
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,233,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,067,854 |
تنوع ریتمیک در ضربیهای ردیف فروتن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 23، شماره 3، مهر 1397، صفحه 59-66 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.67252 | ||
نویسندگان | ||
هوتن شرفبیانی* 1؛ داریوش طلایی2 | ||
1کارشناس ارشد نوازندگی ساز ایرانی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار دانشکده ی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در این نوشته تلاش شده با بررسی روشهای ایجاد تنوع در الگوهای ریتمیکِ سازندهی ضربیهای ردیف یوسف فروتن به شناسایی و مقایسهی این روشها با روشهای ایجاد تنوع ریتمیکِ به کار رفته در بخشهای آوازی ردیف ایشان پرداخته شود تا به عنوان یکی از راویان و سازندگان مهم قطعات ضربی قدیمی در موسیقی کلاسیک ایرانی، بخشی از شیوهی آفرینش ایشان در ساختن ضربی بررسی شود. به این منظور بخشهای دارای ساختار ریتمیکِ مشابه در ضربیهای مذکور زیر هم نوشته شدهاند و هر بخش با بخش بلافاصله بعد از خود مقایسه شده و در صورت وجود تغییر میان آنها، روشهای ایجاد تنوع و تغییرِ آنها بررسی شده است. نتیجهی کلی این مقایسه نشان میدهد نحوهی ترکیبِ متفاوتِ الگوهای ریتمیک در بخشهای ملودیکِ پیاپیِ ضربیهای ردیف فروتن، منجر به تغییراتی در آنها شده که در این نوشته با عنوان روشهای: 1.افزایش تعداد 2.کاهش تعداد 3.افزایش/کاهش تعداد نامگذاری شدهاند. علاوه بر این، هریک از الگوهای ریتمیک مذکور ممکن است با یکی از روشهای: 1.تقسیم دیرش 2.پیوند دیرش 3.نغمه/سکوت تغییر و تنوع یافته باشند. روشهای ایجاد تنوعِ ریتمیک در ایدههای ملودیکِ ضربیهای ردیف فروتن با روشهای ایجاد تنوع در بخشهای آوازی ردیف ایشان یکسان است. این روشها میتوانند برای آفرینش قطعات ضربی یا آوازی جدید قابل استفاده باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
یوسف فروتن؛ ضربی؛ الگوی ریتمیک؛ بسط و گسترش | ||
مراجع | ||
اسعدی، هومان (1382)، دفترچهی لوح فشردهی ضربیهای قدیمی به روایت و اجرای استاد یوسف فروتن، MCD-156 ، ماهور، تهران. اسعدی، هومان (1383)، دفترچهی لوح فشردهی ردیف سهتار به روایت و اجرای یوسف فروتن، MCD-171 ، ماهور، تهران. پورتراب، مصطفی کمال (1377)، مبانی آهنگسازی، جلد اول، چشمه، تهران. توکلی، فرشاد (1390)، دفترچهی لوح فشردهی ضربیهای قدیمی به روایت و اجرای استاد یوسف فروتن 2، MCD-311 ، ماهور، تهران. تیورِک، رَلف (1387)، عناصر موسیقی، مفاهیم و کلربردها، ترجمهی علیرضا سیداحمدیان، ماهور، تهران. جعفرزاده، خسرو (1382)، موسیقی ایرانیشناسی، هنر موسیقی، تهران. شرفبیانی، هوتن (1393)، ویژگیهای سهتارنوازی یوسف فروتن، فصلنامهی موسیقی ماهور، شمارهی66، صص 107- 122. شرفبیانی، هوتن (1395)، ردیف موسیقی ایرانی به روایت استاد یوسف فروتن، عارف، تهران. صفوت، داریوش (1390)، 124 قطعه برگزیده از موسیقی ملی ایران، به کوشش ستاره صفوت، ارس، تهران. طلایی، داریوش (1379)، ردیف میرزاعبدالله، نتنویسی آموزشی و تحلیلی، ماهور، تهران. طهماسبی، ارشد (1384)، مجموعه آثار درویشخان، ماهور، تهران. علیزاده، حسین (1382)، دستور تار و سهتار، دورهی متوسطه، ماهور، تهران. فرهت، هرمز (1380)، دستگاه در موسیقی ایرانی، پارت، تهران. کیانی، مجید (1368)، هفت دستگاه موسیقی ایران، مولف، تهران.
منابع صوتی فروتن، یوسف (1383)، ردیف سهتار به روایت و اجرای یوسف فروتن، MCD-171 ، ماهور، تهران
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,043 |