
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,712 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,052,859 |
تخیّل فعّال دربازیگری رئالیستی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 23، شماره 3، مهر 1397، صفحه 5-14 اصل مقاله (757.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2018.246918.615150 | ||
نویسنده | ||
محمد مهدی سلطانی سروستانی* | ||
استادیار گروه نمایش، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرها ی زیبا | ||
چکیده | ||
نگارنده این مقاله، به روش قیاسی/تحلیلی سعی دارد با پاسخ دادن به سوالات پایین، جایگاه تخیّل و تقلید را در بازیگری واقعگرا مطالعه کند و سپس با مقایسه «تخیل فعال» و «تخیل منفعل» در بازیگری رئالیستی، مرتبۀ هر کدام را در رسیدن بازیگر به خلق شخصیت و بازنمایی نقش، مشخص نماید. تخیل و واقعیت در هنر چه نسبتی با هم دارند؟ آیا رئالیسم، اثر هنری را بیشتر از زاویه علم می بیند و یا تخیّل؟ آیا بازیگر واقعگرا بیشتر در فرایند شناسایی، یک «کاشف» است و یا در فرایند تولید، یک «مخترع»؟ آیا اساسا همنشینی تخیل و واقعیت در بازیگری واقعگرا میسر است؟ بی شک نظریات استانیسلاوسکی و مقایسه او با متاثرینش، سهم عمده ای از این پژوهش را شامل خواهد شد. آنچه مسلم است، تقلید -بر خلاف تصور رایج- هیچ مرتبه ای در بازیگری رئالیستی ندارد و این تخیّل رئالیستی است که اساس بازیگری را شکل می دهد. هیچکدام از نظریه پردازان سرشناس بازیگری رئالیستی، نقش اساسی تخیل در واقع گرایی بازیگر را نفی نمی کنند، اما اختلاف بر سرکیفیت آن تخیّلی است که آیا بیشتر شاخصه های فردی خود بازیگر در روزمرگی اش را بر ملا می سازد یا ویژگی های شاخص آن نقشی که ایفا می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
رئالیسم؛ بازیگری؛ تقلید؛ تخیل؛ آفرینش | ||
مراجع | ||
استراسبرگ، لی (1395)، بازیگری به شیوه متد: متداکتینگ از آغاز تا امروز، نشر نقش و نگار، تهران. استانیسلاوسکی، کانستانتین سرگی یویچ (1395)، آخرین درس بازیگری، ترجمه مهین اسکویی، ناصر حسینی مهر، نشر نگاه، تهران. استانیسلاوسکی، کنستانتین(۱۳۷۸)، تئوری بنیادی هنر تئاتر، اصغر رستگار، چاپ اول، نشر فردا، تهران. اسکویی، مصطفی (۱۳۶۵)، تئاتر علمی، مؤسسه اطلاعات، چاپ اول، تهران. آدلر، استلا (1396)، تکنیک بازیگری، ترجمه احمد دامود، نشر مرکز، چاپ اول، تهران. برودر، ملیسا و مایکل کان، لی (1395)، بازیگری حرفه ای: روش آموزش بازیگری در دانشگاه نیویورک، نشر روزبهان، تهران. بوسکیل، درک (۱۳۷۰)، آموزش بازیگری و کارگردانی، ترجمه اختر اعتمادی، نمایش، چاپ اول، تهران. تاجدینی، علی (۱۳۶۹)، اهتزار روح ـ مباحثی در زمینه زیباشناسی و هنر، نشر حوزه هنری، چاپ اول، تهران. تاییدی، پرویز (1395)، تئوری استانیسلاوسکی در پرورش هنرپیشه، نشر قطره، تهران. چخوف، میخائیل (1386)، بازیگری، ترجمه کیاسا ناظران، انتشارات قطره، چاپ اول، تهران. دامود، احمد و شجاعی، سید مهدی (1395)، بازیگری متد، نشر مرکز، تهران. روته، جوآنا (1395)، کلاس های بازیگری استلا آدلر، ترجمه مهدی ارجمند، نشر نقش و نگار، تهران. زاریلی، فیلیپ (1389)، بازنگری در بازیگری، ترجمه یدالله آقاعباسی، نشر قطره، تهران. سیاسی، علیاکبر (1355)، علمالنّفس، نشر دهخدا، چاپ هشتم، تهران. سید حسینی، رضا (1376)، مکتب های ادبی، ویرایش دوم، انتشارات نگاه، تهران. گرانت، دیمیان (1385)، رئالیسم، ترجمۀ حسن افشار، نشر مرکز،تهران. گریک، گوردن(۱۳۶۶)، هنرپیشه و ابرعروسک خیمهشببازی، ترجمه عبدا... توکّل، مجله نمایش، شماره ۴، دوره جدید، صص ؟؟؟؟؟. میتر، شومیت (1384 )، شناخت نظام تئاتر: استانیسلاوسکی، برشت، گروتفسکی و پیتر بروک، ترجمۀ عبدالحسین مرتضوی و میترا علوی طلب، نشر قطره، تهران. هولتن، اورلی (۱۳۶۴ )، مقدمهای بر تئاتر، ترجمه محبوبه مهاجر، انتشارات سروش، چاپ اول، تهران.
??????(1963), ??????????????????, British Journal of Aesthetices, III, pp. ????? (
Davis, R. G (1951), The Sense of the Real in English Fiction, Comparative Literature, III, pp.?????.
Edwards, Christine (1966), The Stanislavsky Heritage, Peter Owen, London.
Flaubert, Gustave (1926), Correspondance, Louis Conard, Paris.
Gorchakov, Nikolai M (1954), Stanislavsky Directs, translated by Miriam Goldina, Funk & Wagnalls New York.
Hirsch, Foster (1994), A Method to their Madness, the History of the Actors Studio, Decapo Press, New York.
J. Becker, George (1963), Documents of Modern Literrary Realism, Princeton University Press, Princeton.
Krasner, David (2000), Method Acting Reconsidered, St.Martin’s Press, New York.
Levin, Harry (1963), The Gates of Horn, Oxford UP, New York.
Luc Nancy, Jean (1994), Les Muses, Galilée, Paris.
Magarshack, David (1950), Stanislavsky: A Life, MacGibbon & Kee, London.
Mendilow, A. A, (1952), Time and the Novel, Peter Nevill, London.
Osipovich Toporkov, Vasily (1979), Stanislavsky in Rehearsal: The Final Years, translated by Christine Edwards, Theatre Arts Books, New York.
Prigent, Christian (1996), Une erreur de la nature, POL,Paris.
Riat, G (1906), Gustave Courbet, Floury, Paris.
Saison, Maryvonne (1998), Les Théâtres du réel : pratiques de la représentation dans le théâtre contemporain, L’Harmattan, Paris.
Stanislavsky, Konstantin (1962), My Life in Art, translated by J.J. Robbins, Geoffrey Bles, London.
Stanislavsky, Konstantin (1968), Stanislavsky’s Legacy, translated by Elizabeth Reynolds, Hapgood London.
Strusberg, Lee (1992), A Dream of Passion - The Development of the Method, Penguin, New York.
Wallace Stevens (1957), Opus Posthumous, Knopf, New York.
Zola, Emile(1880), Le Roman Expérimental, Charpentier, Paris. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 959 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,225 |