
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,575 |
تعداد مقالات | 71,046 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,596,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,847,576 |
بررسی انتقادی نظریات ریچارد رورتی و هنری ژیرو در باب پرورش روشنفکر | ||
فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 34-49 اصل مقاله (353.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمداله محمدی* 1؛ نجمه احمدآبادی آرانی2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تبیین و نقد نظریات ریچارد رورتی و هنری ژیرو در باب پرورش روشنفکر است. بررسی مقایسه ای این دو اندیشه، حاکی از آن است که این دو مدل از پرورش روشنفکر دارای اشتراکاتی هستند از جمله محلیت، پرداختن به نقد با هدف واسازی، امکانی بودن و دیدگاه آرمانشهری. بررسی دقیقتر در این زمینه نشان میدهد اندیشة طعنورز آزاد به دلیل دوگانه انگاری در باب حوزة عمومی- خصوصی، عینیت- وفاق اجتماعی از طرفی دچار یک تناقض درونی است و آن دوقطبی بودن فرهنگپذیری- پالایش است علاوه بر این ، نظریه رورتی با محدود ساختن طعنورزی و نقد به حوزة خصوصی، به نخبهگرایی گرایش دارد ولی ژیرو بر خلاف رورتی با طرح تعهد به تغییر اجتماعی و پرداختن به عرصة عمومی، فعالیت روشنفکرانه را به بطن جامعه میکشد. دیدگاه ژیرو نیز دارای نواقصی است از جمله بدبینی به آموزش فرهنگ سنتی و نادیده گرفتن نقش آن در پرورش روشنفکر و همچنین کم توجهی به پرورش عاطفه و معنویت و تحویل تربیت به تربیت سیاسی و... از این نواقص هستند اما به نظر میرسد میتوان از طریق ترکیب و اصلاح دیدگاه روشنفکر عمومی ژیرو و متعهد کردن آن به تربیت معنوی و عاطفی، نظریهای کاملتر در مورد پرورش روشنفکر در آموزش عالی ارائه داد. | ||
کلیدواژهها | ||
« روشنفکران عمومی»؛ «طعن ورز آزاد»؛ هنری ژیرو؛ ریچارد رورتی؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 691 |