تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,101 |
مدلسازی تصویر شهر جهت مشخص شدن اولویت های برندسازی شهری مطالعه موردی: شهر ارومیه | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 3، دوره 23، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 31-40 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2018.223153.671591 | ||
نویسندگان | ||
فرشاد نوریان* 1؛ مهدی میکائیلی2 | ||
1دانشیار دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
جذابیت و رقابتپذیری یک شهر بستگی به نحوه مدیریت تصویر آن شهر داشته و استراتژیهای برنامهریزی تصویر شهر برای شهرهایی که به دنبال رشد اقتصادی هستند به امری ضروری بدل گشته است. یکی از این استراتژیها که شهرهای پیشروی جهان برای بهبود تصویر خود به کار گرفتهاند برندسازی شهری است. با توجه به فقدان تصویری روشن و قوی از ارومیه، هدف اصلی مقاله، مدلسازی تصویر شهر ارومیه در جهت روشن شدن اقدامات اصلی در زمینه برندسازی این شهر است. پس از مطالعه متون نظری و مشخص شدن ارتباط میان برندسازی شهری و تصویر شهر، چارچوب نظری پژوهش تدوین شد. در بخش تحلیل و یافتهها بر اساس 9 مؤلفه و 46 معیار برگرفتهشده از چارچوب نظری، تصویر شهر ارومیه در ذهن ساکنانش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد کنکاش قرارگرفته و تأثیرگذارترین مؤلفهها و معیارهای تشکیلدهنده تصویر شهر ارومیه مشخص شدند. درنهایت، اولویت اقدامات در زمینه برندسازی ارومیه تعیین و پیشنهادهایی ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که شهر ارومیه برای بهبود تصویر خود باید در ابتدا به تقویت امکانات و زیرساختهای خود بپردازد و در کنار آن با تکیهبر تاریخ و فرهنگ و همچنین موقعیت مرزی و تجاری و طبیعت خود اقدام به ایجاد برندی منحصربهفرد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
برندسازی شهری؛ تصویر شهر؛ مدلسازی معادلات ساختاری؛ شهر ارومیه | ||
مراجع | ||
آذر، عادل (1381)، تحلیل مسیر (Path analysis) و علتیابی در علم مدیریت، مجله مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره پانزدهم، زمستان 1381، صص 96-59. Anholt, S (2006), The Anholt-GMI city brands index how the world sees the world's cities, Place branding, 2(1), pp.18-31.
Ashworth, G & Kavaratzis, M (2009), Beyond the logo: Brand management for cities, Journal of Brand Management, 16(8), pp.520-531.
Ashworth, G (2009), The instruments of place branding: How is it done? European Spatial research and policy, 16(1), pp.9-22.
Byrne, B. M (2012), A primer of LISREL: Basic applications and programming for confirmatory factor analytic models, Springer Science & Business Media.
Cities, E (2010), A shared vision on city branding in Europe, Retrieved from http://www.eurocities.eu/eurocities/documents/A-Shared-Vision-on-City-Branding-in-Europe-WSPO-8PLFNF.
Dinnie, K (2011), City branding: Theory and cases, Palgrave Macmillan, London, UK.
Hildreth, J (2008), The European City Brand Barometer–Revealing which cities get the brands they deserve, Saffron Brand Consultants, London.
Kavaratzis, M (2004), From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands, Place Branding, 1(1), pp.58-73.
Kavaratzis, M & Ashworth, G. J (2005), City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 96(5), pp.506-514.
Maruyama, G (1998), Basics of structural equation modeling, Sage Publications, Inc. Thousand Oaks, CA.
Minghui, Q (2009), A study of success factors in city branding: the ISE conceptual model, Marketin Science Innovations and Economic Development, pp.313-321.
Moghaddam, M. S; Assadollahzadeh, T; Mirmoini, M & Azimi, S (2013), Examining the City Brand Theory and Presenting Some Solutions for Implementing of It in Iran, Civil Engineering and Architecture, 1(4), pp.120-124.
Pilenska, V (2012), City branding as a tool for urban regeneration: towards a theoretical framework, Architecture and Urban Planning, Vol.6, pp.12-16.
Prophet Consultancy (2006), CEOs for Cities. Branding your city, a guidebook for city leaders.
Rizzi, P & Dioli, I (2010), From strategic planning to city branding: Some empirical evidence in Italy, PASOS, 8 (3), pp.39-49.
Rehan, R. M (2014), Urban branding as an effective sustainability tool in urban development, HBRC Journal, 10(2), pp.222-230.
Zenker, S & Martin, N (2011), Measuring success in place marketing and branding, Place Branding and Public Diplomacy, 7(1), pp.32-41
Zhang, L & Zhao, S. X (2009), City branding and the Olympic effect: A case study of Beijing, Cities, 26(5), pp.245-254.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,058 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,467 |