تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,095,190 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,201,346 |
ارزیابی شاخصهای پایداری در حملونقل شهری با استفاده از روش تاپسیس (مطالعۀ موردی: شهر کرمانشاه) | ||
پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 4، دی 1396، صفحه 671-686 اصل مقاله (774.61 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی - بنیادی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jurbangeo.2018.210428.497 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی شاهینی فر* 1؛ اقبال پاهکیده2؛ فرزین چاره جو3 | ||
1استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور. تهران، ایران | ||
2عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
در این مقاله شاخصهای پایداری در حملونقل شهری کرمانشاه با هدف اولویتبندی گزینههای ایدهآل در سیستم حملونقل این شهر ارزیابی، و بر شیوههای حملونقل عمومی تأکید میشود. بدینمنظور، چهار گزینة تاکسی، اتوبوس، منوریل و پیادهروی بهعنوان چهار شیوة حملونقل عمومی، با توجه به بیست شاخص در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و زیستمحیطی ارزیابی شده است. از آنجا که در پژوهش حاضر، شاخصهای متفاوتی برای انتخاب گزینهها بهکار رفته است، بهمنظور تحلیل و ارزیابی، روشهای تصمیمگیری چندشاخصه و تکنیک تاپسیس استفاده شده است. این پژوهش توصیفی است و جامعة آماری آن شامل متخصصان حوزة حملونقل در شهر کرمانشاه است. نمونۀ آماری این پژوهش شامل چهل نفرند که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد و درمجموع، از هر نفر بیست نکته دربارۀ جنبههای مختلف پایداری پرسش شد. پاسخها در قالب طیف لیکرت پنجقسمتی دستهبندی شدند. پس از طی فرایند پیشآزمایش، سنجش روایی و پایایی آن صورت گرفت. برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ در نرمافزار SPSS استفاده شد که حدود 734/0 است. بدینترتیب، پرسشها سازگاری درونی دارند. پرسشنامههای نهایی بین چهل نفر از متخصصان حوزة حملونقل شهری شامل کارشناسان این حوزه و استادان برنامهریزی شهری توزیع شد. مطابق نتایج، پیادهروی در رتبة اول، تاکسی و اتوبوس در رتبة دوم و منوریل در رتبة نهایی از نظر اهمیت قرار دارند. در این بین، پیادهروی بهدلیل هزینۀ کمتر، انعطافپذیری بیشتر، افزایش تعامل اجتماعی و حمایت از محیطزیست، امتیاز بیشتری دارد. منوریل نیز بهدلیل افزایش میزان سرمایهگذاری، تأثیر بیشتر بر پراکنش شهری، و انعطافپذیری اندک، نامطلوبترین گزینه است. از طرفی اختلاف اندکی میان گزینههای تاکسی، اتوبوس و پیادهروی وجود دارد؛ بنابراین، برای حفظ پایداری سیستم حملونقل شهری، ترکیبی از عناصر تاکسی، اتوبوس و پیادهروی برای سفرهای درونشهری پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
پایداری؛ تاپسیس؛ شاخصهای حملونقل؛ کرمانشاه | ||
مراجع | ||
Awasthi, A., Chauhan, S. S. (2011), Using AHP and Dempster–Shafer Theory for Evaluating Sustainable Transport Solutions, Environmental Modelling and Software, Vol. 26, No. 6: 787–796.
Beltran, S. G. et al. (2010), Sustainable Transport and Mobility. In K, Barzev (Ed), Transport Handbook, Vol. 1, No. 1: 290.
ECMT. (2004), Assessment and Decision Making for Sustainable Transport, European Conference of Transportation and The OECD.
Haghshenas, H., and Vaziri, M. (2012), Urban Sustainable Transportation Indicatorsfor Global Comparison, Ecological Indicators, Vol. 15, No. 1: 115–121.
Mukomo, S. (1996), Sustainable Urban Development in Sub-Saharan Africa, Cities, 265–271.
OECD. (1998), Environmentally Sustainable Transport, Retrieved from www.oecd.org.
