تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,795 |
سنجش و کاربست الگوی پنج سطحی سواد رسانهای انتقادی : مطالعه موردی دانشجویان دانشکده صدا و سیمای ج.ا.ا. | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 2، مهر 1390 اصل مقاله (485.63 K) | ||
نویسندگان | ||
حامد حاجیحیدری1؛ امیر یزدیان2 | ||
1استادیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با تمرکز بر نظریه سواد رسانهای انتقادی که به طور خاص به جنبه انتقادی سواد رسانهای میپردازد، سعی دارد تا علاوه بر افزودن ادبیات نظری، گامهای مفیدی را برای فعالیت در این عرصه بردارد. گسترش مهارت های سواد رسانه ای برای حفاظت از شهروندان در برابر اثرات مخرب پیامهای رسانهای، یکی از مهمترین ابزارهای نهادهای سیاستگذار در عرصه آموزش هر کشوری است. متاسفانه این مهم در ایران مورد توجه قرار نگرفته است. شش مصاحبه بر اساس فیلم کرش با دانشجویان کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات دانشکده صدا و سیما ج.ا.ا. به عنوان کارشناسان عرصه رسانه انجام شد. سوالات بر مبنای مفاهیم پنجگانه سواد رسانهای انتقادی (عدم شفافیت، رمزها و قواعد، رمزگشایی مخاطب، محتوا و پیام، انگیزه) و البته فیلم کرش تنظیم شده بودند. با انجام این تحقیق، عدم انسجام در آموزش انتقادی و در نتیجه توانمندی انتقادی نامتوازن دانشجویان در هنگام مواجهه با پیام، آشکار شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانهای؛ سواد رسانهای انتقادی؛ عدم شفافیت رسانهای؛ رمزگشایی مخاطب؛ پیام؛ انگیزه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 529 |