
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,575 |
تعداد مقالات | 71,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,554,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,822,140 |
رویکرد اجتماعی بهتربیت اخلاقی در اسلام با نو مفهومپردازی مؤلّفههای دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس | ||
فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 93-114 اصل مقاله (460.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم قاسمی* 1؛ محمدرضا َشرفی2؛ شهین ایروانی2؛ سید مهدی سجادی3 | ||
1گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله در پی دستیابی بهرویکردی اجتماعی در تربیت اخلاقی مبتنی بر دیدگاه اسلام است. بهدنبال این هدف، با روشی تحلیلی بهبررسی دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس میپردازد و مؤلّفههای اجتماعی از هویّت انسان که، در ارتقایِ اخلاقی او مؤثر هستند را استنتاج کرده و با عنوانهای ارتباط، حفظ و تعلّق به هویّت جمعی و گفتوگو معرفی میکند. سپس با نقد تطبیقی میان سه دیدگاه مذکور و دیدگاه اسلام – که مبتنی بر آراء تفسیری علامه طباطبایی انتخاب شده- امکان استفاده از این مؤلّفهها را بررسی کرده و سپس مفهومپردازی جدیدی از این مؤلّفهها را ارائه میدهد. مقاله با استنتاج قابلیتهایی مبتنی بر این مؤلّفهها به روش تحلیلی فرا رونده، طرحی نو را در تربیت اخلاقی تبیین میکند. طبق این طرح لازم است برای تربیت اخلاقی، پرورش یازده قابلیت ارتباطی، پنج قابلیت مربوط به تعلق به هویّت جمعی و پنج قابلیت مربوط به گفتوگو مورد توجّه کارگزاران تربیتی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ رویکرد اجتماعی؛ اسلام؛ نومفهومپردازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |