تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,213,968 |
پیشبینی رفتار مشتری در صنعت خردهفروشی کالاهای تند مصرف (مورد مطالعه: شرکت گلپخش اول) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 3، 1397، صفحه 623-642 اصل مقاله (747.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2018.240903.2737 | ||
نویسندگان | ||
سعید روحانی* 1؛ حامد غضنفری2؛ بابک سهرابی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: طی دو دهه اخیر، دادهکاوی به یکی از روشهای اصلی بهبود اثربخشی و کارایی صنعت خردهفروشی تبدیل شده و صنعت خردهفروشی نیز بهدلیل ماهیت دادههای آن، از زمینهای بازی مورد علاقه علم دادهکاوی بوده است. در این مطالعه به پیشبینی رفتار مشتری در صنعت خردهفروشی کالاهای تند مصرف (FMCG) با هدف افزایش کمّی و کیفی فروش در مورد مطالعه شرکت گلپخش اول پرداخته شده است. روش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از نظر نحوه گردآوری دادهها، پیمایش دادهای طرحریزی شده است. مراحل اجرای تحقیق مبتنی بر فرایند CRISP-DM است که از مدل خوشهبندی RFMCL و تکنیکهای دستهبندی و پیشبینی رگرسیونی استفاده کرده و در نهایت برای پیشنهاد از روش پیشنهاددهی مشارکتی بهره برده است. یافتهها: حاصل مطالعه یک مدل پیشبینی است که به بهترین مشتریان، کالاهایی را که تا به حال خرید نکردهاند، در تاریخ خاص و به مقدار خاص پیشنهاد داده و بدین ترتیب روش فروش سفارشی را به فروش آنی تغییر میدهد. سیستم نهایی از سه زیر مدل خوشهبندی مشتریان، پیشبینی فروش و زیرسیستم پیشنهادگر تشکیل شده است. در زیرمدل خوشهبندی، مدل جدید RFMCL متناسب با مورد مطالعه توسعه یافته است. در زیرمدل پیشبینی فروش، مدل پنج متغیرهای با استفاده از رگرسیون با دقت MSE/Range 24/2 درصد ایجاد شده است. نتیجهگیری: با پیادهسازی این مدل در شرکت، برنامهریزی تولید پیشفعالانه شده و فرایند فروش از ویزیتوری به «فروش آنی» تغییر مییابد که این تغییر، صرفهجویی شایان توجهی در حمل و نقل و هزینههای پرسنلی فروش به ارمغان خواهد آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
بخشبندی مشتریان؛ پیشبینی فروش؛ سیستم پیشنهادگر؛ صنعت خردهفروشی؛ فروش آنی | ||
مراجع | ||
برادران، وحید؛ بیگلری، محمد (1394). بخشبندی مشتریان صنایع تولید و پخش کالاهای پرگردش بر اساس مدل بهبود یافته RFM. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 7(1)، 23-42. برادران، وحید؛ فرخی، زهرا (1393). بخشبندی مشتریان در صنعت بانکداری با استفاده از مدل توسعهیافته RFMC. فصلنامه مدیریت برند، 2 (1)، 135-154. کرامتی، عباس؛ خالقی، روشنک (1393). توسعه یک سیستم پیشنهاددهنده محصول طراحی مدلی ترکیبی با بهرهگیری از روشهای فیلترینگ مشارکتمحور، کشف قوانی انجمنی، بخشبندی مشتریان. نشریه تخصصی مهندسی صنایع، 48(2)، 257 - 280. References Ali, Ö. G. (2013). Driver Moderator Method for Retail Sales Prediction. International Journal of Information Technology & Decision Making, 12(06), 1261–1286. Allenby, G. M., Arora, N., & Ginter, J. L. (1998). On the heterogeneity of demand. JMR, Journal of Marketing Research, 35(3), 384-389. Baradaran, V., Biglari, M. (2015). Customer Segmentation in FMCG Sector Based on Improved RFM. Business Management, 7(1), 23-42. (in Persian) Chang, E. C., Cheng, J. W., & Yu, Y. (2007). Short‐sales constraints and price discovery: Evidence from the Hong Kong market. The Journal of Finance, 62(5), 2097-2121. Chang, W., Park, J. E., & Chaiy, S. (2010). How does CRM technology transform into organizational performance? A mediating role of marketing capability. Journal of Business Research, 63(8), 849-855. Chase, J., & Charles, W. (2013). Demand-driven forecasting: a structured approach to forecasting. John Wiley & Sons. Chen, Y. L., Kuo, M. H., Wu, S. Y., & Tang, K. (2009). Discovering recency, frequency, and monetary (RFM) sequential patterns from customers’ purchasing data. Electronic Commerce Research and Applications, 8(5), 241-251. Chiang, W.Y. (2011). To mine association rules of customer values via a data mining procedure with improved model: An empirical case study. Expert Systems with Applications, 38(3), 1716-1722. Cooper, L. G., Baron, P., Levy, W., Swisher, M., & Gogos, P. (1999). PromoCast™: A new forecasting method for promotion planning. Marketing Science, 18(3), 301-316. Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R. L., & Stein, C. (2009). Introduction to algorithms. MIT press. Fildes, R., & Goodwin, P. (2007). Against your better judgment? How organizations can improve their use of management judgment in forecasting. Interfaces, 37(6), 570-576. Hosseini, S. M. S., Maleki, A., & Gholamian, M. R. (2010). Cluster analysis using data mining approach to develop CRM methodology to assess the customer loyalty. Expert Systems with Applications, 37(7), 5259-5264. Hsieh, N. C. (2004). An integrated data mining and behavioral scoring model for analyzing bank customers. Expert systems with applications, 27(4), 623-633. Keramati, A., & Khaleghi, R. (2014). Developing a SKU Recommendation System. Industrial Engineerng Journal, 48(2), 257-280. (in Persian) King, S. F. (2007). Citizens as customers: Exploring the future of CRM in UK local government. Government Information Quarterly, 24(1), 47-63. Kotler, P., Armstrong, G., Brown, L., & Adam, S. (2006). Marketing. Australia. Pearson Education Australia. Li, S. T., Shue, L. Y., & Lee, S. F. (2008). Business intelligence approach to supporting strategy-making of ISP service management. Expert Systems with Applications, 35(3), 739-754. Liu, D. R., & Shih, Y. Y. (2005). Hybrid approaches to product recommendation based on customer lifetime value and purchase preferences. The Journal of Systems and Software, 77(2), 181-191. Liu, D. R., & Shih, Y. Y. (2005). Integrating AHP and data mining for product recommendation based on customer lifetime value. Information & Management, 42(3), 387-400. Liu, D.-R., Lai, C.H., & Lee, W.J. (2009). A hybrid of sequential rules and collaborative filtering for product recommendation. Information Sciences, 179(20),3505-3519. Lundholm, R., McVay, S., & Randall, T. (2010). Forecasting Sales: A Model and Some Evidence from the Retail Industry. Unpublished working paper. University of British Columbia and University of Washington. Ma, S., Fildes, R., & Huang, T. (2016). Demand forecasting with high dimensional data: The case of SKU retail sales forecasting with intra-and inter-category promotional information. European Journal of Operational Research, 249(1), 245-257. Marcus, C. (1998). A practical yet meaningful approach to customer segmentation. Journal of consumer marketing, 15(5), 494-504. Sohrabi, B., & Khanlari, A. (2007). Customer Lifetime Value (CLV) Measurement Based on RFM Model. Iranian Accounting & Auditing Review, 14(47), 7-20. Trapero, J. R., Fildes, R., & Davydenko, A. (2011). Nonlinear identification of judgmental forecasts effects at SKU level. Journal of Forecasting, 30(5), 490-508. Trapero, J. R., Pedregal, D. J., Fildes, R., & Kourentzes, N. (2013). Analysis of judgmental adjustments in the presence of promotions. International Journal of Forecasting, 29(2), 234-243. Wang, C. Y. (2010). Service quality, perceived value, corporate image, and customer loyalty in the context of varying levels of switching costs. Psychology & Marketing, 27(3), 252-262. Wu, H. H., & Pan, W. R. (2009). An integrated approach of Kano model and ANOVA technique in market segmentation—a case of a coach company. Journal of Statistics and Management Systems, 12(4), 679-691. Yeh, I. C., Yang, K. J., & Ting, T. M. (2009). Knowledge discovery on RFM model using Bernoulli sequence. Expert Systems with Applications, 36(3), 5866-5871.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,746 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,253 |