
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,912,092 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,961,538 |
نقش سواد رسانه ای در حل تعارض نقشی- هویتی کودکان مورد مطالعه: مخاطبان کودک کارتون مرد عنکبوتی | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 21-39 اصل مقاله (568.62 K) | ||
نویسندگان | ||
سیده زهرا اجاق* 1؛ سپیده واعظ2 | ||
1استادیار پژوهشکده ارتباطات و مطالعات رسانه، پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2کارشناس ارشد دین و رسانه، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تشخیص جایگاه سواد رسانهای در حل تعارض نقشی- هویتی کودکان 3 تا 7 ساله در مواجهه با ابرقهرمان «مرد عنکبوتی» است. در این مقاله از مدل سه وجهی سواد رسانه ای فیث روگو و رویکرد کیفی پدیدارشناسی استفاده می شود. بدین ترتیب که با استفاده از تکنیک مصاحبهی عمیق، تفاسیر و تحلیل های کودکان از کنش های مردعنکبوتی به دست میآید. سپس از روش تحلیل چارچوب برای تحلیل این تفسیرها، به منظور شناخت وجوه سه گانه سواد رسانه ای و فهم تعامل یا تعارض نقشی ـ هویتی کودکان استفاده میشود. نتایج نشان میدهند که اغلب کودکان با دیدن کارتون مرد عنکبوتی، تعارض نقشی ـ هویتی را تجربه میکنند. این نتایج روشن میکنند که کودکان در سطح اول سوادرسانهای یعنی «فهم داستان» توانمند بوده و در سطح سوم یعنی «فهم زبان رسانه» مهارت نسبتاً خوبی دارند. از اینرو، با ارائه چهار نوع جایگزین منطقی میتوانند تعارض نقشی- هویتیشان را مدیریت کنند که عبارتند از: انجام حرکات مهیج اما ایمن، شبیهسازی جنگ با همسالان، استفاده از پوشش مشابه و تغییر روایت. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانهای؛ هویت؛ چارچوب بندی؛ ابرقهرمان؛ خردسال؛ مردعنکبوتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 997 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 758 |