
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,221,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,050,255 |
بررسی نسبت جادو با فرقۀ سیاسی- مذهبی طلوعی، با تأکید بر قوم بختیاری | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2، تیر 1397، صفحه 255-278 اصل مقاله (621.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2018.220173.444 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل ذوالفقاری1؛ یونس نوربخش2؛ پیمان محمودی* 3 | ||
1دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد | ||
2دانشیار گروه جامعهشناسی اجتماعی دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد جامعهشناسی | ||
چکیده | ||
فرقۀ طلوعی در اواخر دهۀ 30 شمسی، در منطقۀ نفتخیز جنوب و در میان قوم بختیاری ایجاد شد. این فرقه که دارای ابعاد مختلفی بود و از آن با عنوان طلوعی یا سروشی از آن یاد میشود، به یک فرقه یا شبهفرقه شباهت داشت که دارای آدابورسوم و مراسم مخصوص، همراه با اوراد خاصی بود. مرام و مناسک این جریان، بهنوعی افراد را به ترک دنیا و بیتوجهی به آن سوق میداد. در میان بختیاریها و در ناحیۀ مسجدسلیمان، شخصی به نام سرجیکاک (مشهور به سید جیکاک) حضور داشت که اصالتاً انگلیسی بود و با شرکت نفت انگلستان به بختیاری آمده بود. او در این ناحیه زندگی کرد و شناختی کافی از مردم بهدست آورد. سپس همزمان با ملیشدن صنعت نفت، این جریان را به راه انداخت تا مردم ناحیه را به این موضوع بیتوجه کند. در این مقاله، به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسانه، به بررسی یکی از جنبههای این فرقه پرداخته میشود. جمعآوری دادهها به روش نمونهگیری گلولهبرفی و با مصاحبه با 14 نفر از افراد مختلف در شهرهای ایذه، مسجدسلیمان، فارسان، دهدز و برخی روستاهای اطراف آن انجام شد. این افراد، از برخورد با این فرقه عمدتاً تجربۀ شخصی مستقیم یا غیرمستقیم داشتهاند. پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا در فرقۀ طلوعی، عناصری از جادو وجود داشته است یا خیر. یافتههای پژوهش، وجود عملی این نسبت را نشان نداد. درنهایت مشخص شد نقش افراد سرطلوع بهدلیل نفوذ اجتماعی و کاریزمای شخصیتی آنان بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بختیاری؛ پدیدارشناسی؛ جادو؛ طلوعی؛ ملا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,283 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 490 |