تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,585 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,240 |
تأثیر گوستاو مالر بر آهنگسازان مکتب دوم وین | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 23، شماره 4، دی 1397، صفحه 5-16 اصل مقاله (2.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.69001 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین جزء رمضانی* 1؛ محسن نورانی2؛ محمدرضا تفضلی3 | ||
1کارشناس ارشد آهنگسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناسارشد آهنگسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3عضو هیأت علمی(مربی)، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از نوشتار این مقاله بررسی آثار و زندگی موسیقایی گوستاو مالر آهنگساز اتریشی اواخر رومانتیک و تأثیر آن بر آهنگسازانی همچون آرنولد شوئنبرگ، آنتون وِبِرن و آلبان بِرگ است. در تاریخ موسیقی، پس از بزرگانی نظیر هایدن، موتسارت و بتهوون که در دورۀ کلاسیک در شهر وین مشغول بکار بوده و به آهنگسازان مکتب وین معروف شدند، در اوایل قرنبیستم نیز این شهر شاهد تجمع و ظهور آهنگسازان مهمی همچون شوئنبرگ به همراه دو شاگردش - وبرن و برگ- بود که به سبب نفوذ آثار و عقاید هنریشان در مجامع موسیقی به آهنگسازان مکتب دوم وین شهرت یافتند. مکتب دوم وین، مانند سایر مکاتب هنری، در شاخصههای پیشرفت به یک زنجیرۀ تاریخی قبل از خود متصل میشود. این مقاله در کارکردی مقایسهای و انطباقی نشان خواهد دادکه آهنگسازان این مکتب در برخورد با عناصری نظیر بافت موسیقی، هارمونی، ارکستراسیون و سایر عوامل موسیقایی پیرو تفکر مالر بودهاند. البته در این رهگذر، مشخص میشود که مالر هم در آثار متأخر خود به نوعی متأثر از فعالیتهای این مکتب و خصوصاً شوئنبرگ بوده است؛ اما در رویکرد کلی این مقاله نشان میدهد که مکتب دوم وین و منسوبین آنها همگی در فراشد موسیقی به مالر و تفکر هنری او ارتباط مییابند. | ||
کلیدواژهها | ||
گوستاو مالر؛ مکتب دوم وین؛ اکسپرسیونیسم؛ ارکستراسیون؛ هارمونی | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1391)، حقیقت و زیبایی، مرکز، تهران.
احمدی، بابک (1392)، خاطرات ظلمت، مرکز، تهران.
بارفورد، فیلیپ (1371)، سمفونیها و آوازهای مالر، ترجمۀ محمدرضا فیاض، مؤسسه فرهنگی ماهور، تهران.
بلاکوف، کورت (1371)، ترانۀ زمین، ترجمۀ علیاصغر بهرام بیگی، آگاه، تهران.
بوک اسپن، مارتین (1379)، 101 اثر ممتاز از بزرگان موسیقی جهان، ترجمۀ علی اصغر بهرام بیگی، آگاه، تهران.
شوئنبرگ، آرنولد (1933)، برامس پیشرو، مترجمین امیرحسین جزء رمضانی و پوریا رمضانیان، فصلنامه ماهور، شماره 67، سال 17، -----------صص191-192.
کیمیین، راجر (1387)، درک و دریافت موسیقی، ترجمۀ حسین یاسینی، چشمه، تهران.
گریفیث، پل (1383)، یک قرن موسیقی مدرن، ترجمۀ کیوان میرهادی، افکار، تهران.
وایت، مایکل و کوین اسکات (1389)، واگنر، ترجمۀ شراره نادری مقام، مؤسسۀ فرهنگی پژوهش چاپ و نشر نظر، تهران.
Adler, Samuel )1989), the study of orchestration, w.w. Norton & Company, Inc, New York.
Albright, Daniel )1999), Untwisting the Serpent: Modernism in Music, Literature and Other Arts, University Of Chicago Press, Chicago.
Bailey, Kathryn (1996), Webern Studies, Cambridge University Press, Cambridge.
Barsova, Inna (1975), Gustav Mahler’s Symphonies (Симфонии Густава Малера(, Soviet Composer Press, Moscow.
Boss, Jack; Osborn, Brad & S.Pack, Tim (2013), Analyzing the Music of Living Composers (and Others), ------ Cambridge Scholars Publishing, Cambridge.
Johnson, Julian (2006), Webern and the Transformation of Nature, Cambridge University Press, Cambridge.
Mitchell, Donald & Nicholson, Andrew (2002), The Mahler companion, Oxford University Press, United Kingdom.
Perle, George (1989), The Operas of Alban Berg, Volume 1: Wozzeck, University of California Press, California.
Peyser, Joan (2007), To Boulez and Beyond, Scarecrow Press, Maryland.
Roeder, Michael Thomas (2003), A History of the Concerto, Amadeus Press, Minnesota.
Schoenberg, Arnold (1950), Style and Idea, Philosophical library, New York.
Soder, Aidan (2008), Sprechstimme in Arnold Schoenberg's Pierrot Lunaire: A Study of Vocal Performance Practice,-Edwin Mellen Press, New York.
Wilson, Colin (1996), Chord and Discords: Purely Personal opinions on Music, Crown Publishers, United States.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,317 |