تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,665 |
تأثیر تبلیغات بر جذب نوجوانان به مدارس فوتبال شهر زنجان | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 617-634 اصل مقاله (230.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2018.65854 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد کلانتری1؛ اسماعیل دولتیاری* 2 | ||
1کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد کرج، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تبلیغات براساس مدل AIDA (مؤلفههای جلب توجه، علاقهمندسازی، تحریک تمایل و عمل) بر جذب نوجوانان پسر به مدارس فوتبال شهر زنجان بود. جامعة آماری تحقیق (300N=) از ثبتنامکنندگان در مدارس فوتبال پسر شهر زنجان (محدودة سنی 12 تا 19 سال) در سال 93 بودند که 169 نفر براساس جدول مورگان بهعنوان نمونههای آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة20 سؤالی لیکرتی محققساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن را ده نفر از کارشناسان و متخصصان مربوط و استادان دانشگاه تأیید کردند و پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90 /0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی) و آمار استنباطی (آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، آزمونهای t تکنمونهای، u منویتنی، کروسکال والیس و ویلکاکسون) و نرمافزار 16 SPSS وExcel استفاده شد. نتایج نشان داد که تبلیغات براساس مدل آیدا بر جذب نوجوانان پسر به مدارس فوتبال شهر زنجان مؤثر بوده و از بین مؤلفههای چهارگانۀ مدل مذکور، مؤلفههای علاقهمندسازی و تحریک تمایل بیشتر از سایر مؤلفهها در جذب نوجوانان تأثیرگذار بودهاند، بنابراین به مسئولان پیشنهاد میشود با تأکید بر مؤلفههای تأثیرگذار در تبلیغات آمار جذب خود را در مدارس فوتبال افزایش دهند | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات؛ جذب نوجوانان؛ شهر زنجان؛ مدارس فوتبال؛ مدل AIDA | ||
مراجع | ||
1. Khodadad Hoseini, A., Rosta, H., & KhaliliShojaei, V. (2011). Advertisement theory to practice (1st ed). Tehran: Horofieh Publication, p. 24 (Persian).
2. McDonough, J.(2003). Encyclopedia of Advertising, Fitzory Dearborn–An imprint of the Taylor and Francis Group, New York, First Edition, pg.1254.
3. Anonymous(2010). Marketing– print advertising, Marketing Weekly News, Atlanta, pg 25.
4. Roosta, A., Venus, D., & Ebrahimi, A. (2012). Business management (16th ed). Tehran: SAMT Publication, p. 371 (Persian).
5. Hackley.C.(2005), Advertising and promotion: communicating brands, SAGE, London, pg 36.
6. Mackkay. A. (2005). The practice of Advertising, 5 th Ed, Sydney: Elsevier Butter worth- Heinemann,pp 64-70.
7. Brierley . S. (2002). “ The Advertising” Hand book, Routledge, London: uk.
8. Mohammadian, M.(2012). Advertisement management, Horoofieh publication,Tehran, p. 128. (Persian)
9. How kinz, D. (2007). Behavioral consumer Analytical: concepts &Theories, cases & practices, marketing strategy.uk: British library catalouging, oxford.pp: 174-176.
10. Motallebi, M. GH. (2011). Investigating AIDA model application on bank costumers` mental & behavioral reactions in Zanjan and proposing a model. (Unpublished M.A dissertation). Islamic Azad University, Zanjan Branch. (Persian).
11. Belch, G. & Belch, M. (1998). Advertising and promotion, Homewood, New York Fourth Edition, pg. 102.
12. liesse, J. & Levin, G. (1994). Advertising, Advertising Age, Chicago, vol.65,lss.17.pg.3..
13. Naderi Nasab M, Ehsani M, Khabiri M, Amiri M and Gharehkhani H. (2012). A survey in Current Situation of IRI Footbal Federation and its strategic Situation. Sport Management Journal. No 9, P.21.
