تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,803 |
مقایسه تعدادی از روابط فشار - نشست خاک به منظور انتخاب بهترین مدل پیش بینی میزان نشست صفحات فلزی در خاک لومی رسی | ||
مهندسی بیوسیستم ایران | ||
مقاله 1، دوره 49، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 1-7 اصل مقاله (814.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijbse.2017.233967.664955 | ||
نویسندگان | ||
علی حاجی احمد* 1؛ محمد قوشچیان2؛ روح الله جلیلی3 | ||
1عضو هیأت علمی گروه مهندسی ماشین های کشاورزی | ||
2مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه تهران، ایران | ||
3گروه مهندسی ماشین های کشاورزی | ||
چکیده | ||
پیش بینی مقاومت غلتشی تایر هنگام حرکت در خاک یک مسئله مهم در مهندسی کشاورزی است و تخمین آن در شرایط مختلف عملکردی وسایل نقلیه، لازم و ضروری میباشد. یکی از راههای پیشبینی مقاومت غلتشی، استفاده از روابط ارائه شده برای رفتار فشار _ نشست خاک میباشد. در پژوهش حاضر ضرایب هر یک از این رابطهها به کمک نرم افزار متلب تعیین گردید؛ سپس با استفاده از دو معیار ضریب تبیین و ریشه میانگین مربعات خطا مقایسهای بین آنها صورت گرفت. نتایج نشان دادند که رابطه آپادیایا نسبت به سایر رابطههای مورد بحث در شرایط متفاوت محتوای رطوبت و جرم مخصوص ظاهری با ضریب تبیین متوسط 9175/0 و متوسط ریشه میانگین مربعات خطای 6211/69 از دقت بیشتری برخوردار میباشد. همچنین از بین رابطه های مورد نظر، رابطه گوتلند و بنوئیت با ضریب تبیین متوسط 7237/0 و متوسط ریشه میانگین مربعات خطای 071/129 با دقت کمتری مقدار نشست را پیشبینی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تراکم پذیری خاک؛ خاک لومی رسی؛ رابطه فشار _ نشست؛ مقاومت غلتشی؛ نرم افزار متلب | ||
مراجع | ||
Bekker, M. G. (1971). Russian Approach to Terrain-Vehicle Systems. Final Report, Contract No. DAHC19-70-C-0019, US Army Research Office, Arlington, VA. Gotteland, P., & Benoit, O. (2006). Sinkage tests for mobility study, modelling and experimental validation. Journal of terramechanics, 43(4), 451-467. Khabbazi, A., Ghafoori, M., & Cheshomi, A. (2017). Experimental and laboratory assessment of clogging potential based on adhesion. Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 1-12. Lyasko, M. (2010). LSA model for sinkage predictions. Journal of Terramechanics, 47(1), 1-19. Meirion-Griffith, G., & Spenko, M. (2013). A pressure-sinkage model for small-diameter wheels on compactive, deformable terrain. Journal of Terramechanics, 50(1), 37-44. Okello, A. (1991). A review of soil strength measurement techniques for prediction of terrain vehicle performance. Journal of agricultural engineering research, 50, 129-155. Rashidi, M., & Seyfi, K. (2008). Comparative studies on Bekker and Upadhyaya models for soil pressure-sinkage behavior prediction. American-Eurasian Journal of Agricultural & Environmental Sciences, 3, 19-25. Schuring, D. (1964). The mechanics of rigid wheels on soft ground. Journal of Terramechanics, 1(2), 5-21. Upadhyaya, S. K., Wulfsohn, D., & Mehlschau, J. (1993). An instrumented device to obtain traction related parameters. Journal of Terramechanics, 30(1), 1-20. Youssef, A. F. A., & Ali, G. A. (1982). Determination of soil parameters using plate test. Journal of Terramechanics, 19(2), 129-147. Zeleke, G., Owende, P. M. O., Kanali, C. L., & Ward, S. M. (2007). Predicting the pressure–sinkage characteristics of two forest sites in Ireland using in situ soil mechanical properties. Biosystems engineering, 97(2), 267-281
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 555 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 380 |