تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,007 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,837 |
رویکرد ارتباطات متقابل به شهروندی الکترونیک: تحلیل برنامه های چهارم و پنجم توسعه | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 1، فروردین 1391 اصل مقاله (584.91 K) | ||
نویسندگان | ||
سعید رضا عاملی1؛ میترا نعیمی2؛ مرضیه خلقتی3 | ||
1استاد گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد، مطالعات جهانی- مطالعات ارتباطات و رسانه | ||
3کارشناس ارشد، علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مسئله اولیه ما در این تحقیق، تعیین جایگاه شهروند ایرانی در شکل دهی و توسعه فرهنگ شهروندی است. اما از آنجا که شهروند الکترونیک برای توسعه فرهنگ شهروندی نیاز به آموزش، امکانات و حق تولید محتوای دیجیتالی از طریق دولت ها را دارد، در این تحقیق به تعیین جایگاه شهروند ایرانی در قوانین فضای مجازی ایران پرداختیم. پس از مرور نظریات مرتبط مختلف، سنخ شناسی قوانین فضای مجازی به عنوان چهارچوب نظری در این تحقیق به کار گرفته شد. روش شناسی این تحقیق نیز استفاده از روش سناریوسازی به طور معکوس (واسازی) است. با هدف تحلیل رویکرد دولت به شهروندی الکترونیک در ایران، در این مقاله تلاش شده است با تحلیل قوانین برنامه های پنج ساله چهارم و پنجم توسعه، رویکرد دو برنامه پنج ساله به فضای مجازی، قابلیتها و کاربردهای آن و همین طور به حقوق شهروندی و آموزش شهروندی مورد مطالعه قرار گیرد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که رویکرد قانونگذاران و برنامهریزان در ایران، افزایش دسترسی به اینترنت و تشکیل دولت الکترونیک برای خدمت رسانی به شهروندان است (قوانین ایجابی) و در عین حال به امکان تولید محتوای فرهنگ شهروندی توسط شهروندان کم توجهی شده است (قوانین سلبی). پیشنهاد می شود که با نگاهی سازگارانه و معتدل به ظرفیت های فضای مجازی، توسعه فرهنگ شهروندی الکترونیک با همکاری دولت و شهروندان (رویکرد ارتباط متقابل) به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. در واقع بزرگترین سرمایه فضای مجازی تبدیل کردن کاربر و شهروند به تولید کننده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شهروندی الکترونیک؛ سنخ شناسی قوانین؛ قوانین برنامه پنج ساله توسعه؛ ایران؛ شهروند به عنوان تولید کننده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |