تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,230 |
تعداد مقالات | 67,755 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,104,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,857,426 |
درک معنایی اسامی مرکب درون مرکز و برون مرکز فارسی در غیرفارسی زبانان: رویکردی شناختی- معنایی | ||
پژوهشهای زبانی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 1، تیر 1397، صفحه 1-20 اصل مقاله (556.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2018.66647 | ||
نویسندگان | ||
سارا منتظری1؛ علی افخمی2؛ عطیه کامیابی گل3 | ||
1گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد زبانشناسی دانشگاه تهران | ||
3استادیار گروه زبان شناسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
درک معنایی اسامی مرکب از جمله موضوعاتی است که در چارچوب نظری زبانشناسی شناختی مطرح میشود. اسامی مرکب با توجه به رابطۀ معنایی پایههای کلمات مرکب به چهار گروه تقسیم که با توجه به معیار وجود یا عدم وجود هستۀ معنایی، دو گروه اصلی اسامی مـرکـب درونمرکز و برونمرکز در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرند. فهرستی از این اسامی بهصورت کتابخانهای از متون مختلف گردآوری شد و برای آزمون این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. پـس از بـررسـی آزمونهای متعدد درک زبانی، آزمون جفت کردن تعریف کلمه مورد استفاده قرار گرفت و در قالب برنامکی در تلفن همراه هوشمند بر روی فارسیآموزان سطح میانۀ مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان (آزفا) دانشگاه فردوسی مشهد به مرحلۀ اجرا رسید. در مجموع، 888 دادۀ بهدست آمده از آزمون (37 آزمودنی که 24 تعریف را با اسم مرکب مورد نظر جفت نمودند) توصیف و با آزمونهای آماری استاندارد تحلیل شدند. سرانجام، یافتههای آزمونهای آماری تی و پیـرسون نشـان دادنـد کـه بهدلیل وجود هستۀ معنایی در اسامی مرکب درونمرکز، میزان درک معنایی فارسیآموزان از اسامی مرکب درونمرکز بیشتر از اسامی مرکب برونمرکز است و همچنین درک آنها از اسـامـی مرکب درونمرکز با سرعت بیشتری نسبت به اسامی مرکب برونمرکز انجام میشود. از طرفی، میان درک فارسیآموزان از اسامی مرکب درونمرکز و برونمرکز رابطۀ همبستگی وجود دارد؛ بنابراین، وجود نوعی رابطه در اسـامـی مرکب درونمرکز نسبت به اسامی مرکب برونمرکز سریعتر فهمیده میشود و در نتیجه، نظریۀ رقابت میان رابطهها در اسامی مرکب (کارین) تأیید میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
درک؛ اسامی مرکب؛ درون مرکز و برون مرکز؛ فارسی آموزان؛ نظریۀ کارین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semantic Comprehension of Persian Endocentric and Exocentric Compound Nouns in Persian-learners: A Cognitive-Semantic | ||
نویسندگان [English] | ||
Sara Montazeri1؛ Ali Afkhami2؛ Atiyeh Kamyabi Gol3 | ||
1Department of Linguistics, Faculty of Letters and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Professor of Linguistics at University of Tehran | ||
3Assistant Professor of Linguistics at Ferdowsi University of Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Semantic comprehension of compound nouns is one of the subjects discussed in theoretical framework of cognitive linguistics. Compound nouns are divided into four groups based on the semantic relation of its components. According to the criterion of existence or absence of a semantic head, two main groups of endocentric and exocentric compound nouns are investigated in this study. A list of these nouns was collected as a library research from different texts and used to test this research. After examining multiple language comprehension tests, definition-word pairing test was used and in the form of an application on smart phones on Persian-learners of the middle level in Teaching Persian as a Second Language (TPSL) of Ferdowsi University of Mashhad was performed. Totally, 888 data were obtained from the test (37 subjects paired 24 definitions with compound nouns) described and