تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,879 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,442 |
تجلّی کهنالگوی مادر مثالی در مادرانههای شعر محمد قیسی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 133-151 اصل مقاله (302.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.257087.1063 | ||
نویسندگان | ||
عزت ملاابراهیمی* 1؛ سعید ولایتی2؛ بایزید تاند3؛ حامد جنادله3 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
کهنالگوها بهمثابة مفاهیم مشترکی از گذشتههای دور در ضمیر ناخودآگاه بشر به جا مانده که این صور برای رسیدن به مرزهای خودآگاهی در خوابها و رؤیاها و نیز آثار ادبی جلوه میکند. یکی از کهنالگوهایی که یونگ آن را در شمار پرمعناترین تجلیات روانجمعی به شمار میآورد، کهنالگوی مادر مثالی است که با ماهیتی مثبت و منفی، گاه به شکل شخصیت مادر واقعی و گاه در قالب اشکال و نمادهایی که بر جنبۀ مادرانه دلالت دارند، در آثار ادبی تجلی مییابد. محمد قیسی شاعر معاصر فلسطینی است که در سرودههای خود به کهنالگوی مادر مثالی توجه وافر داشته و برای عمقبخشیدن به معانی شعر خود با الهام از متون دینی بر این کهنالگو جامهای نو پوشانده است. از دستاوردهای این پژوهش، که به روشی توصیفیـ تحلیلی تدوین شده است، چنین استنباط میشود که در شعر محمد قیسی کهنالگوی مادر مثالی نمادی برای وطن اشغالی است و به مفاهیمی چون امید، پایداری، خیزش، آزادی و منجی ملت فلسطین دلالت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمده؛ فلسطین؛ کهنالگو؛ مادر مثالی؛ محمد قیسی | ||
مراجع | ||
[1] قرآن کریم. [2] اسماعیل، نداء علی (2012). «التناص فی شعر محمد القیسی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، نابلس، دانشگاه ملی النجاح. [3] الیاده، میرچا (1389). رساله در تاریخ ادیان، ترجمة جلال ستاری، تهران: سروش. [4] امامی، نصرالله (1385). مبانی و روشهای نقد ادبی، تهران: جامی. [5] بیلکسر، ریچارد (1388). اندیشة یونگ، ترجمة حسین پاینده، تهران: آشیان. [6] بولن، جین شینودا (1394). نمادهای اسطورهای و روانشناسی زنان، ترجمة آذر یوسفی، چ7، تهران: روشنگران و مطالعات زنان. [7] تایه، سناء، «محمد القیسی بین الواقع والأسطورة»، موسوعة أبحاث ودراسات فی الأدب الفلسطینی الحدیث، بیتا (lisaanularab.blogspot.com). [8] پورافکاری، نصرتالله (1373). فرهنگ جامع روانشناسیـ روانپزشکی، تهران: فرهنگ معاصر. [9] دوبوکور، مونیک (1387). رمزهای زندة جان، ترجمۀ جلال ستاری، چ3، تهران: مرکز. [10] ستاری، جلال (1392). بازتاب اسطوره در بوف کور، چ2، تهران: توس. [11] ستاری، رضا و دیگران (1395). «تجلی کهنالگوی مادر مثالی در حماسههای ملی ایران براساس نظریۀ روانشناختی یونگ»، مجلة زن در فرهنگ و هنر، دورة 8، ش اول، ص45ـ66. [12] شعبلو، ملاک سعید (2016). «رؤیة الموت فی شعر محمد القیسی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الشرق الأوسط. [13] شمیسا، سیروس (1391). نقد ادبی، تهران: فردوسی. [14] رزوق، أسعد (1990). الأسطوره فی الشعر المعاصر، چ2، بیروت: دار الحمراء. [15] ضمور، عماد (٢٠٠٩). «سردیة الشعر فی دیوان منمنمات ألیسا للشاعر محمد القیسی»، مجلة جامعة النجاح للأبحاث، ش ٢٣، ص 565ـ584 [16] عباسلو، احسان (1391). «نقد کهن الگوگرایانه»، کتاب ماه، شمارة 68، (پیاپى 182)، ص 85ـ90. [17] فوردهام، فریدا (1388). مقدمهای بر روانشناسی یونگ، ترجمۀ مسعود میربها، تهران: جامی. [18] قائمی، فرزاد و دیگران (1388). «تحلیل نمادینگی عناصر خاک و باد در اساطیر و شاهنامۀ فردوسی براساس نقد اسطورهای»، نشریۀ ادبپژوهی، ش10، ص57ـ82. [19] قیسی، محمد (1999). الأعمال الشعریه، چ2، بیروت: الموسسة العربیه للدراسات و النشر. [20] گرین، ویلفرد و دیگران (1385). مبانی نقد ادبی، ترجمۀ فرزانه طاهری، چ4، تهران: نیلوفر. [21] اللوح، مراد عبدالله (2013). «شعر محمد القیسی دراسة فنیة»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الأزهر، غزه. [22] ملاابراهیمی، عزت؛ حشمت پروین (1396). «کاربرد اسطوره در سرودههای محمد قیسی»، فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س13، ش49، ص 235ـ264. [23] یونگ، کارل گوستاو (1390). چهار صورت مثالی، ترجمۀ پروین فرامرزی، چ3، مشهد: بهنشر. [24] یاوری، حورا (1382). «روانکاوی و اسطوره»، گسترۀ اسطوره، گفتوگوهای محمدرضا ارشاد، تهران، هرمس، ص351ـ375. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 778 |