تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,214 |
سنجش میزان اجرای خطمشیهای حمایتی دولت از شرکتهای دانشبنیان (مطالعۀ موردی: استانهای فارس، خراسان رضوی، گیلان و هرمزگان) | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 3، 1396، صفحه 403-426 اصل مقاله (429.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2017.243215.2113 | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین عباسپور1؛ سنجر سلاجقه* 2؛ فرزانه بیگ زاده عباسی3؛ ایوب شیخی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاداسلامی کرمان،ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
4استادیار،گروهآمار،دانشگاه شهید باهنرکرمان،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان اجرای خطمشیهای حمایتی دولت از شرکتهای دانشبنیان و بررسی رابطۀ آن با تجاریسازی اختراعات انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی و جامعۀ آماری آن، متشکل از 131 شرکت بوده است. دادهها با روشهای تحلیل همبستگی، رگرسیون چندگانه، معادلات ساختاری و فنون آمار توصیفی، تحلیل شدهاند. نتایج نشان داد میانگین میزان اجرای خطمشیهای حمایت مالی دولت از شرکتها 5/60 درصد، مقدار متوسط آن برابر با 1245 میلیون ریال، وضعیت اجرای خطمشیهای حمایت غیرمالی ضعیف و مقدار آن در مقیاس لیکرت برابر63/2 بوده است. همچنین بین اجرای خطمشیهای حمایتی با عملکرد آنها در زمینۀ تجاریسازی اختراعات، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه 3/37 درصد تغییرات در عملکرد تجاریسازی اختراعات، به متغیرهای اجرای خطمشیهای حمایت مالی و غیرمالی مربوط میشود و حمایتهای مالی، مانند کاهش سود تسهیلات، وامهای بدون بهره و بلندمدت، معافیت مالیاتی و حمایتهای غیرمالی مانند امنیت سرمایهگذاری، شفافیت قوانین مالکیت فکری، روابط بینالمللی، آموزش منابع انسانی و کمکهای بازاریابی، بهترتیب بیشترین تأثیر را بر عملکرد تجاریسازی اختراعات داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
اجرای خطمشی؛ تجاریسازی اختراعات؛ خطمشیهای حمایت مالی؛ خطمشیهای حمایت غیرمالی؛ شرکتهای دانشبنیان | ||
مراجع | ||
آقاجانی، ح.؛ سروری، ز. (1392). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تجاریسازی شرکتهای دانشبنیان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران. اسمیت، ک.؛ لاریمر، ک. (1389). درآمدی بر نظریۀ خطمشیگذاری عمومی. ترجمۀ داناییفرد. چاپ اول، تهران: انتشارات صفّار. اکبرزاده، ن.؛ شفیع زاده، ا. (1391). بررسی نقش دولت در بهبود روند ایجاد و توسعۀ کسبوکارهای دانشبنیان. فصلنامۀ تخصصی پارکها و مراکز رشد، 9(33)، 53-46. پورعزت، ع.؛ حیدری، ا. (1390). شناسایی و دستهبندی چالشها و موانع تجاریسازی دانش با استفاده از روش کیو. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی سیاست علم و فناوری، 4(1)، 61-55. توکلی طرقی، ع.؛ محمدی، ج.؛ مساحی، م.؛ خردمند، ف. (1393). تجاریسازی فناوری در ایران: چالشها و راهکارها. دومین کنفرانس بینالمللی تجاریسازی فناوری، دانشگاه علم و صنعت ایران، 14 تا 15 دی 1393. جاهد، ح.؛ آراسته، ح. (1392). عوامل برونسازمانی مؤثر در تجاریسازی نتایج پژوهشی. فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 19(1)، 68-45. حجازی، ر.؛ حسینی، پ. (1393). عوامل بازدارندۀ محیطی در انتقال و تجاریسازی نتایج تحقیقات نانوپزشکی در ایران. مجلۀ دانشکدۀ پیراپزشکی علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، (2)، 168-154. رمضانپور، ق.؛ بیات، ف. (1394).مروری بر مدلهای خطی تجاریسازیوبررسی نقاط اشتراک و افتراق آنها. نشریۀصنعت ودانشگاه، 8 (27 و 28)، 41-27. سلطانی، ح. (1390). تجاریسازی، عاملی مؤثر در رشد بنگاههای دانشبنیان و توسعه اقتصاد ملی. نشریۀ پارک فناوری پردیس، 9(26)، 11-4. فکور، ب. (1385). مروری برمفاهیم نظری نتایج تحقیقات. رهیاف، (37)، 32-24. قلیپور، ر. (1389). تصمیمگیری سازمانی وخطمشیگذاری عمومی. چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت. مجیدفر، ف.؛ محمدی، ک. (1389). ارائۀ مدل شتاب فرایند تجاریسازی فناوری با رویکرد تسهیلگری دولت. چهارمین کنفرانس مدیریت تکنولوژی، تهران، 17 و 18 آبان 1389. مرادیپور، ح. (1393). ارائۀ مدل موفقیت شرکتهای دانشبنیان. دومین کنفرانس بینالمللی تجاریسازی فناوری، دانشگاه علم و صنعت ایران، 14 تا 15 دی 1393. مقیمی، س.م.؛ صدیقزاده، ا.؛ جعفرزاده، ا.؛ نظری. ع. (1389). تأثیر عوامل محیطی بر تجاریسازی ایدهها و نتایج تحقیقات. نشریۀ مطالعات مدیریت راهبردی، (2)، 126-113. میرغفوری، س.ح.؛ صادقی آرانی، ز.؛ جعفرنژاد، ا. (1390). پیشبینی موفقیت تجاریسازی ایدههای نوآورانه با استفاده از شبکۀ عصب مصنوعی؛ مطالعۀ موردی مخترعان و نوآوران استان یزد. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی سیاست علم و فناوری، 4(1)، 76-63. Akbarzadeh, N. & Shafizadeh, E. (2012). Analysis of the role of government in improving the trend of development of knowledge businesses. Journal of Growth Parks and Centers, 9(33), 46-53. (in Persian)
Aqajani, H. & Sarvari, Z. (2013). Identifying and ranking the factors influencing the commercialization of knowledge companies. M.A. thesis. School of Economy and Administration, Mazandaran University. (in Persian)
Aryanta, R. Fransiska, M. (2012). The Role of Government Assistance to Generate Competitive Leadership, Commitment, Motivation, Innovation, Environment and its Impact on the Performance of TenunCual Union Industry Cluster in Bangka Belitung Province. Procedia Social and Behavioral Sciences,65, 167-172.
Cheng, F., Wang, W. (2011). Research on the Relationship among Government Regulations, Strategy Preference and Manufacturing Performance. Journal of Service Science and Management, 5(1), 37-43.
Fakour, B. (2006). A review of the theoretical notions of research results. Rahyaft Research and Scientific Journal, (37), 24-32. (in Persian)
Gholipour, R. (2010). Organizational decision making and public policy making. Second edition, Tehran, SAMAT Press. (in Persian)
Hejazi, R. & Hosseini, P. (2014). Environmental preventive factors of the transfer and commercialization of Nanomedical research in Iran. Journal of the Paramedical School of Tehran Medical University (Payavard Salamat), (2), 154-168. (in Persian)
Hill, M., Hupe, P. (2002). Implementing Public Plicy, Governance in theory and practice. London, SAGE publications.
Jahed, H. & Arasteh, H. (2013). Outsourcing factors influencing the commercialization of research results. Higher Education Research and Planning Quarterly, 19(1), 45-68. (in Persian)
Kamariah, I., Musibau, A. (2013). The Roles of Government in the Commercialization of Technology Based Firms. Middle-East Journal of Scientific Research, 16 (2), 229-236.
Lemmetyinen, J. (2001). Commercialization of biopharmaaceuticals. Master's Thesis. Lappeenranta University of technology.
Majidfar, F. & Mohamadi, K. (2010). Developing an acceleration model for commercialization of technology with an emphasis on state facilitation. The 4th Conference on Technology Management, Tehran, 8th and 9th November 2010. (in Persian)
Mccoy, A. (2006). Establishing a Commercialization Model for Innovative Products in the Residential Construction Industry. Doctoral dissertation, Polytechnic Institute and State University of the Virginia.
Mirqafouri, S.H., Sadeghi Arani, Z. & Jafarnezhad, A. (2011). Predicting the commercial success of innovative ideas using the artificial neural network model: A case study of inventors of Yazd Province. The Scientific and Research Quarterly of Scientific and Technological Politics, 4(1), 63-76. (in Persian) Moqimi, S.M., Sedighzadeh, A., Jafarzadeh, A. & Nazari, A. (2010). The effect of environmental factors on the commercialization of ideas and research results. Strategic Management Research Journal, (2), 113-126. (in Persian)
Moradipour, H. (2014). Developing the model of success of knowledge companies. The 2nd International Conference on Commercialization of Technology. University of Science and Industry, 4th and 5th January 2015. (in Persian)
Munoz, J.M. (2013). Handbook on the Geopolitics of Business. Millikin University, USA.
Narayan, A. (2012). The role of government and accounting in the development of academic research commercialization. Accounting History, 17, 311-329.
Norain, I., Mohd, N. & Sideka, S. (2015). A Framework for a Successful Research ProductsCommercialisation: A Case of Malaysian Academic Researchers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 283 – 292.
OECD. (2007).Innovation and growth rationale for an innovation strategy. www.oecd.org/sti/inno/39374789.pdf.
Pourezzat, A. A. & Heydari, E. (2011). Identifying and classifying the challenges and barriers to commercialization of knowledge using the Q method. Scientific and Research Quarterly of Scientific and Technological Politics, 4(1), 55-61. (in Persian)
Ramezanpour, Q. & Bayat, F. (2015). A review of the linear models of commercialization and their similarities and differences. Industry and University Press. 8(27-28), 27-41. (in Persian)
Rasmussen, E. (2008). Government instruments to support the commercialization of university research: Lessons from Canada. Doctoral dissertation, Bodo Graduate School of Business, Norway.
Rogers, E. (2001). Diffusion of innovation. 5th edition, Simon and Schuster.
Romer, P.M. (1986). The Origins of Endogenous Growth. The Journal of Economic Perspectives, 8 (1), 3–22.
Rourke, M., Lux, D. (1999). From Invention to Innovation.US Department of Energy. Online Available at:ttp://ipmall.info/hosted_resources/gov_ip.
Smith, K. & Larimer, K. (2011). An introduction to the public policy making theory. Translated by Danayifarrd, first edition, Tehran: Saffar Press. (in Persian)
Sultani, H. (2011). Commercialization: a factor influencing the growth of knowledge enterprises and development of national economy. Pardis Technology Park Journal, 9(26), 4-11. (in Persian)
Tavakoli Torghi, A., Mohammadi, J., Masahi, M. & Kheradman, F. (2014). Commercialization of Technology in Iran: Challenges and Solutions. The Second International Conference on Commercialization of Technology. Iran Science and Industry University, 4th and 5th January 2015. (in Persian)
Wan Hussain, W.M.H., Ab Rahman, M.N., Zaino, Z.A. & Yaakub, N. I. (2014). Mechanism and Government Initiatives.Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 22(18), 131-148. Yu, F. (2013). Government R & D Subsidies, Political Relations and Technological SMEs Innovation Transformation. iBusiness, 5(3B), 104-109.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 870 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 614 |