analyzed by standard statistical tests. Finally, T and Pearson tests showed that due to the semantic head in endocentric compound nouns, the level of semantic comprehension of Persian-learners of endocentric compound nouns is greater than that of exocentric compounds. Besides, comprehension of Persian learners from Persian endocentric compounds is faster than exocentric compounds. Also, there is a correlation between the comprehension of Persian learners of endocentric and exocentric compound nouns. Therefore, the existence of a kind of relationship in endocentric compound nouns is understood more quickly than exocentric compound nouns. Therefore, the theory of Competition among Relations in Nominals (CARIN) is confirmed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
comprehension, compound nouns, endocentric, exocentric, Persian-learners, CARIN Theory | ||
مراجع | ||
امیرقاسمی، م. (1380). فرهنگ فارسی کودک و نوجوان، تهران، دادار. انوری، ح. (1382). فرهنگ فشردۀ سخن، تهران، انتشارات سخن. بدخشان، ا. و جودکی، ف. (1390). شفافیت و تیرگی معنایی در واژگان مرکب (عنصر غیر فعلی و ستاک حال). فصلنامۀ علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال سوم، شمارۀ 8. سبزواری، م. (1388). ترکیبپذیری معنایی در اسامی مرکب فارسی امروز، رسالۀ دکتری، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ـــــــــــــــ (1391). شفافیت و تیرگی معنایی اسامی مرکب زبان فارسی از دیدگاه شناختی، فصلنامۀ جستارهای زبانی، د 4، ش 3 (پیاپی 15)، 55-73. ـــــــــــــــ(1391). تبیین و تحلیل رابطههای معنایی در اسامی مرکب برون مرکز فارسی معیار، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال دوازدهم، شمارة اول، 45-61. ـــــــــــــ (1395). بررسی معنیسازی و استنباط و الگوهای مفهومی اسامی مرکب درونمرکز فارسی، فصلنامۀ علمی-پژوهشی زبانپژوهی، دانشگاه الزهرا. ستوده، غ.، مهرکی، ا؛ و سلطانی، ا. (1385). لغتنامه، فرهنگ متوسط دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. شقاقی و. (1386). مبانی صرف. تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). شکری، گ. (1382). فرهنگ دبستانی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. طباطبائی، ع. (1382). اسم و صفت مرکب در زبان فارسی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی. کریمیدوستان، غ؛ و وحید، ا. (1392). تحلیل معنایی کلمات مرکب اسم- اسم در زبان فارسی. پژوهشهای زبانشناسی، سال پنجم، شمارۀ اول، 65-82. Bauer, L., 1993. English Word Formation. Cambridge: Cambridge University Press. Benczes, R., 2013. On the non-viability of the endocentric–exocentric distinction: Evidence from linguistic creativity. EXELL (Explorations in English Language and Linguistics. 1.1 (2013): 3-18. Gagne, C. L & Spalding T. L., 2004. Effect of relation availability on the interpretation and access of familiar noun–noun compounds. Brain and Language 90 (2004) 478–486. Gagne, C. L. & Shoben E. J.,1997. The Influence of Thematic Relations on the Comprehension of modifier–noun combinations, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, No. 23. Haspelmath, M. 2002. Understanding Morphology. London: Arnold. Katamba, F.,1993. Morphology, Macmillan: Macmillan Press LTD. Lieber, R. 2009. Introducing Morphology. Cambridge University Press. Nakladatelstvi, Cekoslovenske VED. Scalise S. et al., 2009. Exocentricity in Compounding,Gengo Kenkyu, 135: p 49–84. Shaki, M.,1964. A Study on Nominal Compoundsin Neo-Persian. Praha: Spencer, A. (1991). Morphological Theory: An Introduction to Word Structure in Generative Grammar. Oxford: Blackwell. Tehranisa, S.A.,1987. A Syntactic and Semantic Analysis of Compound Nouns in Persian. Ph.D Dissertation. University of Michigan. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,075 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,413 |