![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,688,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,917,054 |
تاملی پیرامون تحولات انسان شناختی در سنت مسیحی و تاثیر آن بر الهیات سیاسی مدرن | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 2، دوره 50، شماره 2، مهر 1396، صفحه 201-221 اصل مقاله (195.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2018.259815.629793 | ||
نویسندگان | ||
الناز پروانه زاد* 1؛ سید علیرضا حسینی بهشتی2؛ ابوالفضل شکوری3 | ||
1دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
گسترش و بسط قلمروهای الهیاتی مقوله ای است که همواره در مجاورت و موانست مؤلفههایی همسو تفسیر شده است. تحولات انسان شناختی، به ویژه در پارادایم سنت مسیحی، از جمله عوامل مهمی است که بر هستی شناسی الهیات مدرن و رابطۀ آن با امر سیاسی تأثیر می گذارد و اشکالی نهایی شده از زیست انسان معاصر را توضیح میدهد. هدف اصلی مقالۀ حاضر بررسی تحولات الهیاتی عصر مدرن است که به مثابه یافتهای نظری، تکنولوژی ساخت انسان مسیحی را در دیالکتیک دین و امر سیاسی بررسی میکند. در این صورت با این پرسش مواجه هستیم که تحولات هستی شناسانه و انسان شناختی الهیات مسیحی چه تأثیری بر تکوین الهیات سیاسی مدرن نهاده است؟ در پاسخ به سؤال مذکور و با بهره از روش توصیفی ـ تحلیلی کوشیده ایم این فرضیه را مورد ارزیابی قرار دهیم که از آنجا که الهیات سیاسی مسیحی بر اساس نقش مفهومی [جایگاه کانونی] انسان در هستی منسجم شده است و امکان مطالعۀ پارادایمی آن وجود ندارد، بنابراین با ملاحظۀ تحولات الهیات مسیحی میتوان دریافت که فرایند شکلگیری الهیات سیاسی مدرن محصول گسست و پیوستهایی در حوزۀ فلسفه، الهیات و امر سیاسی است که به صورت نظریه هایی مدون و سیستم های مفهومی متناظر صورت بندی می گردد | ||
کلیدواژهها | ||
انسان؛ الهیات؛ الهیات سیاسی؛ هستی شناسی | ||
مراجع | ||
[1] آرنت، هانا (1395). وضع بشر، مترجم: مسعود علیا، تهران، ققنوس. [2] اسپنسر، هربرت (1381). جامعه سنتی، جامعه مدرن (مدرنیته؛ مفاهیم انتقادی)، ویراستار: مالکوم واترز، مترجم: منصور انصاری، تهران، نقش جهان. [3] اسپینوزا، بندیکت (1396). رسالۀ الهی ـ سیاسی، مترجم: علی فردوسی، تهران، شرکت سهامی انتشار. [4] آربلاستر، آنتونی (1368). ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب، مترجم: عباس مخبر، تهران، نشر مرکز. [5] آدامز، دانیل جی (1384). «الهیات پسا مدرن»، پگاه حوزه. قم، شماره171. آبان 1384، صص: 16ـ26. [6] باربیه، موریس (1389). دین و سیاست در اندیشۀ مدرن، مترجم: امیر رضایی، تهران، نشر قصیده سرا. [7] بودریار، ژان (1378). « وانموده»، سرگشتگی نشانهها: نمونههایی از نقد پسامدرن، مترجم: مانی حقیقی، تهران، نشر مرکز. [8] پرز راموس، آنتونیو (1392). فرانسیس بیکن و قلمرو دو وجهی انسان، تاریخ فلسفه راتلج، ج 4: رنسانس و عقل باوری سده هفدهم. ویراستار ج. اچ. آر. پارکینسون. ترجمه حسن مرتضوی، تهران، پویه نگار. [9] تیلیش، پل (1396). الهیات سیستماتیک، ج 1، مترجم: حسین نوروزی، تهران، محراب. [10] ـــــ (1376). الهیات فرهنگ، مترجم: مراد فرهاد پور و فضل الله پاکزاد، تهران، طرح نو. [11] تیلور، مارک سوسی (1380). «الهیات پست مدرن»، نامۀ فرهنگ، 42شماره، تهران، زمستان 1380، صص: 168ـ172. [12] جولی، نیکلاس (1392). لایب نیتس: حقیقت، شناخت و متافیزیک، تاریخ فلسفه راتلج، ج4: رنسانس و عقل باوری سدۀ هفدهم. ترجمه حسن مرتضوی. ویراستار: ج. اچ. آر. پارکینسون، تهران، دالاهو. [13] دیرکس، هانس (1391). انسان شناسی فلسفی، ترجمه: محمدرضا بهشتی، تهران، هرمس. [14] دیل، ویلیام و تیموتی، بیل (1391). نظریه برای پژوهش دینی، مترجم: حمید پرنیان، تهران، انتشارات زمانه. [15] کانت، ایمانوئل (1383). سنجش خرد ناب، مترجم: میرشمسالدین ادیب سلطانی، تهران، امیرکبیر. [16] ـــــــــــــ (1388). دین در محدودۀ عقل تنها، مترجم: منوچهر صانعی دره بیدی، تهران، نقش و نگار. [17] کاپلستون، فردریک (1385). تاریخ فلسفه، ج 4: از دکارت تا لایب نیتس، مترجم: غلامرضا اعوانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش. [18] گادامر، هانس گئورک (1382). مثال خیر در فلسفۀ افلاطونی ـ ارسطویی، مترجم: دکتر حسن فتحی، تهران، حکمت. [19] گریفین، دیویدری (1388). خدا و دین در جهان پسامدرن، مترجم: حمیدرضا آیت اللهی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. [20] لایب نیتس، گوتفرید ویلهلم (1372). مونادولوژی و چند مقالۀ فلسفی دیگر، ترجمه به انگلیسی: پال شاکر و ان مارتین شرکر، ترجمه به فارسی: عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر ماهی. [21] لوگوف، ژاک (1391). اروپا مولود قرون وسطی: بررسی تاریخی فرایند تکوین و تکامل اروپا در قرون وسطی (سده های 4 تا 16 میلادی)، مترجم: بهاء الدین بازرگانی گیلانی، تهران، کویر. [22] مک گراث، آلیستر (1393). درسنامۀ الهیات مسیحی (بخش نخست: دورهها، چهرهها، منابع و شیوهها)، مترجم: بهروز حدادی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. [23] نصر، سیدحسین (1388). معرفت و معنویت، ترجمه: دکتر انشاء الله رحمتی، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی. [24] ویور، مریجو (1393). درآمدی به مسیحیت، مترجم: حسن قنبری، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. [25] وبر، ماکس (1394). دین، قدرت، جامعه، مترجم: احمد تدین، تهران، هرمس. [26] Bacon, F (2006). The Advancement of Learning. DoDo Press. [27] Kafmel, E (2007). Comparative Political Theology. Paris: SCIS. [28] Macfarlane, G (2002). Review of Niels Henric Gregersen, The Human Person in Science and Theology. London: T. & T. Clark. [29] Metz, J.B (2013). Political Theology: Contemporary & Future Directions. (Tow- Fold Political Theology). Edited by Michael Welker, Francis Schussler Fiorenza & Klaus Tanner. Louisville, Kentucky: Westminster John Knox Press. [30] Phillips, E (2012). Political Theology: A Guide for the Perplexed. UK: T & T Clark. [31] Wilson, Holly L (2006). Kant,s Pragmatic Anthropology, It,s Origin, Meaning, and Critical Significance.Albany: State University of New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 632 |