تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,947 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,767,188 |
شکاف دیجیتالی از دسترسی فیزیکی تا استفاده متداول: تبیین نقش سواد و مهارت دیجیتال و دسترسی انگیزشی | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 2، مهر 1395، صفحه 180-197 اصل مقاله (557.24 K) | ||
نویسندگان | ||
حسین کاظمی1؛ فهیمه حاج اسماعیلی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری واقتصاد، دانشگاه ولی عصر(عج)رفسنجان | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت دولتی- سیستمهای اطلاعاتی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان | ||
چکیده | ||
این مقاله بخشی از نتیجه پژوهشی را ارائه میکند که با هدف تبیین نقش سواد و مهارت دیجیتال و دسترسی انگیزشی در رابطه بین دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت و استفاده متداول از رایانه و اینترنت انجام شده است. مفهوم شکاف دیجیتالی از سطح دسترسی فیزیکی به فناوری اطلاعات و ارتباطات به سطح فراهم بودن امکان استفاده متداول و روزمره از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای طیف گسترده ای از نیازمندی ها گسترش یافته است ولی در ایران محدود پژوهش های صورت گرفته در سطح دسترسی فیزیکی بوده است. برای جمع آوری داده نیز ابزار پرسشنامه استفاده شده و تحلیلها با روش معادلات ساختاری و با نرم افزار آموس انجام شده و فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار میگیرند. برخی از نتایج نشان میدهند که بین دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت و دسترسی انگیزشی به این فناوریها همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد، یعنی هرچه دسترسی بیشتر باشد انگیزه برای استفاده بیشتر افزایش می یابد. همچنین نتایج تاثیر مثبت و معنادار دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت را بر سواد و مهارت دیجیتالی، و بر استفاده متداول از این فناوریها نشان میدهند. یعنی با افزایش دسترسی فیزیکی، سواد و مهارت دیجیتالی و استفاده متداول افراد از این فناوریها افزایش مییابد. نتایج همچنین نشان میدهند که دسترسی انگیزشی به فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی از قبیل رایانه و اینترنت بر سواد و مهارت دیجیتالی افراد تأثیر معنادار دارد، یعنی هرچه انگیزه افراد برای دسترسی به، و استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی بیشتر باشد، سواد و مهارت دیجیتالی افراد افزایش مییابد. سواد و مهارت دیجیتالی در رابطه بین دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت، و استفاده متداول از این فناوریها نقش تعدیل گر را ایفا میکند، یعنی میزان استفاده متداول افراد دارای سواد و مهارت دیجیتالی بالا از رایانه و اینترنت حتی در صورتی که دارای دسترسی فیزیکی کمی هم باشند، بیشتر از افرادی است که سواد و مهارت دیجیتالی پایینی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
شکاف دیجیتالی؛ فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی؛ دسترسی فیزیکی به رایانه و اینترنت؛ سواد و مهارت دیجیتالی؛ استفاده متداول | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 564 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 475 |