
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,712 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,052,856 |
روایت های شلی و آرتو از خاندان چن چی: | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 23، شماره 3، مهر 1397، صفحه 25-36 اصل مقاله (795.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.226842.615045 | ||
نویسنده | ||
صادق صفائی* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش در پی پاسخی است، بر این مسئله که، چرا" آنتونن آرتو" نظریه پردازتاثیرگذارتئاتر، در اجرای نمایشنامه خاندان چن چی خودموفق نیست؟ این مقاله در صدد اثبات این نظریه است که آرتو در عین رد کردن سبک رمانتیسیسم، درارائه نمایش خاندان چن چی به این شیوه هنری وابسته است . این مقاله نه تنها از طریق نشانه های درون وبیرون اثر اقدام به اثبات نظر خود می کند، بلکه با آوردن نشانه های مستقیم تاثیرات روحی و روانی وارد شده به ادبیات او، از طریق روانشناسی(دیدگاه فروید) رمانتیسم بودن خاندان چن چی آرتورا تایید می کند . ضمن رجوع به منابع مطالعاتی آرتو (نمایشنامه: خاندان چن چی، اثرپرسی شلی وداستان راهبه دیر کاسترواثر استندال ، به شناسائی وضعیت اجتماعی دو دوره گذار، (رنسانس وجنگ جهانی دوم) پرداخته وبه تاثیرات هریک از مقاطع تاریخی، فرهنگی بر شکل گیری آثار مطروحه می پردازیم. ودرآخر ، در می یابیم که عمده پیشنهادات وی برای ساخت ،"تئاتر زندگی" امروزه در پرفور منس ها واجراهای آوانگارد تجربه شده است . از همین طریق مقاله پاسخ خود مبنی بر چرائی عدم موفقیت اجرای آرتو از خاندان چن چی رادر می یابد، که اشاره ایست به فاصله تئوری در عمل. | ||
کلیدواژهها | ||
آنتونن آرتو؛ پرسی شلی؛ خاندان چن چی؛ استاندال؛ شرایط اجتماعی؛ پرفورمنس | ||
مراجع | ||
آرتو، آنتوان (1390)، فرهنگ تئاتر وطاعون، ترجمه: جلال ستاری، نشر مرکز، تهران . آرتو، آنتوان (1368)، شاعر دیده ورصحنه تئاتر، ترجمه: جلال ستاری، انتشارات نمایش، تهران . آرتو، آنتوان، (1380)، خاندان چن چی، ترجمه: بهزاد قادری، انتشارات سپیده سهر، تهران . آرتو،آنتوان، (1383)، تئاتر و همزادش، ترجمه: نسرین خطاط، نشر قطره، تهران . آستین، آلن (1388)، نشانه شناسی متن واجرای تئاتری، ترجمه: داود زینلو، انتشارات سوره، تهران . استاندال، (1356)، راهبه دیر کاسترو، ترجمه: جهانگیر افکاری، انتشارات لوح، تهران . استاندال، (1350)، صومعه پارم، ترجمه: اردشیر نیکپور، انتشارات نیل، تهران . بدیو، آلن (1391)، ایده تئاتر، ترجمه: امیر کیان پور، انتشارات مینوی خرد، تهران . برونل، فپیر (1384)، تئاتر وشقاوت، ترجمه: ژاله کهنموئی پور، نشر قطره، تهران . بنتلی، اریک (1389)، نظریه صحنه مدرن، ترجمه: یدالله آقا عباسی، نشر قطره، تهران بوال، آگوستو، (1393)، تئاتر مردم ستم دیده، ترجمه: جواد ذوالفقاری ومریم قاسمی، نشر نوروز، تهران. پرستلی، جی . بی (1352)، سیری در ادبیات غرب، ترجمه: اباهیم یونسی، انتشارات امیر کبیر ،تهران. یروتوون، لی (2537)، بحر انهای قرن بیستم، ترجمه: احمد میر فندرسکی، انتشارات دانشگاه ملی، تهران . پل، آدریان (1389)، درآمدی برتراژدی، ترجمه: پدرام لعل بخش، افراز، تهران . دیچز، دیوید (1370)، شیوه های نقد ادبی ،ترجمه: محمد تقی صدقیانی وغلام حسین یوسفی، انتشارات علمی، تهران . روش بلاو، آن ماری (1371)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه: محمد دادگران، انتشارات مروارید، تهران . سید حسینی، رضا (1366)، مکتبهای ادبی، انتشارات نگاه – انتشارات نیل، تهران . شکنر، ریچارد (1386)، نظریه اجر،ترجمه، مهدی نصراله زاده، انتشارات سمت، تهران شلی، پرسی بیشی (1380)، خاندان چن چی، ترجمه: بهزاد قادری، انتشارات کتاب سحر،تهران . فروید، زیگموند (1380)، توتم وتابو، ترجمه: ایرج پور باقر، انتشارات آسیا، تهران . فورتیه، مارک (1394)، نظریه در تئاتر، ترجمه: فرزان سجودی ونریمان افشاری،انتشارات سوره مهر،تهران . فورست، لیلیان (1376)، رمانتیسم، ترجمه: مسعود جعفری، نشر مرکز، تهران . فیشر، هربرت (1344)، تاریخ اروپااز انقلاب فرانسه تا زمان ما، ترجمه: وحید مازندرانی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران کات، یان (1391)، شکسپیر معاصرما، ترجمه: رضاسرور،نشر بیدگل، تهران. کالینیکوس، آلکس(1383)، در آمدی تاریخی بر نظریه اجتماعی، ترجمه: معصوم بیگی، انتشارات آگه، تهران له من، هانس تیس (1383)، تئاتر پست دراماتیک، ترجمه: ناد علی همدانی، نشر قطره، تهران . گورین، ویلفرد . ال (1370)، راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمه: زهرا میهن خواه، انتشارات اطلاعات، تهران . میتر، شومیت(1390)، پنجاه کارگردان کلیدی تئاتر،ترجمه: محمد سپاسی، انتشارات بیدگل،تهران . مینیون، پل لوئی، (1383)، چشم انداز تئاتر قرن بیستم، ترجمه: قاسم صنعوی، نشر قطره، تهران ناظر زاده کرمانی، فرهاد (1365)، تئاتر پیشتاز تجربه گر وعبث نما، نشر دانشگاهی تهران، تهران . هاوزر، آرنولد (1363)، تاریخ اجتماعی هنر، ترجمه: ابراهیم یونسی، انتشارات خوارزمی،تهران . Artaud, Antonin(1998), Antonin Artaud: Selected Writings, Edited by Susan Sontag, Univer of California, Berkelsityey.
Cameron, Kenneth N and Horst, Frenz(1945), The Stage History of Shelley's the Cenci, Vol. 60. Modern Language Association.
Cohen, Hilary(1982), Artaud's "The Cenci", The Drama Review: TDR (The MIT Press), 26 (2), pp.132-135.
Forbes, Aileen(2015), Return of the Cenci: Theaters of Trauma in Shelley and Artaud, Columbia University, 67 (4), pp.394-414.
Goodall, Jane(1987), Artaud's Revision of Shelley's "The Cenci": The Text and its Double, Comparative Drama (Comparative Drama), 21 (2), pp.115-126.
Mary , E. Finn(1996), The Ethics and Aesthetics of Shelley's "The Cenci", Studies in Romanticism (Boston University), 35 (2), pp.177-197.
Shelley, Percy Bysshe and Edward Dowden(1924), The Poetical Works of Percy Bysshe Shelley, Macmillan and Co, London.
Stendhal(1998), The Red and the Black: A Chronicle of the Nineteenth Century, Oxford University Press, Oxford.
White, Newman I(1922), An Italian "Imitation" of Shelley's The Cenci, PMLA (Modern Language Association), 37 (4), pp.683-690. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 743 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 786 |