونقل راهکاری در جهت دستیابی به حملونقل پایدار، مطالعة موردی: کلانشهر شیراز»، فصلنامة مطالعات شهری، شمارة 5، صص 47-60. شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، 1395، اطلاعات مربوط به پراکنش آلایندة PM2.5 در 6 ماهة دوم سال 1395. شریعت مهیمنی، افشین، فراشائی، بهزاد و سید محمدمهدی امیریپور،1389، بررسی اهمیت بازنگری در طراحی شبکه حملونقل عمومی پس از ایجاد محدودة طرح ترافیک برمبنای شاخصهای ارزیابی، پنجمین کنگرة ملی مهندسی عمران، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، https://civilica.com/Paper-NCCE05-NCCE05_489.html معاونت حملونقل و ترافیک منطقة 12، 1396، گزارش عملکرد معاونت حملونقل و ترافیک. مهندسان مشاور آرتا نقش رامونا، 1396، مطالعات بازنگری سیستم حملونقل عمومی. Amalingayya B. H., and Ashish V., 2013, Development of Hub and Spoke Model for Bus Transit RouteNetwork Design, 2nd Conference of Transportation Research Group of India (2nd CTRG), Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 104, PP. 835 – 844 Arta Naghsh Ramona Consulting, 2017, Study of Improving the Public Transport. Di Huang, et al, 2018, Multimodal TransitNetwork Design in a Hub and-Spoke Network Framework, Transportmetrica A: Transport Science, DOI: 10.1080/23249935.2018.1428234 Kaiser, J., 2007, Dubai Public Transport Bus Master Plan: A New Era of Public Transport Services in the World’s Fastest Developing City, Proceedings of 10th International Conference on Competition and Ownership in Land Passenger Transport, Hamilton Island. Li Z, and Hensher D. A., 2011, Crowding and Public Transport: A Review of Willingness to Pay Evidence and Its Relevance in Project Appraisal. Transp Policy. 2011; 18:880–887. Doi: 10.1016/J.Tranpol.2011.06.003 Litman T. 2008, “Valuing Transit Service Quality Improvements”, Journal of Public Transportation, Vol.1, No.2 pp43–63. Doi: 10.5038/2375-0901.11.2.3. Masaru Yajima M., Sakamoto K., and Hisashi K., 2013, Efficacy of Bus Service Reorganization Utilizing a Hub and Spoke Topology and DRT to Meet Community Needs: A Case Study of Tokigawa Town, International Association of Traffic and Safety Sciences, IATSS Research, Vol. 37, issue. 1, PP. 49–60 Murray, Alan T., 2001, Strategic Analysis of Public Transport Coverage, Socio-Economic Planning Sciences, Vol.35, issue. 3, pp. 175–188 Shen X. et al, 2016, Analysis of Bus Passenger Comfort Perception Based on Passenger Load Factor and in-Vehicle Time, Springerplus, Vol.5,No.62. Tirachini A., Hensher D. A., Rose J. M., 2013, Crowding in Public Transport Systems: Effects on Users, Operation and Implications for the Estimation of Demand, Transp Res Part A,No. 53, PP. 36–52 Transportation Research Board,2003, Transit Capacity and Quality of Service MANUAL, 2 nd Edition, Washington, D.C Verma A. et al, 2016, Development of Hub and Spoke Model for Improving Operational Efficiency of Bus Transit Network of Bangalore City, Case Studies on Transport Policies, Vovsha P. et al, 2014, Statistical Analysis of Transit User Preferences Including in-Vehicle Crowding aAnd Service Reliability, TRB Annual Meeting. Shariat Mahimani A., Farashaee B., Amiripour S. M., 2010, Importance of Reviewing the Design of the Public Transportation Network After Establishing the Scope of Traffic Planning Based on Evaluation Indicators, Fifth National Congress on Civil Engineering, Mashhad, Iran, https://civilica.com/paper-ncce05-ncce05_489.html. (In Persian) Soltani A., and Fallah Menshadi A., 2012, Integrated Transportation Approach: Achieving Sustainable Transportation, Case Study: Metropolitan Shiraz, Journal of Urban Studies, Vol. 2, No. 5, PP. 47-60. (In Persian) Tehran Air Quality Control Company, 2016, Information on the Distribution of PM2.5 Pollutants in the First Half of 2016. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,143 |