تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,690,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,919,333 |
تحلیل توانش کاربردشناختی راهبردهای ابراز قدردانی مدرسان زبان انگلیسی با توجه به مدرک تحصیلی آنها | ||
پژوهشهای زبانی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 2، دی 1396، صفحه 117-131 اصل مقاله (759.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolr.2018.65518 | ||
نویسندگان | ||
روح الله یعقوبی1؛ فردوس آقاگلزاده2؛ ارسلان گلفام3 | ||
1گروه زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استاد گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
فراهم آوردن دانش زبانی بهمنظور برقراری ارتباطی مؤثر نمیتواند فقط به آموزش دانش زبانی محدود باشد و در فرایند آموزش زبان توانش کاربردشناختی نیز باید موردتوجه قرار گیرد. ازآنجاکه مسئولیت اصلی تدریس جنبههای کاربردشناسی یکزبان بر عهدهی مدرسان زبان است؛ توانش و آگاهی کاربردشناختی مدرسان از زبانی که تدریس میکنند اهمیت بسزایی دارد؛ بااینوجود شرایط لازم برای فراگیری کنشهای گفتاری به طرز شایستهای فراهم نشده است. در این راستا پژوهش حاضر به تحلیل توانش کاربردشناختی مدرسان زبان انگلیسی در استفاده از راهبردهای کنش گفتاری قدردانی به زبان انگلیسی و ارتباط آن با مدرک تحصیلی مدرسان پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. بهمنظور بررسی راهبردهای قدردانی از پرسشنامه تکمیل گفتمان چِنگ استفاده شد. همچنین، پرسشنامهی قدردانی مکالگ برای ارزیابی شخصیت افراد استفاده گردید. توزیع پرسشنامه به روش تصادفی ساده صورت گرفت که درنهایت تعداد 133 پرسشنامهی تکمیلشده، جمعآوری شد. پاسخها نیز بر اساس الگوی چِنگ رمزگذاری گردید. یافتهها نشان داد همهی راهبردهای هشتگانهی الگوی چنگ در ابراز قدردانی توسط مدرسان استفادهشده است. دراینبین، راهبرد تشکر دارای بیشترین فراوانی (9/39درصد) بود. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد رشته تحصیلی مدرسان در ابراز قدردانی آنها تفاوت معناداری ایجاد نمیکند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانش کاربردشناختی؛ راهبردهای ابراز قدردانی؛ کنش گفتاری؛ مدرسان زبان انگلیسی؛ رشتهی تحصیلی | ||
مراجع | ||
آقاگلزاده، فردوس (1392). فرهنگ توصیفی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی. تهران: انتشارات علمی. Brown, G. and Yule G. 1989. Discourse Analysis, Cambridge University Press. Cheng, S. W. 2005. An exploratory cross-sectional study of interlanguage pragmatic development of expressions of gratitude by Chinese learners of English. University of Iowa. Cheng, K. W., Wang, Y. and Yan, H. M. 2017. Study of Relation between EFL Students' Cognitive Style and Pragmatic Competence. Journal of Electronic Science and Technology, 15(1), 41-47. Cho, H. C. and Abe, S. 2013. Is two-tailed testing for directional research hypotheses tests legitimate? Journal of Business Research, 66(9), 1261-1266. Cui, X. 2012. A Cross-linguistic Study on Expressions of Gratitude by Native and Non-native English Speakers. Journal of Language Teaching & Research, 3(4). Diaz Perez, F. J. 2005. The speech act of thanking in English: differences between native and non-native speakers' behaviour. Ehtesham Daftari, G. and Tavil, Z. M. 2015. The intersection of pragmatics and applied linguistics in teaching speech acts: Apologies perspective. International Journal of Curriculum and Instruction, 7(2), 1–17. Eslami-Rasekh, Z. 2005. Raising the pragmatic awareness of language learners. ELT Journal, 59(3), 199–208. Hymes, D. 1966. On Communicative Competence. Paper presented at the Research Planning Conference on Language Development among Disadvantage Children. ـــــــــ. 1972. On Communicative Competence. Sociolinguistics,269-293. McCullough, M. E., Kilpartrick, S. D., Emmons, R. A., and Larson, D. B. 2001. Is Gratitude a Moral Affect? Psychological Bulletin, 127(2), 249–266. Pishghadam, R. and Zarei, S. 2011. Expressions of gratitude: A case of EFL learners. Review of European Studies, 3(2), 140–149. Rathert, S. 2013. The Language Outside and Inside the Foreign Language Classroom : Speech Act Theory and Discourse Analysis. The Internet Journal Language, Culture and Society, (36), 81–87. Verschueren, J. 1999. Understanding pragmatics. Oxford University Press. Yoosefvand, A. and Eslami Rasekh, A. 2015. A comparative study of gratitude speech act between Persian and English speakers. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 1(2), 44-61. Yule, G. 1996. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. ـــــــ. 2000. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 603 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 524 |