تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,482 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,219 |
جهان-محلیشدن موسیقی مردمپسند: مضامین دینی در رپ ایرانی-فارسی | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 1، فروردین 1391 اصل مقاله (551.24 K) | ||
نویسندگان | ||
یونس نوربخش1؛ محمد مهدی مولایی2 | ||
1دانشیار، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد، مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تاثیرپذیری فرهنگهای مردمپسند نقاط مختلف دنیا از یکدیگر در دهههای اخیر در قالب مفهوم جهانیشدن مطالعه شده است. در این دیدگاه اغلب از تاثیرپذیری و گاه تحت سلطه بودن فرهنگهای بومی از جانب فرهنگ غالب جهانی سخن گفته میشود. دیدگاه جهان-محلیشدن بهعنوان کاملکننده یا جایگزینی برای جهانیشدن، در کنار عناصر جهانی به عناصر بومی نیز توجه دارد و امر جهانی را فینفسه نقطهی مقابل امر محلی نمیداند. از جمله عرصههایی که در آن میتوان پروژههای جهان-محلیشدن را مشاهده و مطالعه کرد موسیقی مردمپسند است. در این مقاله ما با نگاه جهان-محلیشدن، مضامین دینی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی را مطالعه کردیم. موسیقی رپ ایرانی-فارسی، از سویی تاثیرگرفته از فرهنگ رپ جهانی (غربی) و از سوی دیگر تحت تاثیر فرهنگ بومی (ایرانی-اسلامی) است و مصداق فرآیند جهان-محلیشدن است. برای نشان دادن این وضعیت، مضامین دینی در این موسیقی با استفاده از الگوی دینداری گلاک و استارک مطالعه شده است. در این الگو ادیان جهان شامل ابعاد اعتقادی، مناسکی، فکری، تجربی و پیامدی دانسته شدهاند. باید توجه داشت که این مقاله بهدنبال تایید شرعی این نوع موسیقی نیست و تنها درصدد مطالعه نوع پرداختن آن به مضامین دینی است. در این مقاله با استفاده از این ابعاد دینداری، بهسراغ تحلیل محتوای کیفی متن قطعههای موسیقی رپ ایرانی-فارسی رفتیم. نتایج نشان داد مفاهیم دینی بهعنوان جنبهای بومی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی مشاهده میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
جهان؛ محلیشدن؛ جهانیشدن؛ ابعاد دینداری؛ موسیقی ایران؛ موسیقی رپ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 459 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 560 |