تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,128,916 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,109 |
تأثیر شیب دامنۀ بالادست جادۀ جنگلی بر مقدار رواناب و هدررفت خاک (مطالعۀ موردی: جنگل کوهمیان- آزادشهر) | ||
نشریه جنگل و فرآورده های چوب | ||
مقاله 2، دوره 71، شماره 2، شهریور 1397، صفحه 105-115 اصل مقاله (601.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfwp.2018.221783.799 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی مقدمی راد1؛ احسان عبدی* 2؛ محمدهادی معیری3؛ حجت قربانی واقعی4 | ||
1دانشآموختۀ دکتری، دانشکدۀ منابعطبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
2دانشیار، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج | ||
3دانشیار، گروه جنگلداری، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
4استادیار، گروه منابع طبیعی، دانشکدۀ کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه گنبدکاووس | ||
چکیده | ||
اجزای مختلف جادههای جنگلی و نیز دامنهها از مهمترین منابع تولید رواناب سطحی، رسوب و گلآلودگی رودخانههای جنگلی و هدررفت خاک بهشمار میروند. امروزه فرسایش خاک و پیامدهای آن، به یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی تبدیل شده است. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر شیب دامنۀ بالادست جادۀ جنگلی بر مقدار رواناب و هدررفت خاک با استفاده از بارانساز در قالب طرح کامل تصادفی در چهار طبقۀ شیب کمتر از 20 درصد (طبقۀ 1)، 40-20 درصد (طبقۀ 2)، 60-40 درصد (طبقۀ 3) و80- 60 درصد (طبقۀ 4) با چهار تکرار در جنگل کوهمیان آزادشهر انجام گرفت. دیگر ویژگیهای نمونهها همچون رطوبت خاک، مقاومت به نفوذ، درصد پوشش گیاهی و شدت بارش، ثابت در نظر گرفته شد و فقط به تأثیر شیب بر مقدار رواناب و هدررفت خاک پرداخته شد. سپس در هر یک از طبقات شیب، مقدار رواناب و هدررفت خاک طی شبیهسازی باران با شدت ثابت80 میلیمتر بر ساعت بهمدت 15 دقیقه اندازهگیری شد و رواناب نظیر هر سه دقیقه یکبار جمعآوری شد. براساس نتایج، رواناب تولیدی کل در طبقات 1، 2، 3 و 4 بهترتیب 5/97، 10/14، 14/27 و 18/60 لیتر در متر مربع، متوسط غلظت رسوب ایجادشده بهترتیب 4/15، 5/87، 7/84، 10/68 گرم در لیتر، ضریب رواناب بهترتیب 12/01، 20/25، 28/51 و 37/20 درصد و هدررفت خاک بهترتیب 21/65، 54/67، 108/13 و 191/51 گرم در متر مربع برآورد شد. نتایج تجزیۀ واریانس نشان داد که تفاوت معنیداری بین مقدار رواناب و هدررفت خاک طبقات مختلف شیب دامنۀ جاده وجود دارد و نتایج آزمون دانکن نیز نشان داد که با افزایش شیب، مقدار رواناب و رسوب بهطور معنیداری افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
جادههای جنگلی؛ جنگل کوهمیان؛ رواناب؛ شبیهساز باران؛ شیب دامنه؛ هدررفت خاک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |