تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,223,073 |
مدل سازی جریان در یک قوس از رودخانۀ طبیعی بر اساس مدل های مختلف آشفتگی (مطالعۀ موردی: رودخانۀ دوآب صمصامی) | ||
اکوهیدرولوژی | ||
مقاله 14، دوره 5، شماره 3، مهر 1397، صفحه 907-916 اصل مقاله (855.47 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ije.2018.252171.827 | ||
نویسندگان | ||
افشین هنربخش* 1؛ روح الله کریمیان کاکلکی2؛ غلامرضا شمس قهفرخی3؛ علیرضا داوودیان دهکردی4؛ مهدی پژوهش5 | ||
1دانشیار گروه مرتع و آبخیزداری، دانشکدۀ منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه شهرکرد | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی علوم و مهندسی آبخیزداری، دانشکدۀ منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه شهرکرد | ||
3استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد | ||
4استاد گروه پترولوژی، دانشکدۀ منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه شهرکرد | ||
5استادیار گروه مرتع و آبخیزداری، دانشکدۀ منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
مدلسازی جریان در رودخانهها با توجه به مسیر پیچانرودی آنها بسیار پیچیده بوده و اغلب مستلزم استفاده از یک مدل عددی قوی برای پیشبینی آثار آشفتگی است. همچنین، انتخاب نوع مدل آشفتگی میتواند در شبیهسازی و بررسی خصوصیات جریان مؤثر باشد. انواع مختلفی از مدلهای آشفتگی در مدل عددی SSIIM قابل استفاده است که در تحقیق حاضر با هدف بررسی کارایی مدلهای آشفتگی، از سه نوع مختلف مدل آشفتگی k-Ԑ یعنی نوع استاندارد، بر اساس سرعت آب و RNG به منظور شبیهسازی خصوصیات جریان در نقاط مختلف از مقطع عرضی 45 درجه از یک قوس تند واقع در رودخانۀ دوآب صمصامی از سرشاخههای کارون بزرگ استفاده شد. با مقایسۀ مقادیر اندازهگیریشدۀ مؤلفههای سرعت، نتایج بهدستآمده از مدلها مشخص شد. مدل k-Ԑ استاندارد در تعیین مؤلفۀ قائم سرعت و نوع مدل k-Ԑ بر اساس سرعت آب برای مؤلفۀ طولی سرعت دقت بیشتری دارد که در مجموع قابلیت کلیۀ مدلهای آشفتگی یادشده مناسب ارزیابی میشود. همچنین، درنظرگرفتن دقیق ناهمواریهای بستر و زبری کنارۀ کانال رودخانه در مدل عددی میتواند بر افزایش صحت نتایج مدل تأثیر بسزایی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل k-Ԑ؛ مدل عددی SSIIM؛ مؤلفۀ طولی سرعت؛ مؤلفۀ قائم سرعت؛ RNG | ||
مراجع | ||
[1]. Yousefi, H, Golshan,M , Pirnia, A. Evaluation of HEC-HMS Hydrological Model in estimating Flood Hydrograph of Dry and Humid regions. Journal of Ecohydrology, 2018; 5(1): 319 – 330. .)Persian(. [2]. Yousefi, H, Ehara,S ,Noorollahi, Y. Modifying the analysis made by water quality index using multi-criteria decision making methods. Journal of African Earth sciences, 2018; 138, 309 – 318. [3]. Yousefi, H, Tavakkoli-Moghaddam, R, Oliaei, MTB, Mohammadi, M. Solving a bi-objective vehicle routing problem under uncertainty by a revised multichoice goal programming approach. International Journal of Industrial Engineering Computations, 2017; 8(3):283-302 [4]. Xiufang Z. Pingyi W. and Y. Chengyu. Experimental study on flow turbulence distribution around a spur dike with different structure. Journal of Procedia Engineering,2015; 28: 772-775. [5]. Hao, Z. Hajime, N. kenji, K. and B. Yasyuki. Experiment and simulation of turbulent flow in local scour around a spur dyke. Journal of Sediment Research, 2014; 24: 33-45. [6]. Lai, Y. G. and Greimann, B.P. Predicting contraction scour with two-dimensional depth averaged model. Journal of Hydraulic Research, 2010; 48(3): 383-387. [7]. Khosravi, G. The numerical simulation of flow and sediment transport with model CCHE2D (Case Study: meander downstream Minab). Master's thesis, University of Hormozgan, Bandarabbas, Iran. 2012. (Persian). [8]. Fathi, M., A. Honarbakhsh, M. Rostami and D. Davoodian Dehkordi. simulating the flow pattern with a two-dimensional numerical model in a range of natural meanders, Case Study: Khoshkerood Farsan River, Chaharmahal and Bakhtiari, Journal of Science and Technology of Agriculture and Natural Resources, Water and Soil Sciences. 2012; 62(1): 95-108. (Persian). [9]. Andersson. B, Andersson.R, Hakansson. L, Mortensen. M, Sudiyo. R and vanWachem. B. Computational fluid dynamics for engineers. Cambridge University Press, 2012. [10]. Rodi, W. and Leschziner M. A. Calculation of Strongly Curved Open Channel Flow. Journal of the Hydraulic Division,1978; 105(HY10) : 1297-1333. [11]. Shettar, A.S., and Murthy, K.K.A numerical study of division of flow in open channels, Journal of Hydraulic Research, Delft, The Netherlands,1996; 34)5( :651-675. [12]. Han, S.S. Characteristics of flow around 90 open channel bends. PhD. Thesis. Dept. of Building,Civil and Environmental Engineering, Concordia University, Montreal, Quebec.2010. [13]. Van Balen, W., Uijttewaal, W.S.J., and Blanckaert, K. Large eddy simulation of a mildly curved open channel flow", J. Fluid Mech.2009; 630(1): 413-442. [14]. SafarzadehGandshamin, A., and Salehi Neishabouri, A. A. Numerical study of turbulent flow pattern and qualitative study of sediment transport and erosion in lateral drainage from the river. Journal of Modarres Technical and Engineering,2007; 25(1) : 1-18.( Persian). [15]. Omid Beygi, M. A. Laboratory study and numerical simulation of three dimensional flow pattern in lateral drainage of the river in the presence of submerged panels. Msc Thesis. Dept. of Agriculture, Tarbiat Modarres University.2010.( Persian). [16]. Mozaffari, J., Samadi, A., Mohseni Movahhed, S. A., Davoud-Maghami, D. Comparison of RSM and LES Turbulence Models on Sharp Bend. Journal of Ferdowsi Civil Engineering, 2015; 27(1): 77-86. (Persian). [17]. Zhang, M. L., and Shen, Y. M. Three-dimensional simulation of meandering river based on 3-D RNG k-ɛ turbulence model. Journal of Hydrodynamics,2008; 20(4) : 448-455. [18]. Yu, L. R. Flow and transport simulation of Madeira River using three depth-averaged two-equation turbulence closure models. Water Science and Engineering, 2012. 5(1): 11-25 [19]. Wu, W. CCHE2D Sediment Transport Model (Version 2.1). Tech Report No. NCCHETR- 2001-3, NCCHE, University of Mississippi, 2009. USA, P: 12. [20]. Cea, L., Pena, L., J. Puertas, J., M. E. Vazquez-Cendon, M. E., and Pena, E. Application of several depth-averaged turbulence models to simulate flow in vertical slot fishways. Journal of Hydraulic Engineering, 2007;133(2):160–172. [21]. Launder, B. E., and Spalding, D. B. The numerical computation of turbulent flows. Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering, 1974; 3(2): 269-289. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |