تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,146 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,745 |
تفاوت عشق شناسی سینوی و افلاطونی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 51، شماره 1، مرداد 1397، صفحه 131-149 اصل مقاله (208.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2018.234075.522947 | ||
نویسندگان | ||
زهرا کلهر* 1؛ حمید میرزایی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری | ||
چکیده | ||
بررسی تفاوت عشقشناسی سینوی و افلاطونی از آن رو حائز اهمیت است که ریشهی اختلاف عشقشناسی فلاسفهی غرب و مسلمان به آثار این دو بر میگردد. افلاطون عشق را گاه اشتیاق دارا شدن خوبی و گاه تقاضای تملک زیبایی میداند پس عشق افلاطونی نیازمند زیبایی و کمالات معشوق است و عشق او وجه انسانی دارد و نمیتواند وصف واجب تعالی باشد از این رو در همه کائنات سریان نیز ندارد؛ پس تبیین آن نیازمند مباحث انسان شناختی است و چون عشق برای رسیدن به زیبایی است ماهیتی ابزاری و آلی دارد و با تصاحب زیبایی معشوق در قالب وصال از بین میرود. با این توصیف عشق برای رسیدن به زیبایی مطلق، مطلوب واقع میشود و عشق او وجه معرفت شناختی دارد. اما از منظر ابن سینا عشق از احاطهی علم به زیبایی به وجود میآید پس وصف باریتعالی است و میتواند فی نفسه مطمح نظر باشد و چون چنین است وجه هستی شناختی دارد که میتوان از آن نتایج الاهیاتی نیز گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنسینا؛ افلاطون؛ تفاوت عشقشناسی؛ عشقشناسی سینوی؛ عشقشناسی افلاطونی | ||
مراجع | ||
[1] ابندباغ، (1379). مشارق انوارالقلوب و مفاتیح اسرارالغیوب: عشق اصطرلاب اسرار خداست. ترجمهی دکتر قاسم انصاری، تهران، انتشارات طهوری، چاپ اول. [2] ابنسینا، حسین بن عبدالله (1370). قانون در طب. ترجمه عبدالله شرفکندی (هه ژار)، تهران، انتشارات سروش، چ چهارم. [3] ــــــــــــــ (1381). الاشارات و التنبیهات. قم، بوستان کتاب. [4] ــــــــــــــ (1363). الاشارات و التنبیهات. ترجمهی حسن ملکشاهی، تهران، سروش. [5] ــــــــــــــ (1360). رسائل: رسالهی عشق. ترجمهی ضیاءالدین درّی، تهران، انتشارات مرکزی، [بیجا]. [6] ــــــــــــــ (1388). الرسائل: رسالهی العشق. ترجمهی محمود شهابی و دیگران، تصحیح سید محمود طاهری، قم، انتشارات آیت اشراق. [7] ــــــــــــــ (2005). رسالة فی العشق. دمشق، دارالفکر. [8] ــــــــــــــ (1400). رسائل ابن سینا. العشق، قم، انتشارات بیدار. [9] افلاطون (1367). چهار رساله: رسالهی فایدروس. ترجمه محمود صناعی، تهران، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سوم. [10] ــــــــــــــ (1351). پنج رساله: رسالهی میهمانی. ترجمه محمود صناعی،تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. [11] ــــــــــــــ (1381). ضیافت. ترجمهی محمود صناعی، تهران، انتشارات فرهنگ. [12] ــــــــــــــ (؟). دوره آثار افلاطون: رسالهی فایدروس. ترجمهی محمدحسن لطفی، تهران، انتشارات خوارزمی. [13] ارسطو (1378)، اخلاق نیکوماخوس. با ترجمهی محمدحسن لطفی، تهران، انتشارات طرح نو. [14] اعوانی، غلامرضا (1382)، «حب وجودی در حکمت متعالیه». مجموعه مقالات ملاصدرا و فلسفه معاصر جهان، تهران، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا. [15] حسینی زبیدی، محمد مرتضی (1414). تاج العروس من جواهر القاموس. با تصحیح علی هلالی و علی سیری، بیروت، انتشارات دارالفکر. [16] طوسی، خواجه نصیرالدین (1375). شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات. قم، نشر البلاغه. [17]. شیرازی، صدرالمتالهین (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه. بیروت، دارالاحیاء التراث، چاپ سوم. [18]. فلوطین (1366)، اثولوجیا. ترجمهی محمدحسن لطفی، تهران، انتشارات خوارزمی. [19]. مطهری، مرتضی (1379). مجموعه آثار: شرح اشارات ابنسینا. قم، انتشارات صدرا، چاپ ششم. [20]. نوسباوم، مارتا (1395). «خطابهی آلکیبیادس» مجموعه مقالات دربارهی عشق، تهران، نشر نی، چاپ ششم. [21] هایلند، درو، (1395). «زیبایی شناسی افلاطون: پرسش از زیبایی» ترجمه عبدلله سالاروند، تهران، نقش جهان.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 487 |