
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,181,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,010,010 |
ارائۀ یک مدل فرایندی برای آیندهنگاری راهبردی در شرکت های ایرانی | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 2، 1397، صفحه 349-370 اصل مقاله (625.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2017.230601.2554 | ||
نویسندگان | ||
مسلم شیروانی ناغانی* 1؛ صفر فضلی2؛ عین الله کشاورز ترک3 | ||
1دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، ، ایران | ||
2دانشیار گروه آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
3استادیار گروه آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
تغییرات سریع و گستردۀ محیطی، نظامهای سنتی برنامهریزی و مدیریت را با چالش مواجه ساخته و آیندهنگاری راهبردی بهدلیل انعطافپذیری در برابر بدیلهای متغیر آینده، از طرف شرکتها با استقبال روزافزونی روبهرو شده است. این پژوهش در پی ارائۀ مدلی مناسب برای آیندهنگاری راهبردی در شرکتهای ایرانی است. روش کلی تحقیق از نوع آمیخته است. به شیوۀ «تحلیل مقایسهای مداوم»، ادبیات و مبانی نظری، بهویژه مقالات علمی پژوهشی پنج سال اخیر در حوزۀ مدیریت راهبردی شرکتهای ایرانی، واکاوی و کدگذاری شدند و ضعفها و کاستیهای مدیریت راهبردی و قابلیتهای آیندهپژوهی و آیندهنگاری راهبردی، که میتوانند این ضعفها را بپوشانند، در فهرستی معرفی شدند. سپس خبرگان با بازنگری فهرست یادشده، فهرستی نهایی ارائه دادند که چارچوب و دستورالعمل کلی آیندهنگاری راهبردی در شرکتهای ایرانی را پیشنهاد میدهد. در پایان بر اساس فهرست نهایی، مدلی فرایندی از آیندهنگاری راهبردی ارائه، اعتبارسنجی و تأیید شد. مدلی که میتواند راهنمای شرکتهای ایرانی در راستای تدوین و اجرای راهبردهای متناسب با شرایط ناپایدار کنونی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده پژوهی؛ آیندهنگاری؛ آیندهنگاری راهبردی؛ برنامهریزی راهبردی؛ تفکر راهبردی | ||
مراجع | ||
رضوی، س.م.؛ اکبری، م.؛ جعفرزاده، م.؛ زالی، م.ر. (1392). بازکاوی روش تحقیق آمیخته. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. غفاریان، و.؛ کیانی، غ. (1384). تفکّر استراتژیک. تهران: انتشارات فرا. ناظمی، ا.؛ قدیری، ر. (1385). آیندهنگاری از مفهوم تا اجرا. تهران: مرکز صنایع نوین. References Bell, W. (1994). Future. Enciclopedia delle Scienze Sociali, (Vol. 4: 112-155). Roma, Italia: Marchesi Grafiche Editoriali. Bell, W. (2005). Foundations of Futures Studies: Human Science for a New Era. New Brunswichk, NJ: Transaction Publishers. Bootz, J.P. (2010). Strategic foresight and organizational learning. Technological Forecasting & Social Change, 77: 1588-1594. Bourgeois, P. (2001). Technology Foresight for Strategic Decision Making. The proceedings of the UNIDO Technology Foresight Conference for Central and Eastern Europe and the Newly Independent States, Vienna, 4 April. Bryson, J. (2014). Strategic planning: A guide to strengthening and sustaining organizational achievement. 3rd edition. New York: Jossey-Bass. Daft, R. (2001). Organization Theory and Design. Cincinnati, OH: South-Western College Publishing. Dator, J.A. (1986). The futures of futures studies: A View from Hawaii.Futures, 18(3), 440-445. David, F.R. (2010). Strategic management. 13th edition. New Jersey: Prentice-Hall Inc. FOREN (2001). A practical guide to regional foresight. Seville, Spain: IPTS. Ghaffariyan, V. & Kiyani, G. (2005). Strategic thinking. Tehran: Fara. (in Persian) Godet, M. & Durance, P. (2011). Strategic foresight for corporate and regional development. Paris: UNESCO. Hernandez, E.J., Dew, F.W., Pritchard, M.C. & Barber, K.D. (2004). Modeling the strategy management process: An initial BPM approach. Business Process Management Journal, 10(6), 691-711. Hines, A. & Bishop, P. (2006). Thinking about the Future: Guidelines for the Strategic Foresight. Washington: Social Technologies LLC. Inayatullah, S. (2007). Questioning the Future: Methods and Tools for Organizational and Societal Transformation. Taipei: Tamkang University press. Ingvar, D.H. (1985). Memory of the future, an essay on the temporal organization of conscious awareness. Human Neurobiology, 4(3), 127-136. Kotler, P. (1998). Marketing Management and Strategy. New Jersey: Prentice-Hall Inc. Kuosa, T. (2011). Evolution of futures studies. Futures, 43(5), 327–336. Mintzberg, H. & Lammpel, J. (1999). Reflecting on the strategy process. Sloan Management Review, 12(6), 21-30. Mintzberg, H. (1994). The rise and fall of strategic planning. Harvard Business Review, 72(1), 107-114. Mullin, J., Adam, R.M., Halliwell, J.E. & Milligan, L.P. (1999). Science, technology, and innovation. Ottawa: International Development Research Centre. Nazemi, A. & Ghadiri, R. (2006). Foresight: From Concept to Implementation. Tehran: Sanaye Nowin. (in Persian) Onwuegbuzie, A.J., Bustamante, R.M. & Nelson, J.A. (2010). Mixed research as a tool for developing quantitative instruments. Journal of mixed methods research, 4(56), 145-162. Pearce, J.A. & Robinson J.B. (2003). Strategic Management: Formulation, Implementation and Control. 8th edition. New York: McGraw-Hill. Porter, M. (2000). Clusters and the new economics of competition. Harvard Business Review, 76(6), 77-90. Priestley, D. (2010). Implementing the strategic formulation framework. Managerial Auditing Journal, 15(9), 882-911. Razavi, S.M., Akbari, M., Jafarzadeh, M. & Zali, M. (2013). Reviewing of mix method research. Tehran: University of Tehran press (UTP). (in Persian) Ritchie, J. & Lewis, J. (2003). Qualitative research practice: a guide for social science student and researcher. London: SAGE publications. Rohrbeck, R. (2011). Corporate Foresight: Towards a Maturity Model for the Future Orientation of a Firm. Berlin: Springer-Verlag. Santo, M. (2006). Text mining as a valuable tool in foresight exercises: A study on nanotechnology. Technological Forecasting & Social Change, 73(8), 1013-1027. Saritas, O., Taymaz, E. & Tumer, T. (2007). Turkey’s national foresight program: A contextualist description and analysis. Ankara: Economic Research Center Middle East Technical University. Shimizu, K. (2012). The cores of strategic management. Oxford, Routledge. Vecchiato, R. (2012). Environmental uncertainty, foresight and strategic decision making: An integrated study.Technological Forecasting & Social Change, 79(4), 436–447. Vishnevskiy, K., Meissner, D. & Karasev, O. (2015). Strategic foresight: state-of-the-art and prospects for Russian corporations. Foresight, 17(5), 460–474. Voros, J. (2003). A generic foresight process framework. Foresight, 5(3), 10-21.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,671 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,716 |