14. Asgari Khanghah A, hasanzadeh A. (2003). Journal of Social Sciences. No 19, pp. 105-123
15. Esmaeili, N., & Goodarzi, M. (2014). Ranking public relations tools based on AIDA Model in industrial production sector through AHP method. Sport Management and Motor Sciences Researches, 1 (1), pp. 29-38 (Persian).
16. Hoseini, S. Z., Hoseini, M. H., & Bagheri, S. M. (2011). TV ads on attracting customers based on AIDA model and delivering teaser. Journal of the Management`s Researches, 2(5), pp. 42-58 (Persian).
17. Rostaei, A. Haghighi, M. Roshan, S.A. (2009). Evaluating the effectiveness of Zarinqazal (Daity) industrial Co`s advertisements using AIDA model, accessed from following web address: www.cirilica.com/paper-MIEACO1-MIEACO1-245.htm1 (Persian)
18. Harati Sani M and Hooshangh A. (2008). “A survey Evaluation of Insurance Advertisement Effectiveness on Consumer Behavior Based on AIDA model”. Access on: http://www.irc.ac.ir/chekideh/?id=2
19. Maleki, A (2006). Evaluating advertisement effectiveness on food industry (Kaleh industrial group) based on AIDA model. master dissertation, Tehran University, pp- 85-96 (Persian).
20. Agha Mohseni Fashami, A. (2012), “Evaluating the effectiveness of Parsian life insurance and life invest capital TV ads”. M.A Dissertation, Tehran University, pp. 34-45 (Persian).
21. Saei, A., Naeichi, M., Rezaie, M. (2011). “Relationship between ads and tourist absorption in Iran (case study: Isfahan foreign- cultural tourists)”. Journal of Historical Sociology, 1 (4), pp. 23-68 (Persian)
22. Motallebi, M., Alipoor, M., & Khodaverdi, Y. (2013). Investigating AIDA model applications on psychological and behavioral reaction of bank customers and delivering model. M.A Dissertation, Islamic Azad University, Zanjan Branch, pp. 95-102. (Persian).
23. Afjeh, S. A., & Mansoori moayed, F. (2012). Evaluating commercial advertisement related to Maskan Bank services. Promption & Revolution Management Quarterly, (47), pp. 42-57 (Persian).
24. Rabii, A., Mohammadian, M., Baradaran Jamili, B. (2014). “Evaluating the effectiveness of Parsian Bank ads and recognize the most important factor in growing effectiveness of it in Tehran”. Journal of Modern Researches in Marketing, 1 (2), pp. 45-63 (Persian).
25. Karrobi M and Mohammadian M. (2013). “Measurement of Tourism viewpoint about Media Advertisement Effectiveness in Travel Agencies. Journal of Social Sciences, no 45, pp. 12-22
26. Amiri, A. (2008). Investigating TV ads on attracting non-profit account for Tejarat Bank. MA Dissertation, Shahid Beheshti University, pp. 23-35 (Persian).
27- Moore, R,L. & Stanley, T,J.(2002). The effect of Marketing- research journal of
marketing research 15, PP; 222-231
28. Z.kumar Gupta, D.(2007). Impact of celebrity Endorse ment on consumer Buying Be haviour and Brand Building, Department of Business Management, GJ. University Hisar (In dia) January 1, 2007 , pg 65.
29. Yeva Martinez, Teresa Montaner, jose M. pina (2010). Brand extension feed back: The role of advertising, journal of Business Research 62 (2009) 305-313
30. Wang.Lee, Moore. Clint (2011). “ impact of sport Environments advertising on consumer behavior with other environments”. Econmic science Magazine, volume: v lssue: I pages: 58-75.
31. S.M.Illyashenko I.Y.Ivanitskiy (2012). Marketing Menedzment Innovacij, sumy state university, PP57-66
32. Owolabi,A.O., & Mag bagbeola,J,A.(2013).The impact of adver tising on the sales of insurance products in sub- Saharan Africa-International journal of current research, 3 (6),251-250
33. Moosavian, A., Firoozian, A., & Farhangi, M. (2010). Investigating effectiveness of Iranian National Gas Co. to optimize consumption. Journal of Marketing Management, 4 (7), p. 28 (Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 763 |