تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,481 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,125 |
تحلیل یک تجربه آموزشی در دروس پایه معماری (مرجعیت طبیعت در تمرین رجوع به گل آفتابگردان) | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 8، دوره 23، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 93-104 اصل مقاله (3.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2018.254350.671985 | ||
نویسندگان | ||
آزاده خاکی قصر* 1؛ حسین پورمهدی قایم مقامی2 | ||
1گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه شهید بهشتی، تهران ،ایران. | ||
2هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر به بیان و تحلیل تجربه آموزشی در سال اول کارشناسی معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی با هدف مرجعیتِ عناصر طبیعی به عنوان نمونه های تامِ طراحی، می پردازد. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ محتوا توصیفی-تحلیلی است و بر مطالعات کتابخانه ای و میدانی استوار است. فرایند نمونه موردی تمرین گل آفتابگردان، از دقیقْ نگریستن و کشفِ قاعده های ترسیمیِ گل آغاز می شود و در قیاس و تحلیل یافته ها و نحوه به کار بستن در آثار معماری قوام می یابد و با استفاده از درسهای آموخته در رفع نیازهای طراحانه کارگاه به انجام می رسد. از یافته های تحقیق آنست که مرجعیت طبیعت، مشوّقِ دانشجویان به خوبْ دیدنِ عناصر طبیعی و مصادیق معماری متاثر از نظم طبیعی است. بر اساس بازخوردها، چنین تمریناتی به لحاظ جامعیت با کارگاه سال اول مناسبت دارند. دستاورد فرایندْ برای کارگاه سال اول، تقرب به زیباییِ معقول، تقویت قوای تحلیلی، ورود به خلاقیت، هندسه و ساخت است. از چالشهای پیش روی مدرسان، هدایت نسبتا پیچیده ایست که متوجه کمتر آماده بودن دانشجویان سال اولی برای دقیق دیدن طبیعت و انجام کارهای عملی-گروهی و زمانبر بودن تمرین است. از آفت های تعریف نامناسب چنین تمریناتی، گرفتار شدن در اقتباس صرفا فرمی است. | ||
کلیدواژهها | ||
مرجعیت طبیعت؛ تمرین معماری؛ دروس پایه؛ گل آفتابگردان؛ هندسه پنهان؛ کشف قاعده | ||
مراجع | ||
ثقفی، محمودرضا؛ مظفر، فرهنگ و موسوی، سیدمحسن(۱۳۹۴)، بررسی تاثیر روش آموزش مشارکت مستقیم استاد و دانشجو بر فرایند یادگیری در درس مقدمات طراحی معماری ۱،دوفصلنامه علمی-پژوهشی مرمت و معماری ایران، سال پنجم، شماره دهم، صص۹۰-۷۹. حجت، عیسی و انصاری، حمیدرضا (۱۳۸۹)، بازاندیشی در رفتارهای آموزشی معماری بر پایه آسیب شناسی آموزش متوسطه، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، شماره ۴۴، صص۲۵-۱۵. دکزی، گیورگی(۱۳۸۸)، ناکرانمندی کرانمند(جستاری در تناسبات طبیعت، هنر و معماری)، مترجم: حمیدرضا کرمی، با پیشگفتار محمد ضیمران، چاپ اول، انتشارات پرچین، تهران. سالینگروس، نیکاس آنجلوس(۱۳۸۷)، یک نظریه معماری، ترجمه: سعید زرین مهر و زهیر متکی، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، گروه هنر(۱۳۷۷)، مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی مهندسی معماری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران. غریب پور، افرا و توتونچی مقدم، مارال(۱۳۹۴)، بازنگری تطبیقی برنامه آموزشی پایه طراحی در دوره کارشناسی معماری، نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، دوره ۲۰، شماره ۴، صص ۷۲-۵۹. قارونی اصفهانی، فاطمه(۱۳۹۴)، معماری بایونیک:طراحی طبیعت، چاپ اول، انتشارات مولف ، تهران. محمودی، سیدامیرسعید(۱۳۷۷)، آموزش روند طراحی معماری: بکارگیری استعدادهای نهفته دانشجویان، نشریه هنرهای زیبا، شماره ۴و ۵، زمستان ۱۳۷۷، صص ۸۱-۷۳. ندیمی، حمید(۱۳۸۹)، روش استاد و شاگردی از نگاهی دیگر، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، شماره ۴۴، صص۳۶-۲۷. ندیمی، هادی(۱۳۷۰)، مدخلی بر روشهای آموزش معماری، نشریه صفه، سال دوم، شماره دوم، صص؟؟؟؟. نیک کار، محمد؛ حجت، عیسی و ایزدی، عباسعلی(۱۳۹۲)، بررسی سازه هدف و کاربست آن در ایجاد انگیزش در نوآموز معماری، دوفصلنامه مطالعات معماری ایرانی، شماره ۳، صص ۱۰۶-۸۵. Carlson, Lawrence E and Sullivan, Jacquelyn F (1999), Hands-on Engineering: Learning by Doing in the Integrated Teaching and Learning Program, Int. J. Engng Ed, Vol. 15, No. 1, pp. 20-31.
Gustafsson, Göran; Newman, Dava J; Stafström, Stafström, Sven & Wallin, Hans Peter(2014), First-year introductory courses as a means to develop conceive – design – implement – operate skills in engineering education programmes, https://www.researchgate.net/publication/228969045 آخرین دسترسی به سایت ۸/۱۱/۱۳۹۶ .
Jacques Grillo, Paul (1975), Form Function & Design, Dover Publications, Inc., New York.
Knippers, Jan and Speck, Thomas (2012), Design and construction principles in nature and architecture, Bioinspirationd & Biomimetics Journal, ??????????IOP Publishing.
Mac Namara, Sinead C (2012), Bringing Engineering into the studio: Design assignment for teaching structures to architects, American Society for Engineering Education.
Wu, Yun-Wu; Weng, Kuo-Hua &Young, Li-Ming (2016), A Concept Transformation Learning Model for Architectural Design Learning Process, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(5), 1189-1197.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 884 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,663 |