
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,233,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,068,386 |
ساختار شکنی در مفاهیم( تاریخ ،افسانه،مرگ،مکان)در فیلم آ"تش سبز"ساختهی محمدرضا اصلانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 23، شماره 3، مهر 1397، صفحه 37-48 اصل مقاله (682.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.67250 | ||
نویسندگان | ||
طلایه رویایی* 1؛ نبی اله گیاه چی2 | ||
1استادیار پژوهش (عضو هیأت علمی)پژوهشگاه میراث فرهنگی | ||
2رئیس موزه دکتر شریعتی/سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران | ||
چکیده | ||
این مقاله با بررسی صورت بندی روایی فیلم آتش سبز که با تکیه بر ساختارتو درتوی افسانههای ایرانی و بر اساس شناختی عمیق از هنر (نگارگری و خوشنویسی، معماری ...) و ادبیات ایران در چندین سطح به نقل تاریخ و فرهنگ کرمان و چهره های مهم آن سرزمین می پردازد،به دنبال آن است که در ورای روایات پیچیده فیلم معانی عمیق و شگرف مستتر در بطن آن را دریابد. هدف فیلم بازنمایی دقیق و واقعنمایی تاریخی نیست از این رو برای ارائه حکایات تاریخی از ظرف قصه بهره می برد افسانه، اسطوره و تاریخ را در هم میآمیزد و با پرهیز از تکرار تصاویر و ساختار رایج، از حکایات تاریخی و افسانهها شکل و ساختاری بدیع به آنها میبخشد. نتیجه مهم این بررسی آن است که فیلم آتش سبز با بسیاری از مفاهیم رایجی که معمولاً در روایات تاریخی بهکار میرود برخوردی شالوده شکنانه دارد؛ مفاهیمی چون افسانه و اسطوره، تاریخ، زمان، مکان، شخصیت، مردن و زنده بودن. البته همگی این برخوردها، تأویلها و بازخوانیها در فرم و ساختار فیلم منجر به زبانی نوین میشود که شکلی پیچیده به فیلم میدهد ،پیچیدگی که در عین حال ناشی از پیچیدگی فرمها و اشکال در هنر ایرانی و زبان و مفاهیم در شعر و ادبیات و مبانی حکمی آنهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: "آتش سبز"؛ "محمدرضا اصلانی"؛ "ساختارشکنی"؛ "افسانه"؛ "تاریخ"؛ "کرمان" | ||
مراجع | ||
اصلانی، محمد رضا (1387 الف)، هر کسی را به این درگاه راه نیست، مصاحبه با زاون قوکاسیان، ویژه نامهی اعتماد، 1843، صص3-5. اصلانی، محمد رضا (1387ب) ، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران www.isna.ir. اصلانی، محمد رضا (1388 )، مصاحبه با سعید نوری، هنر و اندیشه، شماره یکم، صص90-95. اصلانی، محمد رضا (1387)، مصاحبه، ماهنامه فیلم، 388، صص32-36. جاهد، پرویز (1386)، چنین کنند بزرگان، ویژه نامه ی اعتماد، 1610، ص9. پیرنیا، حسن (1340)، تاریخ ایران باستان، انتشارات نگاه، تهران. رویایی، طلایه (1387)، آن ها که به هنر مؤمن اند، ویژه نامهی اعتماد، شماره 1843، ص6. طیوری، مهدی (1388)، ببین مرا چنان که منم، CINEMAEMA.com سایت تحلیلی خبری سینمای ما. نیچه، فردریش (1383)، سودمندی و ناسودمندی تاریخ برای زندگی، ترجمه عباس کاشف، ابوتراب سهراب، نشر فرزان، تهران. وزیری کرمانی، احمد علی خان (1340)، تاریخ کرمان، به تصحیح و تحشیه محمد ابراهیم باستانی پاریزی، شرکت سهامی کتاب های ایران (از انتشارات کتابخانه ی خاندان فرمانفرمائیان وابسته به دانشکده ادبیات)، تهران. هارلند، ریچارد (1380)، ابرساختگرایی، ترجمهی فرزان سجودی، شرکت انتشارات سوره مهر، تهران. هدایت، صادق (1320)، سنگ صبور، مجله موسیقی، سال سوم، شماره ششم و هفتم، صص؟؟؟؟؟. یانگ، جولیان (1384)، فلسفهی هنر هایدگر، ترجمهی امیر مازیار، گام نو، تهران.
Heidegger, Martin (1971), Poetry, Language, Thought, Trans A. Hofstadter, Harper and Ro, New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 965 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 665 |