Shamsuddin, , Nur Rasyiqah, A. H., and Siti Fatimah, I. (2012), Walkable Environment in Increasing the Livability of a City, Procedia-Social and Behavioral Science, Vol. 50, No.
Zhou, J. (2012), Sustainable Transportation in the US: A Review of Proposals,Policies, and Programs since 2000, Frontiers of Architectural Research, Vol. 1, No. 2: 150–165.
Zuidgeest, M. H. P. (2005), Sustainable Urban Transport Development: A Dynamic Optimization Approach, PhD Thesis, University of Twente, Den Helder, 290.
Ahmadi, M., and Moharam-Nejad, N. (2007),Reviewing Transportation Policies in Tehran and Providing Sustainable Transport Strategies, First Conference on Environmental Engineering Planning and Management. (In Persian) Amanpour, S., Nemati, M., and Alizadeh, H. (2014), Evaluation and Prioritization of Urban Transport Sustainability Indices by Using Fuzzy Logic (Case Study: Ahvaz City), Quarterly Journal of Geographic Space, Vol. 14, No. 47: 213–231. (In Persian) Amini-Nejad, R., Eftekhari, G. (2011), An Introduction to Urban Transport Planning, Payame Noor University Publication. (In Persian) Arabani, M. (2003), Traffic Engineering, 1 st
Edition, Guilan University Press, Guilan. (In Persian) Gholami, Y. et al. (2017), Measuring and Evaluating the Implementation of the Pedestrian Plan in the Central Tissue of Dezful City for Residents and Businesses, Journal of Geographical Research of Urban Planning, Vol. 5, No. 1: 1–20. (In Persian) Ismael-Pour A., Ramazanian, R., Nabizadeh, M. R. (2014), Sustainability Assessment of Urban Transport Systems (Case Study: Rasht City), Economics and Urban Management Quarterly, Vol. 2, No. 8: 17–30. (In Persian) Malezewski, J. (2006), GIS and Multi-criteria Decision Analysis, Translated by: Parhizgar, A., and Ghaffari Gilandeh, A., Samt Publication, Tehran. (In Persian) Mirzahassani, M., Dashti, M., Jabbari, S. (2015), Urban Public Space Design with a Social Sustainability Approach, International Conference on Civil, Architecture and Urban Infrastructure, Tabriz. (In Persian) Ostadi Jafari, M., Rasaf, A. A. (2010), Urban Transport Planning Environmental Model by Using Dynamic System Models, Journal of Environmental Science and Technology, Vol. 14, No. 3: 11–28. (In Persian) Pahkideh, E. (2015), The Analysis of the Spatial Expansion Pattern of the City of Ravensar Using the Shannon and Holdren Entropy Model, The Research Project of Payame Noor University (Unpublished). (In Persian) Pourahmad, A. et al. (2016), Analysis of the Role of Urban Walkways in Promoting the Vitality of Urban Spaces (Case Study: 17th Shahrivar Tehran), Geographical Urban Planning Research, Vol. 4, No. 2: 175–195. (In Persian) . Pourtaheri, M. (2013), Application of Multi- Attribute Decision Making Methods in Geography, Samt Publication, Tehran. (In Persian) . Rasafi, A. A. and Zarabadi-Pour, S. (2009), Study of Sustainable Transport Development in Iran Using Multi-Purpose Analysis, Journal of Environmental Science and Technology, Vol. 11, No. 2: 33–46. (In Persian) Statistical Center of Iran (2016), Census of the Population and the City of Kermanshah, Kermanshah Governorate Portal. (In Persian) Consultant Architects and Town Planners (2009), The Plan for the Reform of the Comprehensive Plan of the City of Kermanshah. (In Persian) Zandi Atashbari, A. H., and Khaksari, A. (2011), Sustainable Transportation and Policies to Achieve it by Introducing a Strategy ASI,Eleventh International Conference on Transport and Traffic of Iran, Transportation and Traffic Deputy. (In Persian) Zayyari, K. et al. (2013), Modeling Behavior Patterns for Work and Service Trips of Residents of Tehran, Human Geography Research Quarterly, Vol. 45, No. 1: 1–22. (In Persian) . | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 867 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,235 |