تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,248 |
نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتابهای درسی | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 2، مهر 1392 اصل مقاله (632.88 K) | ||
نویسندگان | ||
سعید نیک نفس* 1؛ خدیجه علی آبادی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با هدف دست یافتن به تحلیل محتوای کتابهای درسی، از روش تحقیق کتابخانه ای استفاده کرده است. در این مقاله، با تحلیل محتوای کتاب درسی، تعریف و مفاهیم آنها، کاربرد و ابعاد آن، و همچنین اصول و نظریه هایی که در زمینۀ طراحی کتابهای درسی از لحاظ متن، تصویر و اشکال در منابع مختلف ارائه شده است را مورد ارزیابی و نقد قرار داده ایم. کتاب درسی از مهمترین و در دسترس ترین رسانههای آموزشی میباشد که نقش ارزشمندی را در نظام تعلیم و تربیت ایفا میکند. بسیاری از پژوهشگران، کتاب درسی را به عنوان یکی از رسانه های کارآمد و اثربخش آموزشی محسوب کردهاند که میتواند زمینه ی یادگیری و خودآموزی را برای فراگیران فراهم نماید. یکی از روشهای پژوهشی که برای کتابهای درسی به کار میرود، تحلیل محتوا است. این امر میتواند به روشن شدن مسئله کمک کرده و نقاط قوت و ضعف احتمالی کتابهای درسی را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا، متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی پیشنهاد کرده و همچنین شیوۀ درست طراحی را در اختیار مدیران و برنامه ریزان و مؤلفان کتابهای درسی قرار دهد. در انتها و قسمت نتیجه گیری، نتایج این مطالعه و اینکه چگونه تحلیل محتوا میتواند در طراحی هر چه بهتر و مؤثرتر کتابهای درسی نقش داشته باشد را به صورت موردی و در قالب پیشنهاداتی ارائه داده ایم. از جمله آنکه درج تصاویر یکی از موثرترین ابزار اثرگذاری در فرآیند طراحی و تولید کتب درسی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ آموزش؛ طراحی کتابهای درسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,870 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14,234 |