تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,537 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,204 |
ریشه های شکل گیری نگارش نُت های گرافیکی در آثار جان کِیج | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 4، دی 1397، صفحه 17-28 اصل مقاله (2.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.69002 | ||
نویسندگان | ||
زهرا آخوندی1؛ رضا افهمی* 2 | ||
1دانشجو/تربیت مدرس | ||
2دانشیار گروه پژوهش و تاریخ هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی ریشههای شکلگیری نُتنویسی گرافیکی در آثار جان کِیج، آهنگساز بزرگ قرن بیستم و دلایل جایگزینی علایم و جنبههای بصری و نثرگونه به جای نُتنویسی مرسوم میپردازد. دلیلِ بررسی، توجه وی به آثار دیگر هنرمندان در این زمینه در کتاب "نُتاسیون" و ارجاعات وی به هنرمندان مؤثر بر موسیقی وی در مجموعه کُتب و سخنرانیهای وی است. هدف، آشکار ساختن خط سیر تاریخی این تأثُر و دستیابی به دلایل گرایش وی به ایدههای جنبشهای پیشین و همزمان اوست. پژوهش از دو روش تاریخی و توصیفی-تحلیلی بهره گرفته و مبنای استناد، منابع کتابخانهای به ویژه رجوع به نوشتارها و مصاحبههای برجای مانده از وی بودهاست. خط سیر تاریخی، نشانگر تأثیرپذیری وی از جنبشهای فوتوریسم و دادا و همچنین اشعار مالارمِه و آپُلینِر و همکاری با جنبش فِلاکسوس و دلایل این گرایش، تلاش برای دستیابی به شیوه بیانی متناسب با ایدههای نوین وی درباره موسیقی بوده که مُحرّکهای آن در جنبش فوتوریسم و تحولات موسیقی مُدرن پیش از وی نهفته است و دوران تحول نُت-نویسی وی را میتوان به دوره اول، بیان تصویری بازتابدهنده دیدگاههای مالارمِه و مارینِتّی و دوره دوم، که ضمن تکمیل دیدگاه اول، از مفهوم همزمانی در شعر تصویری آپُلینِر تأثیر پذیرفته، تقسیم کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
جان کِیج؛ موسیقی قرن بیستم؛ نُتنویسی گرافیکی؛ شعر تصویری؛ فِلاکسوس | ||
مراجع | ||
Apollinaire, Guillaume (1918), Calligrammes Poèmes de la Paix et de la Guerre (1913-1916), Edité par Paris, Mercure de France.
Behnen, Severin Hilar (2008), 1. The construction of motion graphics scores. 2. Seven Motion Graphics Scores: “Above Snakes”, “Crooked”, “The Way Through Is Behind Us”, “Three Rooms”, “Elemental Canon”, “OneZero”, and “On”, Doctoral dissertation, University of California, Los Angeles.
Berghaus, Günter, ed. (2000), International futurism in arts and literature (Vol. 13), Walter de Gruyter, Boston.
Bernstein, David W and Christopher Hatch, eds. (2010)و Writings through John Cage's music, poetry, and art, University of Chicago Press, Chicago.
Biro, Matthew (2009), The Dada cyborg: visions of the new human in Weimar Berlin, University of Minnesota Press, Minnesota.
Bohn, Willard (2010), Reading visual poetry, Fairleigh Dickinson University Press, New Jersy.
Cage, John (1960a), Aria,Voice (any range), Edition Peters, No.6701.
Cage,John (1960b), Concert for Piano and Orchestra, Solo for Piano, Edition Peters, No.6758.
Cage, John (1960c), 4’33” for any instrument or combination of instruments, Edition Peters, No.6777.
Cage, John (1961), Silence: lectures and writings, Wesleyan University Press, Middletown, Connecticut.
Cage, John, and Knowles, Alison (1969), Notations, Something Else Press, New York.
Cage, John (1970), Song books: solos for voice 3-92 (2 volume), Henmar Press, New York.
Cage, John (1979), Empty words: writings' 73-'78, Wesleyan University Press, Middletown.
Cage, John (1981), For the birds, Marion Boyars Publishers Ltd, London.
Cage, John )1990), The Charles Eliot Norton Lectures, in I-VI, Harvard University Press, Cambridge, United Kingdom.
Cage, John & Retallack, Joan (1996), Musicage: Cage muses on on Words, Art & Music, University Press of New England, Hanover.
Cage, John (2013), A Composer’s Confessions, Editions Allia, Paris.
D'Ambrosio, Matteo (2009), From Words-in-Freedom to Electronic Literature, Avant Garde Critical Studies, 24(1), 263-286.
Décaudin, Michel and Robert Guiette (1977), Cendrars aujourd'hui: presence d'un romancier, textes reunis par Michel Decaudin, Lettres modernes, Paris.
Fetterman, William (1991), John Cage's theatre pieces: notations and performances, Doctoral dissertation, New York University, New York.
Gagne, Nicole (2011), Historical Dictionary of Modern and Contemporary Classical Music, Scarecrow Press, Lanham, Maryland.
Gann, Kyle (2010), No Such Thing as Silence: John Cage’s 4’33”, Yale University Press, New Haven, Connecticut.
Gena, Peter (1992), Cage and Rauschenberg: PurPoseful Purposelessness Meets Found Order, John Cage: Scores from the early 1950s, Chicago, United States.
Higgins, Hannah (2002), Fluxus Experience, University of California Press, United States.
Holzaepfel, John (2001), David Tudor, John Cage, and Comparative Indeterminacy, the Getty Research Institute Symposium, “The Art of David Tudor, www.getty.edu (Retrived:2015/05/11).
Iddon, Martin (2013), John Cage and David Tudor: correspondence on interpretation and performance, Cambridge University Press, United Kingdom.
Jaeger, Peter (2013), John Cage and Buddhist Ecopoetics: John Cage and the Performance of Nature, A & C Black Publishing, London.
Johnson, Steven, ed. (2012), The New York Schools of Music and the Visual Arts, Routledge, London.
Kempton, Karl (1990), Visual Poetry: A Brief History of Ancestral Roots and Modern Traditions, an International Journal of Visual Poetry, 3, 4-6.
Knyt, Erinn (2014), Between Composition and Transcription: Ferruccio Busoni and Music Notation, Twentieth-Century Music, 11(01), 37-61.
Kostelanetz, Richard, and Richard Carlin (1993), The Dictionary of the Avant-Garde, Chicago Review Press, United States.
Kostelanetz, Richard (2003), Conversing with cage, Routledge, London.
Leach, Brend Lynne (2014), Looking and Listening: Conversation Between Modern Art and music, Rowman & Littlefield, United States.
Lee, Pamela M (2004), Chronophobia: On Time in the Art of the 1960s, MA: MIT Press, Massachusetts, England.
Lewis, George (2002), Improvised music after 1950: Afrological and Eurological perspectives, Black Music Research Journal, vol.22, 215-246.
Lotringer, Sylvère (1998), Duchamp Werden, In Crossings: Kunst zum Hören und Sehen: Kunsthalle Wien, 29.5.-13. 9.1998 [exhibition catalogue], edited by Cathrin Pichler, 55-61, Ostfildern bei Stuttgart, Germany.
Mallarmé, Stéphane (1914), Un Coup de Dés Jamais N'Abolira Le Hasard: poème, Gallimard, France.
Marter, Joan M. (2011), The Grove encyclopedia of American art (Vol. 1), Oxford University Press, United States.
Marrone, Gaetana, and Paolo Puppa, eds (2006), Encyclopedia of Italian literary studies, Routledge, London.
Nicholls, David (2002), The Cambridge Companion to John Cage, Cambridge University Press, United Kingdom.
Nyman, Michael (1999), Experimental music: Cage and beyond (Vol. 9), Cambridge University Press, United Kingdom.
Pritchett, James (1996), The Music of John Cage (Vol. 5), Cambridge University Press, United Kingdom.
Rainey, Lawrence S and Claudia Salaris (1994), Marketing modernism: Marinetti as publisher, Modernism/Modernity, 1(3), 109-127.
Rao, Nancy Yunhwa (2005), Cowell's sliding tone and the American ultramodernist tradition, American Music, 23(3), 281-323.
Revich, Allan (2007), Fluxus Vision, Lulu.com, United States.
Revill, David (1992), The roaring silence: John Cage: A life, Arcade Publishing, New York.
Russolo, Luigi (1986), The Art of Noises (1913), Barclay Brown, Pendragon Press, New York.
Sachs, Joel (2012), Henry Cowell: A Man Made of Music, Oxford University Press, United Kingdom.
Schaffner, Anna Katharina; Kim Knowles, Ulrich W. Weger and Andrew Michael Roberts (2012),Reading Space in Visual Poetry: New Cognitive Perspectives, Writing Technologies, 4(1), 75-106.
Schankler, Isaac (2012), Cage= 100: Tudor and the Performance Practice of Concert for Piano and Orchestra, New Music Box, September, 5.
Schröder, Julia H (2014), Graphic Notation and Musical Graphics, www.see-this-sound.at/compendium/maintext/78/5 (Retrived:2015/05/11).
Shingler, Kathrine (2012), Visual-verbal encounters in Cendrars and Delaunay‘s La Prose du Transsibérien, e-France: an on-line Journal of French Studies, Vol. 3, 1-28.
Silverman, Kenneth (2010), Begin again: A biography of John Cage, Knopf Doubleday Publishing Group, New York.
Simms, Bryan R (1986), Music of the Twentieth Century: Style and Structure, Schirmer Books, New York.
Temple, Michael (1998), Meetings with Mallarmé: in contemporary French culture, University of Exeter Press, United Kingdom. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 773 |