تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,035 |
معلمان دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم؛ شایستگی ها و وظایف | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 13، دوره 6، شماره 3، مهر 1394، صفحه 187-200 اصل مقاله (560.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2015.64949 | ||
چکیده | ||
مسأله اصلی موردنظر که ضرورت اجرای این تحقیق را تبیین میسازد، عدم کفایت برنامه درسی فعلی دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم در برآورده ساختن نیازهای دانشآموزان کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و لزوم بازنگری آن بهگونهای است که بتواند قابلیتهای این دانشآموزان را افزایش دهد. با استفاده از روش تحقیق کیفی و طبق نمونهگیری هدفمند، با 10 نفر از متخصصان و معلمان دانشآموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم، مصاحبه، و با استفاده از روش تحلیل محتوای تماتیک، اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت. در پایان تحلیل، سه تم اصلی: مهارت دانشی (مهارت نظری و مهارت پژوهشی)؛ مهارت روش اجرایی (مهارت ادراکی، روش تدریس، ارزشیابی، تفکر انتزاعی) و مهارت انسانی (مهارت ارتباطی، ارزشهای اخلاقی، ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای روانشناختی) و 12 تم فرعی تعریف شدند. با استفاده از اجزاء برنامه درسی (هدف، محتوا، روش اجرایی و پیامد) و همچنین مدل شایستگی: دانش، توانایی و مهارتهای مورد نیاز دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم استخراج و مدل نهایی طراحی گردید. یافتهها حاکی است در صورت تدوین الگوی برنامه درسی دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم خاص دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم، عواملی از قبیل افزایش تخصص معلم، افزایش انگیزه معلم و افزایش توانمندی دانشآموز مبتلا به اختلال طیف اتیسم حاصل خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی مبتنی بر شایستگی؛ مراکز تربیت معلم؛ اختلال طیف اتیسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 668 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 508 |