تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,051 |
تعداد مقالات | 66,090 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,460,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,078,919 |
تفاوت عشق شناسی سینوی و افلاطونی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 51، شماره 1، مرداد 1397، صفحه 131-149 اصل مقاله (208.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2018.234075.522947 | ||
نویسندگان | ||
زهرا کلهر* 1؛ حمید میرزایی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری | ||
چکیده | ||
بررسی تفاوت عشقشناسی سینوی و افلاطونی از آن رو حائز اهمیت است که ریشهی اختلاف عشقشناسی فلاسفهی غرب و مسلمان به آثار این دو بر میگردد. افلاطون عشق را گاه اشتیاق دارا شدن خوبی و گاه تقاضای تملک زیبایی میداند پس عشق افلاطونی نیازمند زیبایی و کمالات معشوق است و عشق او وجه انسانی دارد و نمیتواند وصف واجب تعالی باشد از این رو در همه کائنات سریان نیز ندارد؛ پس تبیین آن نیازمند مباحث انسان شناختی است و چون عشق برای رسیدن به زیبایی است ماهیتی ابزاری و آلی دارد و با تصاحب زیبایی معشوق در قالب وصال از بین میرود. با این توصیف عشق برای رسیدن به زیبایی مطلق، مطلوب واقع میشود و عشق او وجه معرفت شناختی دارد. اما از منظر ابن سینا عشق از احاطهی علم به زیبایی به وجود میآید پس وصف باریتعالی است و میتواند فی نفسه مطمح نظر باشد و چون چنین است وجه هستی شناختی دارد که میتوان از آن نتایج الاهیاتی نیز گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنسینا؛ افلاطون؛ تفاوت عشقشناسی؛ عشقشناسی سینوی؛ عشقشناسی افلاطونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative Study of Plato and Avicenna's Views on Love | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra kalhor1؛ Hamid mirzaei2 | ||
1teacher | ||
2etc... | ||
چکیده [English] | ||
The Comparative Study of Plato and Avicenna’s views on love is important because, we think, the origin of discrepancies on this issue in Western and Islamic philosophical thought has its roots in these two thinkers’ views. Occasionally, in Plato's theory, Love is described as a desire to possess the goodness and, sometimes, beauty. Therefore, Platonic Love is related to beauty and perfections of the beloved; so, it has some human aspect and cannot be considered as a God attribute and does not flow in the universe and cannot be explained but through anthropological issues. In Plato's theory, as love is to attain beauty, it has an instrumental nature. According to aforementioned description, Platonic love is considered as an object to attain the absolute beauty. On the other hand, according to Avicenna's views, love has its roots in the knowledge of beauty; therefore, he maintains that love is one of the attributes of God which has some ontological aspect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Avicenna, Plato, Love, beauty, Platonic Love | ||
مراجع | ||
[1] ابندباغ، (1379). مشارق انوارالقلوب و مفاتیح اسرارالغیوب: عشق اصطرلاب اسرار خداست. ترجمهی دکتر قاسم انصاری، تهران، انتشارات طهوری، چاپ اول. [2] ابنسینا، حسین بن عبدالله (1370). قانون در طب. ترجمه عبدالله شرفکندی (هه ژار)، تهران، انتشارات سروش، چ چهارم. [3] ــــــــــــــ (1381). الاشارات و التنبیهات. قم، بوستان کتاب. [4] ــــــــــــــ (1363). الاشارات و التنبیهات. ترجمهی حسن ملکشاهی، تهران، سروش. [5] ــــــــــــــ (1360). رسائل: رسالهی عشق. ترجمهی ضیاءالدین درّی، تهران، انتشارات مرکزی، [بیجا]. [6] ــــــــــــــ (1388). الرسائل: رسالهی العشق. ترجمهی محمود شهابی و دیگران، تصحیح سید محمود طاهری، قم، انتشارات آیت اشراق. [7] ــــــــــــــ (2005). رسالة فی العشق. دمشق، دارالفکر. [8] ــــــــــــــ (1400). رسائل ابن سینا. العشق، قم، انتشارات بیدار. [9] افلاطون (1367). چهار رساله: رسالهی فایدروس. ترجمه محمود صناعی، تهران، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سوم. [10] ــــــــــــــ (1351). پنج رساله: رسالهی میهمانی. ترجمه محمود صناعی،تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. [11] ــــــــــــــ (1381). ضیافت. ترجمهی محمود صناعی، تهران، انتشارات فرهنگ. [12] ــــــــــــــ (؟). دوره آثار افلاطون: رسالهی فایدروس. ترجمهی محمدحسن لطفی، تهران، انتشارات خوارزمی. [13] ارسطو (1378)، اخلاق نیکوماخوس. با ترجمهی محمدحسن لطفی، تهران، انتشارات طرح نو. [14] اعوانی، غلامرضا (1382)، «حب وجودی در حکمت متعالیه». مجموعه مقالات ملاصدرا و فلسفه معاصر جهان، تهران، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا. [15] حسینی زبیدی، محمد مرتضی (1414). تاج العروس من جواهر القاموس. با تصحیح علی هلالی و علی سیری، بیروت، انتشارات دارالفکر. [16] طوسی، خواجه نصیرالدین (1375). شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات. قم، نشر البلاغه. [17]. شیرازی، صدرالمتالهین (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه. بیروت، دارالاحیاء التراث، چاپ سوم. [18]. فلوطین (1366)، اثولوجیا. ترجمهی محمدحسن لطفی، تهران، انتشارات خوارزمی. [19]. مطهری، مرتضی (1379). مجموعه آثار: شرح اشارات ابنسینا. قم، انتشارات صدرا، چاپ ششم. [20]. نوسباوم، مارتا (1395). «خطابهی آلکیبیادس» مجموعه مقالات دربارهی عشق، تهران، نشر نی، چاپ ششم. [21] هایلند، درو، (1395). «زیبایی شناسی افلاطون: پرسش از زیبایی» ترجمه عبدلله سالاروند، تهران، نقش جهان.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 543 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |