![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,723 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,346 |
تاثیر آموزش خود تنظیمی هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری تیزهوشان با موفقیت تحصیلی پایین | ||
اختلالهای رفتاری و یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، اسفند 1396، صفحه 12-24 اصل مقاله (3.47 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر ارجمندنیا* 1؛ افضلالسادات حسینی2؛ سمیه ولی زاده3 | ||
1دانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه مبانی فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
خودتنظیمی امر مهمی در موفقیت دانش اموزان است.هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان تیزهوش با موفقیت تحصیلی پایین بود، بدین منظور نمونه ای به حجم 30 نفر از دانشآموزان دختر تیزهوش (15 نفر آزمایشی و 15 نفر کنترل) دوره راهنمایی مدرسه تیزهوشان پارسآباد با روش گزینش هدفمند، انتخاب و در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون به وسیله پرسشنامه های خودتنظیمی دانش آموز، زیمرمن و پونز (1986) و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (1991) ارزیابی شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کواریانس حاکی از آن بود که دانش آموزان تیزهوش با موفقیت تحصیلی پایین که در جلسات آموزشی استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شرکت کرده بودند بعد از اتمام جلسات آموزشی به طور معنیداری نمرات کاهش یافته ای در مشکلات رفتاری نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون کسب کردند. همچنین، اندازه اثر آموزش متغیر نسبتا قدرتمند بود. درکل، یافته های این پژوهش حاکی از این است که آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی برای کاهش مشلات رفتاری دانش آموزان تیز هوش با موفقیت تحصیلی پایین قابل توصیه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تیزهوش؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ مشکلات رفتاری؛ پیشرفت تحصیلی پایین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,906 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,274 |