تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,017 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,074 |
بازنمایی بحران معنا و خانواده در فیلمهای «گونزالس ایناریتو» | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 1، فروردین 1394 اصل مقاله (206.34 K) | ||
نویسندگان | ||
سهیلا صادقی فسایی1؛ ایمان عرفان منش2 | ||
1دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، نویسندگان تلاش کردهاند تا بازتاب بحران معنا، اخلاق و خانواده بهمنزله پیامدهای مدرنیته متأخر و جهان سرمایهداری را در چهار فیلم «عشق سگی»، «21 گرم»، «بابل» و «بییوتیفول» اثر گونزالس ایناریتو را نشان بدهند. برای این منظور، نظریه «پول در فرهنگ مدرن» زیمل و نظریه «جامعه و هویت شخصی در مدرنیته متأخر» گیدنز را با هم ترکیب کرده ایم تا مدل نظری مقاله را معرفی کنیم. به لحاظ روش شناسی نیز از روش تحلیل محتوا استفاده شده است تا ادعاهای بخش نظری مورد ارزیابی تجربی در متن فیلمها قرار بگیرند. برخی از دستاوردهای تحلیل فیلمها عبارتند از: 1) شخصیتهای فیلمها نشاندهنده استیصال افرادی هستند که در شرایط فقدان یا کممایگی پیله محافظتی و خانواده، تلاش میکنند تا به زندگی خود ادامه دهند. برآمدن پرسشهای هستیشناسانه، جستوجوی نظامی معنوی و اخلاقی و پناه بردن به رابطه ناب از ویژگیهای چنین افرادی است. 2) پول یکی از بدیلهایی است که فرد را در ارتباط با شبکهای از کنشگران قرار میدهد. 3) جنبههایی از مضامین، ساختار روایی و تکنیکی فیلم نئونوآر قابل شناسایی است. 4) نوعی واسازی ایدههای مدرنیته بورژوایی و در عوض، جستوجوی مدرنیته زیباییشناختی مورد توجه ایناریتو بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گونزالس ایناریتو؛ معنا؛ خانواده؛ رابطه ناب؛ پول | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 357 |